|
Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#41 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Hvordan skal vi fordele julaften rettferdig?Vi har i grunnen samme problem, siden mannens foreldre er skilte og bor helt forskjellige steder. For sikkerhets skyld bor mine foreldre et helt annet sted.
![]() |
#42 |
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvordan skal vi fordele julaften rettferdig?Jeg støter sikkert noen nå, men her har jeg en del meninger. Ikke at jeg mener alle bør høre på meg. Men det førende hos oss er: Det å lage sin egen julefeiring er del av det å bli voksen, og en viktig del av det å være en familie. |
![]() |
![]() |
![]() |
#43 |
Pauset
|
![]() Sv: Hvordan skal vi fordele julaften rettferdig?Vi feirer alle sammen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#44 |
Øyboer
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Hvordan skal vi fordele julaften rettferdig?Jeg tenker at juletradisjoner kan være veldig fine selv om de er forskjellige annen hvert år? |
![]() |
![]() |
![]() |
#45 |
Er frisk!
|
![]() Sv: Hvordan skal vi fordele julaften rettferdig?Maz: Det der synes jeg var et utrolig dårlig innlegg. Mine juletradisjoner er like bra som dine selv om mine tradisjoner er å ikke feire hjemme. Det har jeg aldri gjort, ikke da jeg var liten (da var vi hos bestemor og bestefar) og ikke nå som voksen (da er vi hos mamma og pappa eller hos svigers). Mine barn synes det er jul å reise til besteforeldre. Dessuten synes de (som jeg) at man må være mange for at det skal bli ordentlig jul.
![]() |
#46 |
|
![]() Sv: Hvordan skal vi fordele julaften rettferdig?Jeg synes også det var et ganske provoserende innlegg, Maz. Jeg tenker også at det kan være fint for barna å oppleve ulike julefeiringer og å få besøke besteforeldre eller tanter eller hva det nå er . Dessuten er det ikke alle besteforeldre som kan reise langt i julen sånn uten videre.
![]() |
#47 |
maler
|
![]() Sv: Hvordan skal vi fordele julaften rettferdig?Tja? Mine barn opplever det å dra til bestemor og bestefar i julen som en juletradisjon. Det er deres barndoms jul, ikke min. Min barndoms jul var å synge i kirka, spille i kirka og komme utslitt hjem og sitte i joggebukse på julekvelden. Deres jul er å dra til bestemor og bestefar, pynte juletre der, pynte seg, gå i kirka, spise god mat og åpne pakker på kvelden. Og voksne som har tid. Selv om stedet som regel er mine foreldres hus, er det ikke min jul vi feirer, det er deres. Magien blir ikke mindre om vi er her og ikke hjemme. Dette er jo på mange måter deres andre hjem også, nå har vi for eksempel bodd her et par uker snart i mangel på kjøkken.
![]() |
#48 |
Personlig pessimist
|
![]() Sv: Hvordan skal vi fordele julaften rettferdig?Man MÅ jo ikke feire her eller der for å skape gode julefeiringer for barna! Det må jo være litt opp til den enkelte familie hva som passer best. For noen passer det best å feire hjemme, for andre ikke. Men for min del hadde det uansett vært problematisk om besteforeldregenerasjonen skulle diktert mye. De har i mine øyne hatt muligheten til å skape tradisjoner for sine, nå er det min tur å skape for mine. Enten vi er den ene eller andre stua.
![]() |
![]() |
#49 |
Jordbærpiken
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvordan skal vi fordele julaften rettferdig?Ikke alltid like lett dette her. |
![]() |
![]() |
![]() |
#50 |
Superduperaktiv
Medlem siden: Nov 2011
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvordan skal vi fordele julaften rettferdig?Jeg kan ikke se at det var noe dårlig, galt eller provoserende med Mazs innlegg. Hun forteller at hun har sine meninger, men samtidig at ikke alle bør/trenger høre på henne. Og hun prøver ikke å mene noe sterkere eller riktigere enn alle andre, slik jeg ser det. Hun formidler bare sitt synspunkt. Slik vi alle gjør i denne tråden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#51 |
|
![]() Sv: Hvordan skal vi fordele julaften rettferdig?Jeg synes innlegget var veldig bastant og antydet at det var sånn en burde gjøre ting, derfor reagerte jeg. Men nå ser jeg jo at det sto at en ikke måtte høre på henne, så da gjør jeg ikke det.
![]() |
#52 |
er her
|
![]() Sv: Hvordan skal vi fordele julaften rettferdig?Vi har feiret annet hvert år hos min og mannens familie, men fra i år av er det kun hjemmejul som gjelder. Vi inviterer annet hvert år de respektive familiene (pga plassmangel har vi ikke mulighet til at alle kommer siden de må overnatte), i år kommer svigerinne og samboer (svigermor og svigerfar blir hjemme pga sykdom).
![]() |
#53 |
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
![]() Sv: Hvordan skal vi fordele julaften rettferdig?Jeg er fasinert over at det innlegget var så provosere. Spørsmålet her var jo hvordan julaften skal være rettferdig? Jeg synes jo som andre her f.eks -ea- som kunne tolkes som vel så provoserende. Men jeg er jo enig i det hun skriver. |
![]() |
![]() |
![]() |
#54 |
Søt og rar
|
![]() Sv: Hvordan skal vi fordele julaften rettferdig?Jeg har vokst opp med "innflytter"-foreldre som valgte å feire jul hjemme i huset vårt år etter år, med egne tradisjoner. Jeg følte meg derfor uhyre sterkt knyttet til de tradisjonene og vanene vi hadde lagt oss til i vår lille kjernefamilie.
![]() |
#55 |
Nybegynner
Medlem siden: Dec 2011
![]() |
![]() Sv: Hvordan skal vi fordele julaften rettferdig?Kjempeflott og lese om hvordan dere løser julaften. Mange gode inspill til hvordan det løses. Julen i år blir som jeg har låst meg til. Min familie, men jeg lurer på om jeg skal stille meg åpen til hva som blir fortsettelsen, mest av alt ønsker jeg ikke at vi skal være så uenige. Vi har jo gjort dette på "min" måte i nesten 10 år. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|