Sv: Hvordan er DINE tradisjoner på julaften?
Puslingen: Jeg dævver!
Vi har jo så små gutter enda, så vi har mer eller mindre samme tradisjoner som før de kom til. (vi gjør nok LITT om på noe i år da)
Her er det tidlig opp for å nyte en stille morgen før hordene setter inn.
Da består frokosten min av fenalår (fra bein), spekeskinke og annen spekemat, eggerøre (laget dagen før), potetsalat og flatbrød.
Jeg sitter i en stille, julepyntet stue, med lys kun fra treet og tv'n.
Mann og barn står opp etterhvert og de får det de trenger.
Utover formiddagen er det småforberedelser til kvelden.
I år får guttene hver sin kalenderpakke under treet på julaften, og den skal de få åpne på formiddagen. (den består av et fly og et helikopter fra FisherPrice, så det blir nok en hit!) Da har de noe å leke med en stund.
Jeg må ha med meg de vanlige programmene som tre nøtter til Askepott, Disney Jul og reisen til julestjernen. Jeg har som regel ikke tid til å sette meg ned å SE det, men det står på slik at jeg kan høre det i bakgrunnen. (Avsporing: Jeg husker det året jeg var høygravid i jula. Jeg sovnet på sofaen fra hele Disney'en og deler av Askepott. Jeg følte virkelig jeg hadde gått glipp av ALT!! )
I år skal vi til mamsen min, så jeg slipper å forberede så mye. Det blir bare mamsen, mannen min og meg + ungene. Vi skal overnatte, så det blir ikke noe stress.
Kjøreturen til mamsen på julaften er en drøm. Stille, selv om det ofte er mye biler. Alle er pyntet og smilende.
Vi pleier å spise i 18tiden. Jeg regner med at vi kommer der en god stund før og at julenissen har lagt inn en ventepakke til gutta.
Etter middagen som består av ribbe m/surkål & rødkål + riskrem med mandel til dessert, får guttene pakke opp en del gaver før de skal roe seg litt ned og gå til sengs. (Satser på å få lagt dem mellom 20-20:30)
Selv venter vi voksne med gavene til ungene er lagt. Da begynner vi.
Vi er ikke mange, men jeg kan LOVE at vi alltid tar lang tid med pakkeåpning. En og en pakke skal åpnes, og vi alle skal se og studere. Og så blir det gjerne noen pauser underveis.
Jeg pleier å ta meg en liten rusletur med vofsen vår i nabolaget sånn i 20-tiden. Det er så utrolig kos. Smugtitte inn når jeg går forbi på gata, se familier samlet om pakker eller mat. Det er spesielt.
Vår julaften pleier å ta slutt mellom 1 og 2 engang. Da er vi dønn trøtte. Skal bli godt å slippe å dra gutta ut på natten, men bare kunne velte seg i seng. Jeg gleder meg til jul!
Vi har rolige, stille julaftener som er veldig spesielle. De er de beste synes jeg.