Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

En tredjedel av befolkningen på trygd

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-10-11, 14:29   #1
Koko
Erfaren

Koko sin avatar

Medlem siden: May 2011
Hvor: Østlandet
Koko er populærKoko er populærKoko er populær
Standard

Sv: En tredjedel av befolkningen på trygd

Jeg er jammen hjemme på trygd i dag, så derfor kan jeg sitte her og slarve litt mens minsten sover.

Det vi vel i dagligtale legger i "trygda" i Norge er vel de som er uføretrygdede og også dette tallet er vel høyt i verdenssammenheng. Regner med den diskusjonen er tatt 840 ganger her inne, så jeg skal ikke dra den igjen, men det jeg synes er rart er at det ikke kan dras nytte av en større del av ressursen til noen av disse.

Det er en rekke samfunnsmessige oppgaver vi ikke har hender nok til. Som et eksempel ble det satt fokus på for en liten tid tilbake at de gamle ikke fikk kommet seg ut på tur. Hvorfor kunne ikke dette vært en oppgave som kunne vært dekket av uføretrygdede? Mange av disse er friske nok til at de kan gå tur noen timer hver uke. Mange av dem hadde sikkert også satt pris på å være til nytte. Hvorfor er det ingen politiske partier som fronter en match av "uvirksomme" og uløste oppgaver?

Koko er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-11, 15:28   #2
Serafin
Bør lage seg en tittel selv

Serafin sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 219
Serafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Koko, her.

Jeg er jammen hjemme på trygd i dag, så derfor kan jeg sitte her og slarve litt mens minsten sover.

Det vi vel i dagligtale legger i "trygda" i Norge er vel de som er uføretrygdede og også dette tallet er vel høyt i verdenssammenheng. Regner med den diskusjonen er tatt 840 ganger her inne, så jeg skal ikke dra den igjen, men det jeg synes er rart er at det ikke kan dras nytte av en større del av ressursen til noen av disse.

Det er en rekke samfunnsmessige oppgaver vi ikke har hender nok til. Som et eksempel ble det satt fokus på for en liten tid tilbake at de gamle ikke fikk kommet seg ut på tur. Hvorfor kunne ikke dette vært en oppgave som kunne vært dekket av uføretrygdede? Mange av disse er friske nok til at de kan gå tur noen timer hver uke. Mange av dem hadde sikkert også satt pris på å være til nytte. Hvorfor er det ingen politiske partier som fronter en match av "uvirksomme" og uløste oppgaver?

Jeg ser for meg at salig kaos. Alle egner seg ikke til å jobbe med eldre. Og hva med taushetsplikt, politiattet etc etc? Hvem skal følge opp? Hva om noe skjer? Etc etc.

Lillesøster 09
Serafin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-11, 21:07   #3
Koko
Erfaren

Koko sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Serafin, her.

Jeg ser for meg at salig kaos. Alle egner seg ikke til å jobbe med eldre. Og hva med taushetsplikt, politiattet etc etc? Hvem skal følge opp? Hva om noe skjer? Etc etc.

Hvorfor er skal dette bli mer kaotisk enn om folk som ikke er uføretrygdet gjør jobben?

Gammel 07-10-11, 21:27   #4
Koko
Erfaren

Koko sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Det er i alle fall større risiko å la en syk person trille eldre enn å la en frisk person gjøre det.

Uføretrygdede er pr. def. syke. Man kan diskutere hvor syke enkelte er,men i utgangspunktet får man trygd fordi man ikke er frisk nok til å være i arbeid.

Det å trille eldre er en jobb som sikkert noen kunne klare, men som andre ikke vil kunne klare. En del uføretrygdede ville det vært helt horribelt å sette til oppgaven.

I de tilfellene det offentlige skal engasjere noen til slike oppgaver ligger det krav om kvalitetssikring. Det må følges opp.

Selvfølgelig må det følges opp og jeg tror faktisk dette vil være god samfunnsøkonomi på sikt.

Veldig syke mennesker skal selvfølgelig ikke ut å trille eldre, men det er helt sikkert en del uføretrugdede som er friske nok til å gå tur noen timer i uken. Eller bare snakke med for den saks skyld. Jeg tror mange vil kunne føle slike oppgaver ganske meningsfulle også.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:54.