|
|||||||
| Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#42 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Dec 2007
![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Gir du fuglene mat?
Jeg hørte det masse da jeg vokste opp i New York at fuglene bar smitte. Der er det duer overalt og jeg ble iherdig opplært til å holde meg borte fra dem. De spiser sikkert litt av hvert og det er sykdomsfremkallende bakterier/eller stoffer i bæsjen deres vet jeg..? Sikkert midd eller annet småkryp som bor på dem også? Aner ikke, men vurderer å google dette |
|
|
|
|
|
#43 |
|
|
Eg bruker delfiafett. Smelter det og rører inn solsikkefrø og litt viltblanding. Trer ein hyssing gjennom eit tomt rømmebeger og knyter ein blomsterpinne på enden slik at den går tvers over opninga. Set på ein tapbit over hullet slik at det er tett, og set det kjølig til det stivnar.
|
|
|
#44 |
|
Tidsklemt
Medlem siden: Feb 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Gir du fuglene mat?Nei, vi gjør ikke det. Vi bor i blokk, og det er i mot vedtektene.
|
|
|
|
#45 |
|
Tar en fot av gangen
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Havørnbyen
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Gir du fuglene mat?Her har vi kokosboller med talg og solsikkefrø hengens, nøtterblanding i en mater og solsikkefrø på fuglebrettet. Jeg tror de får mat nok.
|
|
|
|
#46 |
|
i vesterled
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Gir du fuglene mat?Nei. :Har jaktglad katt: |
|
|
|
|
|
#47 |
|
Nysgjerrig
Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Gir du fuglene mat?Nei, det er for mange katter i nabolaget, så det ville bare blitt kattemat av fuglene. |
|
|
|
|
|
#48 |
|
Passe aktiv
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Av samme årsak. Bor i villaområde med nok nedfallsfrukt til rotter og mus, om vi ikke skal smule med fuglemat også.
|
|
|
|
#49 |
|
har tatt seg sammen
|
Sv: Gir du fuglene mat?Ja, vi smelter fett uten salt - og blander i en passe mengde med frøknask. Har gjort det to ganger, så vi er ikke akkurat drevne. Dette føres over i youghurtbeger. Første produksjon hang rundt ei kongle på tråd. Andre produksjon var festet i tråd i bunnen av begeret - noe som medførte ganske mye søl -ettersom fettet delvis rant ut før det rakk å stivne. Men de fungerer fint som klokkeliknende meisboller. Meisene greier akkurat å sitte på kanten av begeret og spise oppover.
|
|
|
#50 |
|
Nysgjerrig
Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Gir du fuglene mat?Moren min er proff på produksjon av hjemmelaget fuglemat i stor skala. Hun bruker vaskede melkekartonger til å ha fuglematblandingen i, stifter igjen åpningen med tråd fast under stiftene og skjærer ut et par "vinduer" med tapetkniv litt lengre nede på kartongene når blandingen har stivnet. De blir jo ganske store, så når hun henger ut to-tre stykker i slengen holder de et par uker. Om man vil ha dem mindre kan man jo bruke skolemelkpakker, fløtepakker eller liknende. |
|
|
|
|
|
#51 |
|
Protonterapeut
|
Sv: Gir du fuglene mat?Her går det også i smeltet fett med frø, nøtter og diverse.
|
|
|
#52 |
|
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Gir du fuglene mat?Jeg ga en gang en sjuåring et fuglebrett og en kjempepose med solsikkefrø i julegave. Det var den aller beste gaven han noengang hadde fått sa han, og han stelte fint med fuglene gjennom hele vinteren og fortsatte neste vinter |
|
|
|
|
|
#53 |
|
Ute på tur
|
Sv: Gir du fuglene mat?Vi mater fra ca nå og til i april/mai. Vi har to stasjoner som henger ganske høyt og i tillegg noen meisboller her og der. Første året hadde vi lite fugler, men i fjor gikk det store mengder med frø og mesboller.
|
![]() |
|
|