Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Pepperkakehusmontering for dummies

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-11-11, 18:06   #61
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Pepperkakehusmontering for dummies

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Hva har jeg kjøpt? Har jeg - som i jeg av alle- kommet hjem med en dundrende pepperkakekirke?

Gammel 29-11-11, 18:24   #62
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Pepperkakekirke?!

Gammel 29-11-11, 18:28   #63
Slettet bruker
Passiv

Standard

De har'n på Ultra.

Eldste sier han skal få den pisket inn i familieånden.

Svar med sitat
Gammel 29-11-11, 19:10   #64
Camomilla
Wooohhoooooo

Camomilla sin avatar

Camomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt av
Standard

Vi har også kommet hjem med pepperkakekirke....
Kjøpt på Rimi.

Gammel 29-11-11, 21:15   #65
Robyn
⭐️⭐️⭐️

Robyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Rimi var utsolgt for kirker når jeg kjøpte, sikkert like greit for jeg slet nok med den lille hytta.

Smørbukk skal huskes til neste gang (som blir tidligst om et år).

Her er i allefall årets resultat, måtte forevige med en gang for jeg føler meg absolutt ikke sikker på at huset står natten over.

Pepperkakehus for dummies:

Vedlagte bilder
Filtype: jpg pepperkakehus1.jpg (188,2 KB, 68 visninger)
-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-11, 21:36   #66
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Knekk er jo halve morroa. Man pynter etterpå.

Vi monterer huset på en pepperkakeplatting. Da står det veldig greit. På plattingen monteres også trær og diverse dyr.

Men så ser jeg ikke poenget med "tilrene" pepperkakehus. Det skal vises at det er pyntet av unger. Det skal se godt ut. Selvsagt skal det spises. Å bake for å kaste er helt feil i mine øyne.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-11, 23:55   #67
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Da kan du lage tomannsbolig!

Veldig godt poeng!

Og her om dagen så fant jeg noen pepperkakehus-former i metall på obs! som bare snek seg ned i vogna, så nå kan jeg lage kårstue også. Juhuuu! Skikkelig dumt at jeg ikke tenkte på at jeg burde hatt dobbelt opp av det huset også. Det var jo ganske billig.

Akkurat dette med pepperkaker (ikke hus, dog, men pepperkaker), det får jeg til på samlebånd, altså. Er oppvokst med at huset fylles med venner som skal både bake og stikke ut og etterhvert også pynte pepperkaker. Så hos oss er det én voksen som kjevler ut på bakepapir, en haug med unger som stikker ut pepperkaker, og en voksen som fjerne overskuddsdeigen. Vanligvis går ungene lei etter det femte eller sjette brettet, så da overtar de voksne. Huhei som det går.

Men i år skal det altså bli tomannsbolig.

oss ska ikkje sulke til jorda med blod!
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-11, 00:02   #68
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Jeg har kjøpt kirke på Kiwi i dag.
Må si jeg er spent på hvordan den vil se ut når den er ferdig pyntet

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-11, 08:46   #69
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Ja, det gjør det, men det er ikke verre enn at det går fint. Jeg tør ikke anslå noen tid, jeg har ikke sjekket. Men jeg står ikke og holder det sammen særlig lenge, altså.

Det gikk ikke fint. Måtte fram med limpistol. Det funket heller ikke å lime oppå melis.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-11, 09:04   #70
dharma
Lager seg en tittel.

dharma sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
dharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt likt
Standard

Det gikk ikke fint. Måtte fram med limpistol. Det funket heller ikke å lime oppå melis.

Kjenner jeg gruer meg. Jeg skal bruke melis og skal ikke bruke limpistol. Regner med det blir banning.

dharma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-11, 09:09   #71
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg bannet en hel del.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-11, 10:46   #72
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg bannet en hel del.

Mødre skal liksom banne julen inn. Det hører med.

Svar med sitat
Gammel 02-12-11, 11:39   #73
Christinamor
Superaktiv

Christinamor sin avatar

Hvor: Skien
Christinamor er litt kulChristinamor er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Stikka, her.

Derfor man skal stikke ut delene på nytt etter steking, for å sjekke at de fortsatt har riktig form.

Jepp! Når vi har lagd maler, legger vi de oppå delene med en gang de kommer ut av ovnen (for da er de enda myke) og skjærer til med pizzahjul eller kniv. Rette kanter gjør monteringen lettere.

Tør påstå at man kan pynte delene før montering, så lenge man bruker RI/melisblanding. Da sitter pynten som hakka møkk.

Christinamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-11, 11:49   #74
Magnolia
Stiv

Magnolia sin avatar

Blogginnlegg: 119
Magnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Mødre skal liksom banne julen inn. Det hører med.

Min mor er vanligvis av den ikke-bannende typen, men ved montering av pepperkakehus kom det som regel fram en haug med stygge gloser. Som oftest endte det med at vi ungene ble kastet ut av kjøkkenet, slik at hun kunne få "arbeidsro". Hun brukte både gafler, Kenwoodmaskin og ellers halve kjøkkenet som støttehjelp til melisglasuren hadde stivnet.

Det er en grunn til at jeg ikke har innført pepperkakehustradisjon hjemme ennå. : preget:

Gammel 02-12-11, 12:14   #75
Fjols
Bør lage seg en tittel selv

Fjols sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Fjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt likt
Standard

Pepperkake liming med knekk har resultert i veldig mange brannsår på fingre og hender hos meg.

Så denne tråden skal jeg følge med på.

Fjols er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-11, 21:13   #76
Robyn
⭐️⭐️⭐️

Robyn sin avatar

Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Jeg brukte forøvrig melis, eggehvite og sitronsaft. Hadde i melis til jeg trodde den var tykk nok og så hadde jeg i enda litt til og så at det gikk fint. Og da tok jeg enda litt mer.

Tror cluet er å ha i nok melis for at man skal slippe å holde i evigheten. Jeg gjorde i allefall ikke det. Det tok litt tid før det tørket helt, men ikke avskrekkende lang tid.

Og under over alle under, huset står fortsatt.

-Pippi
Gammel 02-12-11, 21:49   #77
Luvi
En anelse distre

Luvi sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
Luvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt likt
Standard

Jeg har aldri laget pepperkakehus før og var bestemt på at snuppa og jeg skulle kose oss med å lage vårt første nå i år. Etter å ha lest denne tråden er jeg ikke så sikker lenger om vi bør prøve.

Luvi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-11, 21:52   #78
Robyn
⭐️⭐️⭐️

Robyn sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Luvi, her.

Jeg har aldri laget pepperkakehus før og var bestemt på at snuppa og jeg skulle kose oss med å lage vårt første nå i år. Etter å ha lest denne tråden er jeg ikke så sikker lenger om vi bør prøve.

Jeg anbefaler i såfall at du monterer alene kvelden før og lar henne få pynte dagen etter.

-Pippi
Gammel 02-12-11, 22:40   #79
kjerstisin
Aktiv

Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Ungarn
kjerstisin er litt kul
Standard

Jeg har funnet ut at om jeg smelter sukker i stor stekepanne så dypper jeg delene i sukkeret før jeg limer de sammen, slik har jeg unngått brente fingre og rengjøringen er ikke noe problem om du koker ut av stekepanna med vann etterpå.. Da løsner sukkeret og du kan skylle av...

Vi skal bake vårt i morgen og pynte det på søndag....

Gammel 02-12-11, 23:30   #80
Timar
Klar

Timar sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sentralt
Blogginnlegg: 56
Timar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av kjerstisin, her.

Jeg har funnet ut at om jeg smelter sukker i stor stekepanne så dypper jeg delene i sukkeret før jeg limer de sammen, slik har jeg unngått brente fingre og rengjøringen er ikke noe problem om du koker ut av stekepanna med vann etterpå.. Da løsner sukkeret og du kan skylle av...

Vi skal bake vårt i morgen og pynte det på søndag....

Nettopp SLIK fikk jeg brente fingre Har tilbragt kvelden med to fingre i et glass kaldt vann. Frøkna skal få være med å pynte i morgen. I kveld fikk hun pent sitte på tripptrappstolen sin og se på (utrolig hva litt hyling og banning kan gjøre for å få skremme en toåring til passivitet!)

Men ICA-kjørkja står fjellstøtt

Timar er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:59.