Sv: ABB ikke strafferettslig tilregnelig, hva tenker du om det?
Jeg skjønner ikke helt hvordan en psykiatrisk diagnose på ABB kan "frikjenne" et brungrumsete, rasistisk miljø på internett og andre steder. Det de uttaler står jo likevel for seg selv som forkastelig og menneskefiendtlig. Og at ABBs syke sinn fant inspirasjon der, blir jo ikke mindre virkelig. Men at de som sprer edder og galle skal holdes ansvarlig for at et sykt menneske tok hatefulle ytringer og omsatte dem i ufattelig grusom handling, synes jeg ikke nå og syntes jeg ikke før ABB fikk diagnosen. En diskusjon om tilregnelighet forandrer ikke på det.
Dessuten mener jeg at det største problemet med rasistiske og hatefulle ytringer ikke er at noen få enkeltpersoner i historien kan bruke det til å myrde mange titalls uskyldige mennesker, men at det skaper frykt og hat hos "hverdagsmenneskene" og dermed forringer livet til en stor andel av befolkningen vår. Det står de ansvarlig for, alle kommentarfeltnazistene.
(La meg for ordens skyld understreke at jeg ikke på noen måte undervurderer alvorligheten av 22. juli.)
Jeg tror imidlertid at et menneske som ABB kunne funnet inspirasjon til å gjøre det han gjorde i andre ideologier, religioner eller overbevisninger, og at det var tilfeldigheter som førte han ut i det brungrumsete vannet han havnet.