Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Hvordan er DINE tradisjoner på julaften?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-12-11, 23:57   #1
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvordan er DINE tradisjoner på julaften?

som liten var vi alltid hjemme, mamma orket ikke reise noe sted.
nå må vi enten være hos mine svigerforeldre eller foreldre. annet hvert år. jeg har tenkt å innføre tredje hvert år hjemme. så får de som vil komme.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-11, 00:08   #2
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Puslingen, her.

Lillesøster reorganiserer pynten på treet, og eg heng den tilbake på plass der eg sjølvsagt synest den tek seg best ut. Vi spiser grøt, og set ut grøt til nissen. Lillesøster reorganiserer pynten på treet, og eg heng den tilbake på plass der eg sjølvsagt synest den tek seg best ut. Så er det innom kyrkjegården for å tenna lys på grava til svigerfar, og vi henter mamma som skal feire jul hos oss. Vel heime reorganiserer lillesøster pynten på treet, og eg heng den tilbake på plass der eg sjølvsagt synest den tek seg best ut.
......
Før eg legg meg, konstanterer eg at lillesøster har reorganisert pynten på treet mens eg var vekke, og eg gir blaffen.

Høres veldig kjent ut!

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

jeg har tenkt å innføre tredje hvert år hjemme. så får de som vil komme.

Vær forsiktig. Før du vet ordet av det vil alle komme. :erfaren:

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-11, 00:09   #3
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Vær forsiktig. Før du vet ordet av det vil alle komme. :erfaren:

det tviler jeg på, vi har nemlig alt for lite hus. så hos oss er det ikke noe stas.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-11, 02:28   #4
Taien
lettere utlada

Taien sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Puslingen: Jeg dævver!

Vi har jo så små gutter enda, så vi har mer eller mindre samme tradisjoner som før de kom til. (vi gjør nok LITT om på noe i år da)

Her er det tidlig opp for å nyte en stille morgen før hordene setter inn.
Da består frokosten min av fenalår (fra bein), spekeskinke og annen spekemat, eggerøre (laget dagen før), potetsalat og flatbrød.
Jeg sitter i en stille, julepyntet stue, med lys kun fra treet og tv'n.

Mann og barn står opp etterhvert og de får det de trenger.
Utover formiddagen er det småforberedelser til kvelden.
I år får guttene hver sin kalenderpakke under treet på julaften, og den skal de få åpne på formiddagen. (den består av et fly og et helikopter fra FisherPrice, så det blir nok en hit!) Da har de noe å leke med en stund.

Jeg må ha med meg de vanlige programmene som tre nøtter til Askepott, Disney Jul og reisen til julestjernen. Jeg har som regel ikke tid til å sette meg ned å SE det, men det står på slik at jeg kan høre det i bakgrunnen. (Avsporing: Jeg husker det året jeg var høygravid i jula. Jeg sovnet på sofaen fra hele Disney'en og deler av Askepott. Jeg følte virkelig jeg hadde gått glipp av ALT!! )

I år skal vi til mamsen min, så jeg slipper å forberede så mye. Det blir bare mamsen, mannen min og meg + ungene. Vi skal overnatte, så det blir ikke noe stress.
Kjøreturen til mamsen på julaften er en drøm. Stille, selv om det ofte er mye biler. Alle er pyntet og smilende.

Vi pleier å spise i 18tiden. Jeg regner med at vi kommer der en god stund før og at julenissen har lagt inn en ventepakke til gutta.
Etter middagen som består av ribbe m/surkål & rødkål + riskrem med mandel til dessert, får guttene pakke opp en del gaver før de skal roe seg litt ned og gå til sengs. (Satser på å få lagt dem mellom 20-20:30)
Selv venter vi voksne med gavene til ungene er lagt. Da begynner vi.

Vi er ikke mange, men jeg kan LOVE at vi alltid tar lang tid med pakkeåpning. En og en pakke skal åpnes, og vi alle skal se og studere. Og så blir det gjerne noen pauser underveis.

Jeg pleier å ta meg en liten rusletur med vofsen vår i nabolaget sånn i 20-tiden. Det er så utrolig kos. Smugtitte inn når jeg går forbi på gata, se familier samlet om pakker eller mat. Det er spesielt.

Vår julaften pleier å ta slutt mellom 1 og 2 engang. Da er vi dønn trøtte. Skal bli godt å slippe å dra gutta ut på natten, men bare kunne velte seg i seng. Jeg gleder meg til jul!
Vi har rolige, stille julaftener som er veldig spesielle. De er de beste synes jeg.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:31.