|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#141 |
|
saftig
|
Sv: Apropos adventskalendere
Hæ? Jeg har ingen problemer med å innrømme at pakkekalendertradisjonen er noe vi opprettholder fordi det er koselig. Er det noen som har sagt at det bør være behovsprøvd?
Du mener at pakkekalender vitner om et generelt lite gjennomtenkt forhold til materialisme og overforbruk i heimen? Da mener jeg at du er på feil jorde.
|
|
|
#142 |
|
godtemonster
Medlem siden: Feb 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Nei, en pakkekalender trenger ikke være hyggelig. Jeg vokste opp med pakkekalender på 60/70-tallet (og jeg kommer på ingen måte fra en materialistisk familie, snarere tvert imot). Vi fikk en kalender på deling, slik at det var pakke hver tredje dag. Det var nyttige smågaver, av og til en sjokolade eller en klementin, og til slutt fikk vi hvert vårt julehefte. Det var alltid like spennende og hyggelig, og jeg gledet meg til å videreføre tradisjonen. Med mine småttinger ble det imildertid noe helt annet: det året de skulle åpne pakke annenhver dag, var det et salig spetakkel hver morgen fra den som ikke fikk. I fjor fikk de derfor en pakke hver alle dagene, og jeg kjøpte så like ting som mulig for å unngå konflikt. Det ble like mye spetakkel da fordi de klarte å gjøre den bittelille forskjellen på tingene (fargen på sprettballen og slikt) så signifikant at det hele var blodig urettferdig.
|
|
|
#143 |
|
Det kommer seg
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Dette høres jo veldig hyggelig ut. Det gjør det virkelig.
|
|
|
#144 |
|
Er frisk!
|
Sv: Apropos adventskalendereLappene kan byttes ut, Bloppy! Så jeg skifter bare rundt hvis det skjer noe spesielt. Og de fleste aktivitetene er jo i den tiden jeg likevel er sammen med barna mine.
|
|
|
|
#145 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Vestfold
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Apropos adventskalendereJeg broderte kalenderen fordi det var koselig med håndarbeidet. |
|
|
|
|
|
#146 |
|
Usedvanlig begavet
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Det ER et tydelig behov for å forklare hvorfor det er viktig og riktig med pakkekalender i denne tråden. Små gaver, billige gaver, saker og ting man trenger som man ellers i året ikke får osv osv. Jeg tror faktisk mange ser poengene til de som ble intervjuet i artikkelen som lenken i HI viser til, og enda flere overser dem fordi dette med pakkekalender er så innarbeidet og vanskelig å kutte ut.
|
|
|
#147 |
|
Personlig pessimist
|
Sv: Apropos adventskalendereNei, jeg har ikke tenkt nøye gjennom hver eneste gave. Men jeg har tenkt nøye gjennom pakkekalender som konsept. Gavene er plukket litt her og litt der, i løpet av flere måneder. I år er mesteparten kjøpt latterlig billig i USA. Mye klistremerker, noe plaster, små Kellogs-esker, f eks. Ikke noe jeg er redd skal tippe lasset her i heimen. På julaften får han en DVD i kalenderen, men det er en tilpasning av tradisjonen med å kjøpe en julefilm til juledagene. Han like godt få den i kalenderen.
|
|
|
|
#148 |
|
kissable
Medlem siden: Feb 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Apropos adventskalendereJeg er plutselig trebarnsmor, og tanken på å måtte handle inn og pakke inn 72 gaver før første desember i uoverskuelig framtid var ikke forlokkende, for å si det sånn. Fjorårets kalender til storesøster var dyr og medførte mye selvpåført stress, og snuppa var ikke så sjarmerende takknemlig som jeg hadde tenkt.
|
|
|
#149 |
|
© All rights reserved
|
Sv: Apropos adventskalendereJeg har ikke tenkt så nøye over hver anesta gave jeg heller, de får dill i tillegg til nytteting. Men de får sjelden dill sånn ellers. |
|
|
|
|
|
#151 |
|
Tittel og tittel....
|
Sv: Apropos adventskalendereDen eneste grunnen til at mine barn har pakkekalender er fordi bestemor har bordert kalendere til barnebarna sine. Da vil jeg gjerne bruke den. I år har jeg rett og slett vært politisk ukorrekt og bestilt ferdiginnpakkede pakker fra mix(ja, kioskkjeden, her på plassen tilbyr de nemlig ferdiginnpakkede kalendere til en pris man bestemmer selv). Veldig lettvindt og greit, så får det heller være at det kanskje bli i overkant mye godterier, men de får ikke så mye ellers så de overlever det nok. Jeg tror kanskje ikke det bare er godterier, jeg lurer på om det er noe viskelær og sånne greier ogs.
|
|
|
|
#152 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2008
Jeg har også en slik venninne, så hennes barn får hele tiden noe.
|
|
|
#153 |
|
Usedvanlig begavet
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Neivel.
|
|
|
#154 |
|
Er frisk!
|
Sv: Apropos adventskalendereJeg er (ikke uventet) enig med Billa. Så jeg leser nok også tråden som fanden leser Bibelen :-)
|
|
|
|
#155 |
|
By the Sea
|
Sv: Apropos adventskalendereJeg tenker at slike debatter står i fare for å bli litt unyanserte. Det er jo lett å si seg enige i at man ikke vil ha bortskjemte barn og at utakknemlighet og ansvarsløshet ikke står høyt i kurs. Samtidig er tidene i stadig forandring, og jeg kan godt huske at mine foreldre synes vi var "bortskjemte" på det nøkterne 70-tallet, akkurat som deres foreldre igjen syntes at de levde i overflod på 50-tallet, for selv hadde de levd under harde kår på 20- og 30-tallet.
|
|
|
#156 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Sv: Apropos adventskalendereSamtidig vet vi utrolig mye mer om konsekvensene av overforbruk og "kjøpe for å kjøpe" enn det man gjorde på 70-tallet. Det er vel ikke våre egne barn vi trenger å være bekymret for i første omgang. |
|
|
|
|
|
#157 |
|
Borte
|
Er det så rart? Tror du virkelig at det er mange som tenker at "Jaja, ungene blir jo noen bortskjemte drittunger og verden går til hælvete, men vi får vel lage pakkekalender i år igjen"? Det kan faktisk gå an å gjøre gjennomtenkte forbruksvalg og miljøvalg gjennom hele året selv om man koser seg med å lage pakkekalender. Denne tråden er like preget av vår selektive persepsjon som alt annet. Det er menneskelig å rasjonalisere, forsvare og forklare valgene sine.
|
|
|
#158 |
|
Leser
|
Jeg er veldig enig med Billa.
|
|
|
#159 |
|
Skal rømme
|
Sv: Apropos adventskalendereVi har både pakkekalendere (som bestemor har laget, det er nemlig tradisjon i familien vår at bestemor gjør dette - det samme gjorde min bestemor) og så har min mann kjøpt legokalendre i tillegg.
|
|
|
#160 |
|
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Jeg har ikke lest hva Billla eller Safran skrev, men jeg tror du har veldig rett i dette! Og ikke bare på forum, jeg opplever sånne ting stadig vekk. Hos venninner og bekjente, men antakelig også hos meg selv. |
|
|
|
![]() |
|
|