Sv: Liker du å få hjemmelagede gaver?
Opprinnelig lagt inn av Tinka, her.
Da er det bedre å få sliteting som hjemmestrikkede kluter har jeg fått beskjed om, så i år er det mange som får hjemmestrikkede kluter til jul av oss, luer, halser, håndkler, men det blir jo ikke samlebånd og hver ting tar mange timer å lage.
Ja, altså, nå mente jeg jo ikke å nedvurdere innsatsen som ligger i hjemmestrikkede gaver heller. Mer å påpeke at det blir litt meningsløst å si at "det er bedre med en fin hjemmelaget gave enn en kjip ferdigkjøpt en", for å sette det litt på spissen.
Og jeg vet godt hvor mye jobb det kan være å lage ting selv, men det er jo ikke selvsagt at det må ligge mye omtanke i dem likevel. Hvis man sitter og hekler antimakassarer eller lager dorullnisser eller maler stilleben hele høsten, fordi det er det man liker best å bruke tiden sin på, og så fordeler produksjonen på absolutt alle man kjenner, uten tanke på om vedkommende antagelig kommer til å like dem eller ikke, så er ikke det noe jeg vil kalle personlig omtanke - selv om det helt klart ligger mye arbeid i hver gave. Det var denslags jeg tenkte på da jeg sa "samlebånd" - og det er såklart å sette det på spissen, men det synes jeg det å bare slenge innom Biltema og kjøpe det første man ser er også. (Å strikke kluter og skjerf til folk som ønsker seg det, derimot, det blir jo noe helt annet.)