Sv: Hvordan er DINE tradisjoner på julaften?
Vi feirer hjemme når jeg får det som jeg vil, men ca hvert 3. år drar vi til svigermor i utlandet. Når vi feirer hjemme er julaften nesten identisk med når jeg var liten, tilogmed i samme hus, siden jeg har kjøpt barndomshjemmet.
Ungene får strømpe når de våkner, den har litt godis, et julehefte og noen småpakker (OK da, litt for mange småpakker, det hender mor tar av litt. Som regel noe som kan underholde dem i løpet av dagen, som perler, aktivitetshefter osv). Til lunsj spiser vi grøt med mandel i. Vi ser på tegnefilmer på NRK, og legger pakkene under treet. Gjestene kommer ca halv fem, og middagen begynner etter at julen ringes inn kl 5. Vi spiser pinnekjøtt og ribbe, og etter maten får ungene åpne en pakke hver, så rydder vi, lager kaffe, setter frem kakene, og begynner på pakkene. Vi åpner en og en pakke - hvertfall en stund, men i 10/11 tiden har det en tendens til å skli ut litt. Julenissen kommer med gaver til ungene fra nissen en eller annen gang i løpet av pakkeåpningen, merkelig nok samtidig som broren min drar for å hilse på samboeren sin.
De som vil får komme, i år blir vi 10 stykker tror jeg.
|