Sv: ABB ikke strafferettslig tilregnelig, hva tenker du om det?
Opprinnelig lagt inn av Sure Eplet, her.
Nå har vel ikke ABB vært spesielt velfungerende, akkurat han har visst bodd mest hos mamma, og likevel klart å ta seg kredittkortgjeld til oppover ørene. Han har oppført seg merkelig på "lavterskel"-sosialt liv: på bar, facebook og forum, og han har unngått normal sosialisering. Han brukte et år på dataspilling som "martyrgave" på forskudd til seg selv. Han mangler formell utdanning og har "jobbet" full tid med å ronke over et 1500 siders manifest om seg og sitt.
Han skal ha brukt NI ÅR på å planlegge terroren, og på hele den tiden gikk det ikke opp for ham at det var feil. På ni år rekker man ganske mye. Man kan ta høyere utdanning, stige i gradene på jobben, betale ned en halv bolig og en bil, gå inn i et forhold og gifte seg, få barn eller bli superflink i en eller annen hobby - ABB valgte ikke noe av dette eller andre ting som det er vanlig å bruke lang tid på. Han valgte å bruke ni år på å planlegge terror. De som syns det er å være "velfungerende" vet nok hva de snakker om, men jeg tillater meg å være uenig.
Nemlig. Jeg tenkte også at det var da rart liksom, at han skulle klart å planlegge så bra, se så ordentlig ut, osv. De fleste schizofrene er nok ganske shabby, og hygienen er feks noe av det første som går ad undas. Men paranoid schizofreni er den minst alvorlige diagnosen innen schizofrenikategorien, var det noen som sa. Og som jeg sa tidligere så er det faktisk en del av dem som blir sent syke som tar både høye utdannelser og jobb, og jeg tror ikke det er noe veien med intelligensen i utgangspunktet. Vrangforestillingene gjør at intelligensen blir brukt feil og går helt wrong. Er video av en med samme diagnose i nettavisene nå, han gir jo et upåfallende inntrykk der slik jeg ser det, og gir gode beskrivelser av hvordan det kan være å være i psykose.