Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Hva skal dere ha 1. juledag?

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-11-11, 23:18   #41
Charlie
Licence to thrill

Charlie sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva skal dere ha 1. Juledag?

Skjønner ikke hvorfor lutefisk går ut fordi en gjest er britisk. Det må jo være en OPPLEVELSE for en brite. Og for noen HISTORIER man kan fortelle når man kommer hjem!?

Ellers har vi ikke middag første dag, vi har julebrunsj.

Finnbiff er jo også rasende enkelt, da. Og eventyrlig godt.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-11, 23:22   #42
Flubby
Crazy Cat Lady

Flubby sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Tromsø
Blogginnlegg: 349
Flubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de fleste
Standard

Vi har alltid kveite

Gammel 29-11-11, 09:30   #43
liefje
Musk

liefje sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
liefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mandarin, her.

Og som du tiner til den dagen? Jeg har vurdert hummer.

Vi henter ferdigkokte hummere i en fiskebutikk paa julaften og oppbevarer dem i kjöleskapet frem til de skal nytes.

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-11, 09:35   #44
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Charlie, her.

Finnbiff er jo også rasende enkelt, da. Og eventyrlig godt.

Hvordan lager du det? Jeg har finnbiff i frysen, men vet ikke helt hva jeg skal gjøre med den.

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 29-11-11, 09:40   #45
tante Veronica
Superduperaktiv

tante Veronica sin avatar

Medlem siden: Nov 2011
tante Veronica er litt kultante Veronica er litt kultante Veronica er litt kul
Standard

Tror nok det blir brunsj (buffét på kjøkkenbenken) med rester fra julaften +++ . Dvs pinnekjøtt og ribbe med tilbehør, brødmat, julens pålegg, ost og kjeks, kaker, dessert etc. Og drikke avpasset liten og stor.
Ser ut til å bli familiedag (med min søster og hennes barn) med brunsj, brettspill og kos. En avslapningsdag, rett og slett. Gleder meg

tante Veronica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-11, 09:48   #46
GinaK
Tja...

GinaK sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Vi har fullt hus på julaften, 12 stykker, og storedatter og mamman min overnatter så 1.dag er det restemat og brunch.
Så er det å ligge med bena høyt i sofaen og ikke gjøre det grann.
1.juledag er min hviledag.

Gammel 29-11-11, 10:00   #47
Acino
passe nerd

Acino sin avatar

Medlem siden: Sep 2010
Acino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hva skal dere ha 1. juledag?

1.juledag er det alltid torsk her; Klassisk kokt torsk med poteter og gulerøtter - og resten av pinnekjøttet skåret i små biter, sprøstekt på panna. Har det sammen med smør oppå potetene/fisken, sånn istedenfor bacon.

Gammel 29-11-11, 10:53   #48
tante Veronica
Superduperaktiv

tante Veronica sin avatar

Medlem siden: Nov 2011
tante Veronica er litt kultante Veronica er litt kultante Veronica er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Acino, her.

1.juledag er det alltid torsk her; Klassisk kokt torsk med poteter og gulerøtter - og resten av pinnekjøttet skåret i små biter, sprøstekt på panna. Har det sammen med smør oppå potetene/fisken, sånn istedenfor bacon.

Åh, det hørtes velidg godt ut

Men tror jeg hadde fått store protester om jeg gjorde det slik. Pinnekjøttet er nesten sykt hellig her i huset. Og det spises bare som pinnekjøtt på julaften, og som en restemiddag i romjulen.

Jeg foreslo det til middag 1. søndag i advent, til store protester fra barna. Vi kunne da ikke ødelegge gleden ved å ta det på forskudd

tante Veronica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-11, 11:12   #49
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Vi skal ha rester fra lillejulaften og julaften. Et slags koldtbord. Jeg mekker potetsalat, og vi fråtser i kjøttmat, røket laks og eggerøre.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-11, 11:23   #50
Husfruen
Erfaren

Husfruen sin avatar

Medlem siden: Oct 2011
Husfruen er litt kul
Standard

Ribbe er ikke avansert. Selv jeg klarer det

Her er det alltid lutefisk på 1.juledag. Ribbe julaften.

Husfruen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-11, 11:39   #51
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

ribbe er kjempeenkelt, og det har jeg laget lenge før jeg avanserte til å lage pinnekjøtt (som er det jeg spise ri jula, men er jo aldri hjemme da, så jeg slipper å tilerede det)

I min barndom var det pinnekjøtt julaften, ribbe 1. dag. De senere år er det blitt litt forskjellig, siden jeg feirer annethvert år hos svigers, og da avhenger det veldig av om vi spiser middag hos svigerfar 1. eller 2. dag, og litt sånn. Men i år skal vi visst ha...ehh, "koldtbord av varme retter" mener jeg mamma sa... Vi skal, tradisjonen tro, spise hos ei tante av meg. Dengang det var 4 voksne og 4 barn ble det servert ribbe, og ingen problem. Nå har det seg slik at de 4 "barna" har med seg hver sin partner, og totalt 5 barn, så det er ikke egentlig helt plass rundt spisebordet... (eller, altså, det var det knapt før vi begynte å få barn heller)

Gammel 29-11-11, 13:31   #52
Charlie
Licence to thrill

Charlie sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Finnbiff fra matprat må jo være enkeltpenkelt...

Vi pleier ha med viltsaus og sopp, kokte poteter, rosenkål og rørte tyttebær, men i denne oppskriften er det bacon, høres godt ut. Kan ha andre grønnsaker til, seff:

http://www.matprat.no/tradisjon/trad...fter/finnbiff/

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-11, 18:12   #53
ingling

ingling sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Ja, si det! Vi skal være hjemme hos oss selv på 1. juledag for første gang noensinne, så det må vi jo faktisk ta stilling til. Jeg er vant til kveite hjemmefra, og det er vel egentlig mannen også, så kanskje vi prøver å få tak i det. Ribbe blir det i hvert fall ikke.

Gammel 29-11-11, 18:16   #54
Señora

Señora sin avatar

Señora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de fleste
Standard

Vi har hummer 1. juledag med salat og brød (for de som spiser det).

Jeg synes ribbe er litt avansert og veldig mye på 1. juledag. Er som regel mett etter julaften og ønsker lett mat.

Señora er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-11, 18:39   #55
Marit K
Carve canem

Marit K sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Øvre Romerike
Marit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Hvordan lager man saus?

Jeg er håpløs på brunsaus, men god saus til ribba lager jeg på denne måten:
Kjøp inn 2 poser med brun saus uten løk.
Ha 2 gulrøtter, og en løk i biter i langpanna sammen med vann når du setter inn ribba på damping. Når ribba er ferdig dampet, og har stått i ovnen ca 45 minutter til, heller du sjyen av langpanna, og siler den. Dette bruker du i stedet for vann, i brunsausen. Dette blir nydelig ribbesaus.

06, 07, og 12.
Marit K er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-11, 18:39   #56
Marit K
Carve canem

Marit K sin avatar

Hvor: Øvre Romerike
Marit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de fleste
Standard

Vi skal forøvrig ha kokt kveite på 1. juledag, for å få ett lite avbrekk mellom alle de tunge og fete middagsmåltidene i julen. Kveite er snadder!

06, 07, og 12.
Marit K er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-11, 18:50   #57
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg lager saus på det jeg antar er den usunne og avleggse måten: Jeg bruner smør og mel i panne, sper med kjøttkraft, og smaker til med brunost, fløte, salt, pepper, osv.

Gammel 29-11-11, 18:58   #58
Hannamoren

Hannamoren sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Den dage a vi brunch. Rester av pinnekjøtt, div. pålegg og oster.

Hannamoren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-11, 19:01   #59
krystallklart
Lett rørt

krystallklart sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Gardskjærring igjen
Blogginnlegg: 16
krystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt likt
Standard

Enten koldtbord eller ribbe, håper på ribbe.

Gammel 29-11-11, 19:26   #60
Honda
Type R ;)

Honda sin avatar

Hvor: Nord
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Vet ikke, 1 juledag er bursdagdag,farfaren til mann har bursdag da,i fjor spiste vi der, for da var han 80 år.
Vi bruker ofte å spise julelunch hos svigermor da istede for middag siden vi er ilag med min familie julaften. Julaften spiser vi kalkun. Svigermor bruker ofte å ha oss på pinnekjøtt i romjula.

men for meg blir det feil,for meg en pinnekjøtt nyttårs aften mat og kalkun julaften.

Ribbe liker jeg ikke,så det skal vi ikke ha

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:47.