|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#81 |
Borte
|
![]() Sv: Fellesgave - hva når noen ikke vil betale den summen andre betaler?Hvis noen hadde tatt på seg å ordne fellesgave så hadde jeg følt meg ufattelig kjip om jeg hadde prutet på prisen. Iallefall når det bare er snakk om en lusen 100-lapp. Jeg vet ikke hva jeg hadde gjort om jeg var mannen din, men sannsynligvis senket til 200 og sett på utbryterne som kjipegjengen til evig tid.
![]() |
#82 |
can-jur
|
![]() Sv: Fellesgave - hva når noen ikke vil betale den summen andre betaler?
![]() |
![]() |
#83 |
:)
Medlem siden: Jan 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Fellesgave - hva når noen ikke vil betale den summen andre betaler?Hvis jeg synes beløpet er stusselig så kjøper jeg egen gave. Kjøper stadig babypresang til kollegaer siden jeg synes 20 kr er litt lite når det skjer noe som faktisk er det største i livet. Men når folk slutter så slenger jeg meg med på tyvekronersen. Og til folk jeg ikke kjenner mer enn perifert.
Tuppa 04, Tassen 06, Spiren 09 Sist redigert av Trulte : 10-11-11 kl 09:02. |
![]() |
![]() |
![]() |
#84 |
Øyboer
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Fellesgave - hva når noen ikke vil betale den summen andre betaler?Jeg har fått helt avsmak av fellesgaver etter at det var et stort press i mannens vennegjeng for noen år tilbake. Det skulle alltid være fellesgaver og det var alltid en diskusjon om det var per hode, eller per husstand. Jeg synes at per husstand var bedre enn per hode. For å ikke være med på kortet føltes feil når vi var gift, men å måtte punge ut 200kr ekstra til en person jeg egentlig ikke likte så godt og ville kjøpt gave til om det ikke var for mannen føltes også galt. I tillegg til at det ble ekstremt dyrt i lengden. Enda opp med at vi meldte oss ut av hele greiene etter hvert. |
![]() |
![]() |
![]() |
#85 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Fellesgave - hva når noen ikke vil betale den summen andre betaler?Sånn i etterpåklokskapens lys så er det vel lurest å først sende ut en mail med et forslag til beløp, og så samle inn, i stedet for å sende ut et allerede bestemt beløp.
![]() |
#86 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() Sv: Fellesgave - hva når noen ikke vil betale den summen andre betaler?Enig, Polyanna. |
![]() |
![]() |
![]() |
#87 |
Jamning
Medlem siden: Jun 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Fellesgave - hva når noen ikke vil betale den summen andre betaler?Jeg må bare si en ting som jeg tenkte litt på. Noen nevner jo at de syns det er dumt å gjøre seg vanskelig for "bare en 100-lapp" og lignende innspill. Nå aner jo ikke jeg hvor bemidlet de det er snakk om i dette tilfellet er, men på generelt grunnlag syns jeg det er farlig å kaste ut slike ting. For noen er det jo ikke "bare en 100-lapp". Jeg har selv vært i en situasjon hvor jeg måtte prioritere grundig hva pengene skulle gå til. Da er det jo ikke nødvendigvis slik at man er gjerrig, ikke eier lus i veggen, ikke unner sin kollega penger osv - men mer at hvis man bruker 100 kroner på det formålet har man mindre til andre ting som betyr mer for en. Og jeg står sterkt på at ingen skal kunne dømme noen andre for deres prioriteringer, sånn helt uten videre. Det er så alt for lett å anta at noen en grådige eller gniene.
![]() |
#88 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() Sv: Fellesgave - hva når noen ikke vil betale den summen andre betaler?Det var jeg som sa det, Zeppelin, og jeg skrev at jeg ikke hadde giddet det. Selvsagt vet jeg at 100 kr er mye for mange, men samtidig har man en sånn noenlunde god innsikt i økonomien til de man jobber med og bruker mye tid samme med. Er man alltid med på lønningspils, tar taxi hjem og går med Odd Molly og Ilse J, er det rimelig å anta at man ikke må snu på skillingen, er det ikke? I min omgangskrets er det iallfall ingen sammenheng mellom å være gnien (som i å stjele tipsen på restaurant, stikke ut av taxien uten å dele regningen, være med på runder med øl på bytur, men gå før det er din tur til å kjøpe |
![]() |
![]() |
![]() |
#89 |
Borte
|
Dette er jo snakk om voksne mennesker, og da må det være greit å si fra at man ordner gave selv eller ikke blir med på gave om man ikke har råd.
![]() |
#90 |
Ingen skravlebøtte
Medlem siden: Jul 2011
![]() ![]() |
![]() Sv: Fellesgave - hva når noen ikke vil betale den summen andre betaler?Jeg er invitert i disputas middag snart!
![]() |
#91 |
Like blid
Medlem siden: Jun 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Fellesgave - hva når noen ikke vil betale den summen andre betaler?For meg handler det ikke og god eller dårlig råd, men jeg synes gavehysteriet begynner å bli ganske ille. Det være seg bursdager, bryllup, konfirmasjoner osv. Det skal være så voldsomt hele tiden. Må alt være så dyrt og råflott? Jeg ønsker ikke å være med på denne karusellen, og derfor modererer jeg meg. Ikke Fanden på flatmark får meg til å betale 1000kr i gave for et bryllup eller en konfirmasjon til venner eller venners barn. Slik har det blitt her hos oss, og jeg synes det er ille. |
![]() |
![]() |
![]() |
#92 |
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
![]() Sv: Fellesgave - hva når noen ikke vil betale den summen andre betaler?Jeg tror ikke den gavereglen er så vanlig altså. Jeg har hvertfall bare hørt om det på FP, ingen andre steder. Jeg gir gave etter relasjon og økonomi. Jeg hadde for eksempel gitt en dyrere gave til bestevenninna mi som skulle gifte seg enn en perifer bekjent som skulle disputere, selvom bryllupet var i hagen med pølsefest og disputasmiddagen var på slottet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#93 |
Like blid
Medlem siden: Jun 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sist redigert av Kreps-77 : 10-11-11 kl 10:54. |
![]() |
![]() |
![]() |
#94 |
Leser
|
Men jeg tror det var dette meda t man gir gaver etter relasjonen og økonomien Charlie prøvde å si.
![]() |
#95 |
Borte
|
![]() Sv: Fellesgave - hva når noen ikke vil betale den summen andre betaler?Jeg har helt andre "gaveregler" for fellesgaver enn jeg har for gaver som bare er fra meg. Syns ikke det kan sammenlignes i det hele tatt, og hvis jeg ikke er fornøyd med organiseringen av fellesgave (som aldri har skjedd hittil), så ville jeg sagt at jeg ordnet gave selv.
![]() |
#96 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: østfold
![]() Sv: Fellesgave - hva når noen ikke vil betale den summen andre betaler?Jeg synes ikke 300 er noen svimlende sum for middagsgjestene. Det er betydelig fler som gifter seg flere ganger i livet en disputerer. I denne konkrete situasjonen ville jeg sant at de som ikke vil betale får la være, men sagt at jeg håper at mange som mulig gjør det slik at gaven blir så bra som mulig- ha gjerne et forslag om noe vedkommende vil bli ordentlig glad for. Den evindelige vasen er det mulig jeg kan skjønne folk ikke gidder betle for.
![]() |
#97 |
Tøff i frakk
Medlem siden: Nov 2006
Hvem det er naturlig å invitere i disputas avhenger mer av hva som er tradisjon å gjøre i miljøet man er i enn av hvem som er nærmest i relasjon. Det er i tillegg mange måter å gjøre det på, som spleiselag, at gjestene betaler seg inn eller at den som disputerer betaler alt.
![]() |
#98 |
Jamning
Ja, det hadde nok jeg også antatt.
![]() |
#99 |
Jamning
Ja, helt klart.
![]() |
#100 |
Leser
|
Jeg vil jo tro at de som er invitert i middag har en nærmere relasjon til den som disputerer enn de som ikke er bedt? (Har ingen personlig erfaring med det, men de jeg har inntrykk av at de som disputerer regner middagen som en personlig happening heller enn en jobb/studie situasjon.)
![]() |
|
|