Sv: Julegavedilemma
Opprinnelig lagt inn av Katta, her.
En ting man bør tenke gjennom når man gir gaver lenge til nevøer og nieser hvis man selv har yngre barn, er at man på et vis binder mottakerens foreldre til å følge på. De kan ende med å føle seg moralsk forpliktet til å gi til store nevøer og nieser etter at de selv har egne barnebarn å gi til. Det er ikke sikkert det er et problem, det kommer an på familien, men det er greit å tenke gjennom.
Dette er vanskelig. Jeg synes det er koselig å gi nieser og nevøer julegaver selv om de er langt over konfirmasjonsalder. Barna til mine søsken er det ikke problemer med, for jeg og søsknene mine tenker nok likt der.
Men jeg har svigersøstre som nok gjerne vil avslutte gavehandelen ved konfirmasjonsalder. Da har vi bare blitt enige om å gjøre det.
Så i år ønsket en av mine nieser seg hjemmstrikkede strømper til jul. Moren strikker ikke selv, og for meg er det ingen problem. Moren/min svigersøster fikk nok litt panikk med det samme, og begynte å snakke om min eldste datter (på 16) og at hun da måtte kjøpe gave til henne.
Men jeg tror jeg klarte å overbeviste henne om at det ikke er nødvendig. Jeg strikker for å kose meg, og vil gjerne få lov til det i år.
Og til neste år blir det bare min nieses lille datter som får gave. For hun er akkurat begynt i barnehage. Og det er lenge til hun skal konfirmeres 
|