Sv: Er det "galt" å spørre om hjelp i butikken ti-på-stengetid?
Selv om det var like før stengetid, skal man da få hjelp.
Jobber selv i serviceyrke, og så lenge kunden er inne i lokalet når vi stenger døra, får de den hjelpen de trenger. Hvis de klarer å snike seg inn sidedøra etter hoveddøra er stengt, er det ikke sikkert de får hjelpen de trenger. Men det har nok skjedd de har fått litt ekstraservice om det er krisesituasjon.
At den ansatte avviser kunder, fordi de ikke får lønn for lenger enn til stengetid, er arbeidsgivers ansvar. De kan da velge om butikken skal yte dårlig service enkelte perioder av dagen, eller betale ti minutter ekstra hver dag, og få fornøyde ansatte og flere fornøyde kunder.
En liten historie om hvor mye god kundeservice betyr: En dag sto det en utenfor døra kvart på åtte da jeg kom på jobb. Han var oppriktig fortvilet, og bare vi kunne hjelpe ham. Da ventet jeg på et par kolleger til, ble enige om å slippe ham inn og få hjulpet ham så han kom seg på møte. Senere på dagen fikk vi en blomsterkvast levert med bud! Da vet man at man har gjort en god gjerning, og vist medmenneskelighet 
|