Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Jakten på det perfekte reisemålet - badeferie med god mat

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-11-11, 23:11   #21
løve70
Enda en som trener

løve70 sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Jakten på det perfekte reisemålet - badeferie med god mat

Makarska i Kroatia er også et nydelig sted Koselig by med strand midt i byen.

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-11-11, 23:16   #22
løve70
Enda en som trener

løve70 sin avatar

løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Selma, her.

Stemmer virkelig det? Ligger ikke Brac mye lengre ut enn det? Vi var i Trogir i sommer og der var det båtutflukter til Brac (så bare brosjyrer - vi deltok ikke). Mulig at de båtene gikk veldig sakte/var innom mange steder men jeg synes å huske at båtturen tok et par timer

Mulig at det ikke tar så lang tid fra Split til Supetar på Brac? Men Bol er jo helt klart det fineste stedet på øya, med en av verdens fineste strender; Zlatni Rat

Gammel 10-11-11, 23:41   #23
Lavender
Passe aktiv

Lavender sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Selma, her.

Stemmer virkelig det? Ligger ikke Brac mye lengre ut enn det? Vi var i Trogir i sommer og der var det båtutflukter til Brac (så bare brosjyrer - vi deltok ikke). Mulig at de båtene gikk veldig sakte/var innom mange steder men jeg synes å huske at båtturen tok et par timer

Trogir var forresten veldig flott. Vi bodde på Ciovo, ei halvøy utenfor Trogir. Flotte steinstrender og idylliske omgivelser. Trogir er en svært godt bevart middelalderby

Da vi kom med reisebyrå, fikk vi bilferje til den andre siden av Brac og buss, i alt en lang reise. Men det er, eller var, hurtigbåt fra den siden de fleste hotellene er, en hydrofoil som gikk fra Brac tidlig om morgenen og hadde et par returer, kostet 22,- hver vei den gang.

Mulig Makarska er like vakker. Men der var vi ikke. Bare Brac har stranda Slatni Rat, den er fin.

Gammel 10-11-11, 23:47   #24
løve70
Enda en som trener

løve70 sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av LoneLone, her.

Da vi kom med reisebyrå, fikk vi bilferje til den andre siden av Brac og buss, i alt en lang reise. Men det er, eller var, hurtigbåt fra den siden de fleste hotellene er, en hydrofoil som gikk fra Brac tidlig om morgenen og hadde et par returer, kostet 22,- hver vei den gang.

Ja, det stemmer. Det går hurtigbåt fra Bol til Split. Men den tok mer enn 10 minutt. 30 kanskje?

Gammel 10-11-11, 23:56   #25
Lavender
Passe aktiv

Lavender sin avatar

Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av løve70, her.

Ja, det stemmer. Det går hurtigbåt fra Bol til Split. Men den tok mer enn 10 minutt. 30 kanskje?

Jeg skal ikke være bråsikker på 10 min. Men det var veldig mye raskere enn bilferje og buss, i tillegg svært billig.

Gammel 11-11-11, 00:01   #26
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

… men om god mat er et viktig kriterium, trumfer Italia både Hellas og Kroatia lett. I Hellas er det jevnt over nokså kjedelig og i hvert fall veldig ensartet mat. I Kroatia kan man snuble over veldig god mat iblant, men det er ganske ujevnt. Italia har jevnt over mye høyere kvalitet på restaurantene og uovertruffent mye staseligere råvarer i matbutikkene (jeg reiser gladelig til Italia ene og alene for å spise nyskåret spekeskinke).

Hilsen gastronauten

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-11, 00:03   #27
løve70
Enda en som trener

løve70 sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av LoneLone, her.

Jeg skal ikke være bråsikker på 10 min. Men det var veldig mye raskere enn bilferje og buss, i tillegg svært billig.

Nå måtte jeg bare sjekke
Ser ut til at den tar 55 min

Men så absolutt mye raskere enn bilferje og buss, det tok jo mange timer

Gammel 11-11-11, 10:12   #28
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

… men om god mat er et viktig kriterium, trumfer Italia både Hellas og Kroatia lett. I Hellas er det jevnt over nokså kjedelig og i hvert fall veldig ensartet mat. I Kroatia kan man snuble over veldig god mat iblant, men det er ganske ujevnt. Italia har jevnt over mye høyere kvalitet på restaurantene og uovertruffent mye staseligere råvarer i matbutikkene (jeg reiser gladelig til Italia ene og alene for å spise nyskåret spekeskinke).

Hilsen gastronauten

Dette er min erfaring også. Man får god og ålreit mat i Hellas og Kroatia. I Italia er det helt fantastisk. For ikke å snakke om den italienske isen.

Gammel 11-11-11, 10:15   #29
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Dette er min erfaring også. Man får god og ålreit mat i Hellas og Kroatia. I Italia er det helt fantastisk. For ikke å snakke om den italienske isen.

Og det var nettopp derfor jeg foreslo Italia. Ellers er jo Mallorca et alternativ, jeg kjenner flere som leier hus der og stortrives.

minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-11, 10:49   #30
Corbeille
...med jordbær...

Corbeille sin avatar

Corbeille er litt kul
Standard

Hilsen gastronauten

Ja, maten og de koselige landsbyene gjør at Italia frister veldig mye. Samt at temperaturen oftest er litt mer behagelig enn i Hellas.

I Hellas er det derimot mye lettere å finne leiligheter/hoteller som ligger på/nær stranden. Og det er lettere å finne flotte og rolige strender.

Corbeille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-11, 10:50   #31
Corbeille
...med jordbær...

Corbeille sin avatar

Corbeille er litt kul
Standard

Og tusen takk for alle tipsene jeg har fått. Jeg googler for harde livet. Selv om mange av stedene dere har foreslått er veldig fine, syntes jeg det er litt vanskelig å finne steder å bo.

Gammel 11-11-11, 10:51   #32
Corbeille
...med jordbær...

Corbeille sin avatar

Corbeille er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Ja, isen er fantastisk. Og italiens mat er veldig barnevennlig også.

Gammel 11-11-11, 10:59   #33
Elisabet
Står på egne ben

Elisabet sin avatar

Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Synes det er vanskelig å finne rimelige steder å bo i Italia når jeg søker jeg når vi er så mange i familien som 2 voksne og 3 barn og vil ha en viss standard. Er vant med at det er så enkelt i Spania. Skulle veldig gjerne vært i Italia til sommeren.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-11, 11:03   #34
Corbeille
...med jordbær...

Corbeille sin avatar

Corbeille er litt kul
Standard

De bra strendene er nesten overalt. Jeg har vært to steder, leid leilighet rett på stranda i Costa Rei (ekstremt barnevennlig, nyyydelig strand!) og i sentrum i Alghero (i lavsesong) – Alghero er en fin by, men jeg tror kanskje det kan være litt på den grusomme siden i høysesong. Veldig fine strender der omkring også. Generelt er det veldig mye flott natur og stort potensiale for utflukter overalt på Sardinia.

Strendene i Sardinia virker utrolig bra. Er det mye bølger, eller er det rolig sjø på Costa Rei?

Bør man leie bil, eller kommer man seg lett rundt på andre måter?

Gammel 11-11-11, 11:49   #35
Lavender
Passe aktiv

Lavender sin avatar

Standard

Jeg synes i tillegg at Italia er bra på mathygiene, kjølt mat er kald og varm mat er varm. Vi har aldri tatt noe for magen og vi har aldri vært syke eller bittelitt syke. Men unntak av Sardinia er det drikkevann i kranene, selv om flaskevann anbefales, men vann er trygt å bruke i matlaging og pusse tennene med.

Jeg liker ordningen med solsenger og parasoller, kan godt betale for det når en i tillegg får serveringssted med toalett i god stand og dusj. Det er deilig å drikke kaffen på stranda.

@HI, dere bør ha leiebil, det går busser, men ikke så ofte og tidtabellene er ikke så lette når klokkeslettet i tabellen viser avreise fra bussens startpunkt. I Alghero var det lett, med buss hver 30 min og 0,70 € for alle reiser.

Først Le Bombarde stranda ved Fertillia, så Pittulongu ved Olbia.

Sist redigert av Lavender : 11-11-11 kl 14:05.
Lavender er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-11, 12:00   #36
Lavender
Passe aktiv

Lavender sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Elisabet, her.

Synes det er vanskelig å finne rimelige steder å bo i Italia når jeg søker jeg når vi er så mange i familien som 2 voksne og 3 barn og vil ha en viss standard. Er vant med at det er så enkelt i Spania. Skulle veldig gjerne vært i Italia til sommeren.

Helt enig i at det er vanskelig. Det er flotte villaer å leie, men de kan koste opptil 30' til 50' pr uke i høyseseong. Da er det eget basseng, sengeplass til 8 og flere bad. Men det kan være billig enda i slutten av juni. Etter 20 juli og ut august er skikkelig dyrt.

Ferieleiligheter er vanskeligere, de ligger ofte på et anlegg som får stjerner og kritikk etter fasiliteter. Det kan virke som om ikke Italienerene har like store forventninger til ferieleilighet, de er gjerne mange på et rom og kan godt være uten luftkondisjonering. Det er ofte svært lytt, og de er ikke kjent for å være stille av seg.

Vi hadde flott nyoppført leilighet i Pittulongu, men fy så lytt. Familie på 7 i ved siden av som kjeftet og skrek mye til 1 åringen sin. En pine å være vitne til og vanskelig å forklare våre barn.

Jeg synes flyrutene er litt avgjørende for reisemål i Italia, sør Sardinia og sør vest Italia er vanskelig eller svært dyrt å komme til. Eller jeg synes det ikke passer med 4 timer tog, bil eller buss med to små.

Gammel 11-11-11, 12:01   #37
Pamina
Kaldt hode, varmt hjerte!

Pamina sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 70
Pamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt av
Standard

Korsika er fantastisk!

http://korsika.no/main/KFApartment.asp?id=157#

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:33.