Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Da damene dro

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-11-11, 13:33   #41
lilium3
Aktiv

Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Asker
lilium3 er litt kul
Standard

Sv: Da damene dro

Opprinnelig lagt inn av Kreps-77, her.

Lilium3: Men skadefrohet? Der er jo ikke bare mennene som har lagt opp til at det er slik, og mye av grunnen er jo at de jobber hjemmefra i lengre perioder. Vi kvinner har vel like mye "plikt" til å inkludere mennene i barn og hjem.

Vet du, mange av disse mannfolka ville ikke tatt i en vaskeklut om skiten hadde grodd over hode på dem og sulta ihjel ved brødboksen hadde det ikke vært for tv-programmet... Trust me! Mange av dem er så late fordi de er oppvokst i et samfunn hvor mennene er viktigst og har den viktigste jobben. Det stilles fint lite krav til de annet enn på jobb. De kvinnene som ikke innretter seg får et h%€&#"/ eller flytter... Derav skjønner jeg litt den skadefroheten som kvinnene viser -"Endelig kan de få se hvordan vi har det"...

Jeg sier ikke dermed at det er riktig og på langt nær sånn vi har det hjemme hos oss. Det sier vel sitt at jeg på ingen måte bor i hjembygda mi

"Never run faster than your guardian angel can fly..."
lilium3 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-11-11, 13:55   #42
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 228
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Hvis jeg jobber fra syv på morgenen til ti på kvelden eller uker i strekk mens partneren min er hjemmeværende med relativt store barn så forventer jeg faktisk som en selvfølge at jeg ikke trenger å vaske klær når jeg kommer hjem. Det er helt urimelig at man skal dekke alle utgifter og likevel ta sin del på hjemmebane. For ikke å snakke om at man sikkert skal dele alle innkjøpte verdier på midten når man skiller seg også.

Hear - hear! Likestilling betyr ikke at mannen skal være dobbeltarbeidende, det handler om å finne en form som fungerer ved at arbeidsoppgavene fordeles jevnt.

Jeg får helt neller av slike serier og kjenner at blodtrykket mitt ikke har godt av at jeg tenker over det heller.

Gammel 02-11-11, 14:06   #43
Lavender
Passe aktiv

Lavender sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Men bortsett fra nøye utvalgt sted og ekstrem redigering. Så er vi i samfunn med tradisjonell gammeldags kjønnsrollemønster. Da disse mennene bodde hjemme vasket de nok ikke klærne sine, hadde ikke rengjørings oppgaver eller laget mat selv. Neppe, for det ser ut som om det er en helt ny verden for de.

Jeg har selv mann på litt over 40 år, yngst av fire, kanskje litt bortskjemt. Men i alder av 27 år hadde han mamma i leiligheten, en eller to dager i uka til å vaske klær og gjøre rent. Det sier mye om svigermor også. .

Gammel 02-11-11, 14:34   #44
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av LoneLone, her.

Jeg har selv mann på litt over 40 år, yngst av fire, kanskje litt bortskjemt. Men i alder av 27 år hadde han mamma i leiligheten, en eller to dager i uka til å vaske klær og gjøre rent. Det sier mye om svigermor også. .

Fins det virkelig sånne mødre fortsatt?

Jeg har fire sønner, og det der er IKKE med i mamma-pakken. Har aldri sett programmet om damene som dro, men tviler ikke på at ekstremtilfeller er forholdsvis lett å finne.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-11-11, 14:47   #45
Geitrams
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Jun 2009
Geitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av LoneLone, her.

Men bortsett fra nøye utvalgt sted og ekstrem redigering. Så er vi i samfunn med tradisjonell gammeldags kjønnsrollemønster. Da disse mennene bodde hjemme vasket de nok ikke klærne sine, hadde ikke rengjørings oppgaver eller laget mat selv. Neppe, for det ser ut som om det er en helt ny verden for de.

Stemmer nok det ja.

Og det forundrer meg over at folk er sjokkerte over at det fremdeles er sånn. Det er STOR forskjell på by og bygd i dette landet, og i de samfunn der mannen driver med fiske eller gården er det helt vanlig at kun kvinnen driver hus og hjem.

Når det gjelder eksponering av hus, hjem og barn, så hadde ikke jeg heller stilt opp i et slikt program.

Geitrams er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-11-11, 14:56   #46
lilium3
Aktiv

Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Asker
lilium3 er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Geitrams, her.

Stemmer nok det ja.

Og det forundrer meg over at folk er sjokkerte over at det fremdeles er sånn. Det er STOR forskjell på by og bygd i dette landet, og i de samfunn der mannen driver med fiske eller gården er det helt vanlig at kun kvinnen driver hus og hjem.

Når det gjelder eksponering av hus, hjem og barn, så hadde ikke jeg heller stilt opp i et slikt program.

Joda, men det jeg reagerer på i mange av disse samfunnene (som jeg selv har vokst opp i...) er den formidable forskjellsbehandlingen av kvinner og menn. Hvor gutta blir bortskjemt etter noter og jentene må gjøre jobben... Blæh!

Og ikke tro at det er noe likefordeling i tilfelle skilsmisse og sånt. For kvinnfolkarbeid teller ikke som arbeidsinnsats. De har jo bare gått hjemme...

Kjenner at jeg skal holde meg laaaangt unna serien. Topplokket koker allererede

"Never run faster than your guardian angel can fly..."
lilium3 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-11-11, 15:47   #47
Selma
blid

Selma sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Selma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg fatter bare ikke hva som får folk til å eksponere seg og sine på tv på denne måten. En ting er gammeldagse kjønnsrollemønster, men gråtene barn, tafatte fedre og ikke minst damer som snakker nedlatende om hvor håpløse mennene deres er og som i neste episode hopper rundt på bassengkanten totalt uten hemninger. Huff!

Gammel 02-11-11, 17:04   #48
Kreps-77
Like blid

Kreps-77 sin avatar

Medlem siden: Jun 2011
Kreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Og jadda! Jeg fikk til og med beskjed om at jeg måtte skjønne at mannen i huset hadde behov for minst 1 time på sofaen når han kom hjem fra arbeid.
Jeg spurte tørt om når jeg skulle ha min time på sofaen, for jeg jobba også 100%.

Kreps-77 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-11-11, 18:32   #49
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Jeg har fire sønner, og det der er IKKE med i mamma-pakken. Har aldri sett programmet om damene som dro, men tviler ikke på at ekstremtilfeller er forholdsvis lett å finne.

Åjada, jeg har en kompis på over 40, som nå nylig kjøpte sin første vaskemaskin, og det var nok mest fordi det ble slutt med kjæresten og hun dermed ikke kom til å vaske klærne hans. Mammaen hans er der og vasker en gang i uka, og ekskjæresten baker brød. I tillegg er det mammaen og ekskjæresten som baker til barnebursdagene.

Gammel 02-11-11, 19:06   #50
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror at det nærmest er umulig for oss som bor i urbane strøk å forstå hvordan ståa er i enkelte utkantstrøk i landet vårt. Min venninne fra et lignende sted kan fortelle om et nedvurderende kvinnesyn og en machokultur som jeg ikke ville trodd var mulig i vårt land in this time and age.

Med det i bakhodet, er jeg slett ikke sikker på at det hele koker ned til "kvinnene burde inkludere mennene mer". Saken er gjerne den at de på ingen måte ønsker å inkluderes i kvinnfolkarbeid. Det er mulig disse damene gir et usympatisk inntrykk (har ikke sett noe av dette selv), men man kan gjerne bli litt usympatisk i ytringene sine av å konstant bli nedvurdert.

Gammel 02-11-11, 19:06   #51
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

.

Jepp, min svigermor. Jeg har tatt noen runder med voksenopplæring på mannen for å si det sånn. En gang vi var der borte og skulle på puben dagen før vi reiste lurte hun veldig på om ikke jeg skulle bli hjemme og pakke kofferten. Hun lurte ikke på om mannen skulle pakke noe som helst. Hun kjørte i timesvis en gang i uka for å hente klesvasken hans når han flyttet hjemmefra, og like mange timer tilbake igjen med rene klær dagen etter.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-11-11, 21:03   #52
Kreps-77
Like blid

Kreps-77 sin avatar

Kreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Neket, her.

Jepp, min svigermor. Jeg har tatt noen runder med voksenopplæring på mannen for å si det sånn. En gang vi var der borte og skulle på puben dagen før vi reiste lurte hun veldig på om ikke jeg skulle bli hjemme og pakke kofferten. Hun lurte ikke på om mannen skulle pakke noe som helst. Hun kjørte i timesvis en gang i uka for å hente klesvasken hans når han flyttet hjemmefra, og like mange timer tilbake igjen med rene klær dagen etter.

Hadde det ikke vært for at mannen ikke har en bror, så hadde jeg trodd vi hadde samme svigermor.

Gammel 02-11-11, 22:28   #53
Geitrams

Medlem siden: Jun 2009
Geitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Jeg tror at det nærmest er umulig for oss som bor i urbane strøk å forstå hvordan ståa er i enkelte utkantstrøk i landet vårt. Min venninne fra et lignende sted kan fortelle om et nedvurderende kvinnesyn og en machokultur som jeg ikke ville trodd var mulig i vårt land in this time and age.

Med det i bakhodet, er jeg slett ikke sikker på at det hele koker ned til "kvinnene burde inkludere mennene mer". Saken er gjerne den at de på ingen måte ønsker å inkluderes i kvinnfolkarbeid. Det er mulig disse damene gir et usympatisk inntrykk (har ikke sett noe av dette selv), men man kan gjerne bli litt usympatisk i ytringene sine av å konstant bli nedvurdert.

Det er nok like mye slik at kvinnene ikke vil inkludere mennene i sitt arbeid, ikke nødvendigvis at mennene ikke vil bli inkludert.
Og det er ikke nødvendigvis ensbetydende med nedvurderende kvinnesyn og machokultur. Noen steder er det nok slik, men ikke i den aktuelle bygda her.

Geitrams er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-11-11, 23:12   #54
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Geitrams, her.

Det er nok like mye slik at kvinnene ikke vil inkludere mennene i sitt arbeid, ikke nødvendigvis at mennene ikke vil bli inkludert.
Og det er ikke nødvendigvis ensbetydende med nedvurderende kvinnesyn og machokultur. Noen steder er det nok slik, men ikke i den aktuelle bygda her.

Jeg skrev "enkelte steder". Jeg vet ingenting om nevnte bygd og har heller ikke sett programmet.

Gammel 03-11-11, 12:05   #55
Kreps-77
Like blid

Kreps-77 sin avatar

Standard

Det forundrer meg litt at damene skal på ferie mens mennene steller hjemme. Til vanlig er jo mennene borte på jobb når kvinnene er hjemme.
Hadde vært mer moro dersom kvinnene måtte ta over mennenes jobb disse ukene.

Gammel 03-11-11, 12:25   #56
Maysen
Nyter et nytt liv

Maysen sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Lillehammer
Blogginnlegg: 45
Maysen er populærMaysen er populærMaysen er populærMaysen er populærMaysen er populær
Standard

Fins det virkelig sånne mødre fortsatt? .

OOOhhh Yes, det gjør det...
Min svigermor er et klassisk eksempel på slike mødre.
Men nå har jeg faktisk kommet så langt, at jeg velger å sette pris på deler av det.

(men den dagen for ett par år siden da hun fortalte mannen min at hun nå hadde ringt å bestilt tannlegetime for han, holdt jeg på å gå i bakken Ble faktisk usikker på om det sier mest om svigermor eller mannen min jeg da )

Gammel 04-11-11, 01:11   #57
mrc

mrc sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Hehe. Min mor er slik som begynner å fikse på alt mulig når hun er på besøk. Når hun er på besøk er det gjerne et par uker omgangen. I starten reagerte kona på at en del ting ble flyttet og hvordan en del ting ble gjort. Tre unger senere ser vi vel begge på det som ganske "hærlig" når hun kommer, og huset får den vaskingen vi ellers ikke har tid til, det er 1-2 uker uten at vi trenger å ta noe av bordet, gjøre noe tilknyttet vask av kopper og kar, middag etc.

Det blir på en måte en liten ferie for oss i den perioden... ;-)

Gammel 04-11-11, 01:16   #58
mrc

mrc sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Slike programmer skal vel på en måte være underholdning, men jeg vet ikke om det kanskje er mest underholdning for dem som på en måte har en lignende situasjon?

Er vel nesten som man kan mene at dette bør meldes inn for likestillingsombudet pga. det framstiller menn generelt som inkompetente late tomsinger når det gjelder å gjøre noe som helt hjemme? Audun Lysbakken kan vel bruke programmet som vitenskapelig bevis (han tar vist ganske lett på forskning ellers...) på at alle menn trenger å tvinges til å være mer hjemme når barna er små... ;-) Så får han andre karen som jobber på fiskebåten bare være hjemme han også, og måten ligge til kai noen måneder mens den skal betales ned?

Har ikke sett programmet i denne omgang. Så litt på en tidligere sesong. For meg blir det bare "vondt" å se på - enten fordi hvordan produsentene klarer å framstille det hele, hvordan de evt. har valgt ut folk, om det en del ting faktisk kan være planlagt slik eller hva det måtte være.

Gammel 04-11-11, 17:12   #59
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av mrc, her.

Hehe. Min mor er slik som begynner å fikse på alt mulig når hun er på besøk. Når hun er på besøk er det gjerne et par uker omgangen. I starten reagerte kona på at en del ting ble flyttet og hvordan en del ting ble gjort. Tre unger senere ser vi vel begge på det som ganske "hærlig" når hun kommer, og huset får den vaskingen vi ellers ikke har tid til, det er 1-2 uker uten at vi trenger å ta noe av bordet, gjøre noe tilknyttet vask av kopper og kar, middag etc.

Det blir på en måte en liten ferie for oss i den perioden... ;-)

Jeg skjønner ikke helt hvorfor noen ønsker å være "tjener" for barna/svigerbarna sine i den grad, og jeg ville heller ikke latt noen være på besøk i to uker og gjøre alt. Sånn svigermor kommer jeg ihvertfall IKKE til å bli, det er helt sikkert.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-11-11, 17:17   #60
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Jeg synes det programmet er så flaut at jeg holdt på å dø av flauhet da jeg så en liten reklamesnutt for det.

Hadde mannen min vært så til de grader bortevekk, hadde jeg ikke fremstått på TV.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:48.