Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Er tradisjon viktig for deg?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-11-11, 01:19   #22
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er tradisjon viktig for deg?

Jeg lurer på om det av og til kan være litt sånn at man ikke er helt klar over hvilke tradisjoner man har og som er viktige for en før man blir presentert for et alternativt opplegg, typisk første jul hos svigers. Jeg og mine søsken har på sett og vis vokst opp med en julefeiring mange vil si er ganske tradisjonsløs, det er svært få elementer som hører med, svært lite fastlagte hendelser og tidspunkt for ting som skal skje.

Da min søster skulle feire jul borte første gang, kom hun hjem 3. juledag litt forferdet. Hun hadde for første gang opplevd en julefeiring med ølflaskene på bordet og fyllefest utover kvelden. Det var veldig, veldig fremmed og hun likte det dårlig. Da jeg feiret jul hos svigers første gang, fant jeg ut at det faktisk er noen elementer som må med for meg på julaften. Det blir ikke jul uten en julegudstjeneste. Opplegg på det lokale menighetshuset med julespill og julesanger til trekkspill gjør ikke susen, det må være barnekor og orgel. Sånn er det liksom bare. Og så er faktisk frihet fra stress og formaliteter ganske viktig for meg fant jeg ut. Julaften skal liksom ikke være en kveld man får ting unna. Blir det ikke åpning av pakker før klokka åtte, så blir det ikke det. Ting må ta den tiden det tar. Akkurat det vet jeg er annerledes enn hos endel andre. Jeg tror aldri vi har middagen på bordet klokka fem for å si det sånn, det er omtrent da vi har pleid å kjøre fra kirka. Hva jeg spiser spiller ikke så stor rolle, men det skal helst være god saus. Noe som innebærer at man ikke bruker toropose og ikke setter noen av svigers på jobben.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:46.