Sv: Jeg har fått meg parsell, hva gjør jeg?
For hvor lenge skal du ha parsellen? Er det bare ettårige planter du kan plante eller kan du ha flerårige også? Er det noen planter der fra før som du overtar?
Jeg har en del planter i spann på verandaen, og satser også på lettstelte, spiselige og kjaptvoksende ting.
Tomater er fint - det bør du så inne nå, potte i større potter fremover mot mai, også kan du plante de ut rundt 17.mai. (Eller før hvis det varme været fortsetter. Viktig at det ikke blir for kaldt om nettene).
Paprika er lett, godt og du kan ta frø fra de du har i kjøleskapet. De får imidlertid ofte lus mot slutten av sesongen her - men på en parsell vil de jo ha mer fiender i fugler, edderkopper o.l.
Om du kan ha flerårige ting ville jeg definitivt ha hatt noen bærbusker. Rips, bringebær, bjørnebær, stikkelsbær eller solbær.
Jeg er avhengig av ulike typer salater. Plukksalat, ruccula og bladpersille fks.
Kjenner du noen som har hage ville jeg spurt etter avleggere fra ulike urter og andre vekster du ønsker deg. Jeg har en helt fantastisk mynte på verandaen. Kan sikkert sende deg en avlegger Enkelte urter gror som ugress og bør plantes i potter (med bunnen skjært ut) for å forhindre at de sprer seg og tar over andre mer ømfintlige planters jord.
Ellers er sukkererter superlett å dyrke. Og gresskar er utrolig morsomt og blir svært og facinerende *barnslig*.
Selv om det nok er en stund til noe kan plantes ut, anbefaler jeg deg å dra på et hagesenter og plukke ut de frøsortene du vil ha nå. Noen må forkultiveres (såes på forhånd inne) og det skal som oftest gjøres i mars/april.
Masse lykke til! Det er gøy å dyrke eget 
|