Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Julekort eller julebrev?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-11-11, 13:44   #41
ingling
Bør lage seg en tittel selv

ingling sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Julekort eller julebrev?

Jeg har brukt å skrive personlige julekort, som jeg har kjøpt fra Unicef o.l. Nå er det første jul med barn her i huset, så vi har kjørt på med tradisjonelt bilde av alle tre - dog uten nisseluer. Det er plass til å skrive bakpå, og det tror jeg holder i år, eventuelt får vi legge ved et lite brev til de vi føler for å skrive noe ekstra til. Ambisjonsnivået må nok senkes siden antallet mottakere er høyere enn tidligere, tenker jeg.

Jeg synes det er kos med både julebrev og julekort jeg altså, men jeg har reagert på at noen i slekten skriver veldig detaljert om ungene sine på en måte jeg ikke ville satt pris på, a la "... er ikke så flink på skolen". Det kan fort bli litt sært. Men å skrive litt om hva de ulike familiemedlemmene gjør er jo koselig, og en grei måte å oppdatere de som ikke har daglig kontakt på.

Gammel 09-11-11, 21:35   #42
Høns

Medlem siden: Mar 2009
Høns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Julebrevene får ofte ufortjent mye slakt, julekort fra fotoknudsen o.l. er da minst like masseproduserte og tar mye mindre tid å lage.

Jeg verdsetter å få julebrev jeg. Det er koselig å lese om året som er gått, høre små historier og se bilder. Setter pris på kort også selsagt, men helst med mer enn god jul på. Jeg tar vare på alle kort og julebrev, og det er veldig kjekt å lese etterfølgende juler.

Selv har vi kjørt på med kort (med masse småbilder), håndskrevne julekort, julebrev, ingen kort og mail. hva det blir i år, det vet jeg faktiskl ikke enda. Julebrev kanskje? Det tror jeg er ambisjonen i alle fall.

Høns er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-11, 21:40   #43
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er det ikke bittelitt navlebeskuende å synes at hele poenget med julekort er å få en personlig hilsen slik at man ser at noen tenker på en? Jeg synes det er like viktig å få høre om hvordan andre har det og hva de har gjort i det siste, og da kan julebrev være helt utmerket. Jeg blir i grunnen glad for alt. Også den gangen jeg fikk et helt vanlig julekort uten poststempel eller noe skrift inni. Jeg fant senere ut at det var fra bestemor. Hun hadde begynt å rote litt, stakkars.

Gammel 09-11-11, 21:49   #44
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes det er kommer an på hva som står i brevet jeg, da, og jeg tuller ikke når jeg sier at jeg har fått et par av disse i årenes løp: "Mor i huset er som alltid travel og har nettopp blitt avdelingsleder, men har likevel fått tid å trene på Elixa minst tre ganger i uken denne høsten også- ikke verst! og far fullførte både Birken og Berlin maraton med ny personlig rekord...." Skal ikke se bort fra litt navlebeskuelse hos avsenderen heller, tror jeg.
Det spiller ikke så stor rolle om man skriver kort eller brev så lenge man klarer å være humoristisk og/eller kortfattet. Skryting er teit, synes jeg. Men så er jeg også en ganske kritisk leser, til og med av julekort.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-11, 22:00   #45
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av ingling, her.

Jeg synes det er kos med både julebrev og julekort jeg altså, men jeg har reagert på at noen i slekten skriver veldig detaljert om ungene sine på en måte jeg ikke ville satt pris på, a la "... er ikke så flink på skolen". Det kan fort bli litt sært.

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Skryting er teit, synes jeg. Men så er jeg også en ganske kritisk leser, til og med av julekort.

Det er ikke lett å gjøre alle til lags, i alle fall. Man burde sikkert holde seg til rent objektive selvfølgeligheter, egentlig. ("Nå er det snart jul. Vi har fremdeles to barn. Kari er åtte og Ola er seks.") Men da ville sikkert noen klage på at brevet/kortet var kjedelig.

Gammel 09-11-11, 22:01   #46
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det kunne egentlig vært kult med et parodi-julebrev en gang. Problemet er bare at jeg har endel slektninger uten sans for ironi.

Gammel 09-11-11, 22:03   #47
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Næsj, så lenge jeg er klar over at det er jeg som er problemet er det egentlig greit. Alt får plass foran peisen likevel.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-11, 22:21   #48
ingling

ingling sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Det er ikke lett å gjøre alle til lags, i alle fall. Man burde sikkert holde seg til rent objektive selvfølgeligheter, egentlig. ("Nå er det snart jul. Vi har fremdeles to barn. Kari er åtte og Ola er seks.") Men da ville sikkert noen klage på at brevet/kortet var kjedelig.

Altså, for min del må de gjerne fortelle og skryte og allting. Jeg hadde imidlertid ikke likt om mine foreldre hadde skrevet mye om hvilke fag jeg ikke var flink i på skolen og at jeg var litt treig. Jeg synes det er litt rart. En kan jo skrive om hva ungene driver med sånn litt nøytralt? "... går i 2. klasse og har nettopp begynt å spille piano", eller noe sånt?

Jeg blir som sagt glad for alt, jeg. Det er jo superkos at folk tar seg tid til å sende oss julekort, om det er rundskriv eller bilde eller noe midt imellom er ikke nøye.

Gammel 09-11-11, 22:49   #49
veobra
på slep

veobra sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Jeg husker det julekortet vi fikk en gang. Der var det oppramsing med mor og alle hennes bragder på jobben i løpet av året. Resten av familien var ikke nevnt med et ord.

Gammel 09-11-11, 23:02   #50
Input

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I fjor sendte svigersene mine ut julebrev der de skrev dag-for-dag-historier om hva de hadde gjort på en 14 dagers ferie. Julebrevet var 2 A4-sider med noen bittesmå bilder innimellom, det var den 14 dagers ferien og at vi hadde fått unge. Jeg må innrømme at jeg synes hele greia med julebrev er litt klein.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:32.