|
|||||||
| Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#41 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Å ikke spise opp maten sin - er det uhøflig?Minsten må presses litt noen ganger, men han er bare lat og gidder ikke spise. Får han god nok tid så spiser han mer. Jeg må øve meg på at det er lov til å la ting ligge igjen. Jeg har blitt oppdratt til å spise fort og alt. Det sliter jeg enda med å komme ut av i en alder av nesten 40 år. |
|
|
|
|
|
#43 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Å ikke spise opp maten sin - er det uhøflig?Minsten her må "presses" i gang med å spise. Han diller, danderer maten, syns det ser rart ut og er skeptisk til å smake, etc.etc. Når han er i gang så er de andre ferdige å spise, de syns det er urettferdig å måtte vente på ham som har somlet, men om de får gå fra så vil han også.
|
|
|
#44 |
|
tradisjonell figur
|
Sv: Å ikke spise opp maten sin - er det uhøflig?Jeg spiste alltid opp maten. Alt sammen
|
|
|
#45 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Å ikke spise opp maten sin - er det uhøflig?
|
|
|
|
#46 |
|
Ringskrømt
|
Sv: Å ikke spise opp maten sin - er det uhøflig?For å svare på spørsmålet - det kommer an på hvem hvor man er og hvem man er sammen med. Jeg vet at mine besteforeldre ser på det som uhøflig å ikke spise opp. Mamma kan tenke det samme i noen tilfeller også. Så man er nok uhøflig i enkelte settinger verken man vil det eller ikke.
|
|
|
#47 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg pleier å bestille maten uten ris eller poteter, spørre om jeg bare kan få litt ekstra grønnsaker eller salat istedet - synes det stort sett fungerer kjempe fint jeg. |
|
|
|
|
|
#48 |
|
Shake it out!
|
Sv: Å ikke spise opp maten sin - er det uhøflig?Vi bor i USA. Her er den viktigste leveregelen at man for alt i verden ikke må spise opp.
|
|
|
#49 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Å ikke spise opp maten sin - er det uhøflig?I USA så er jo det der kjempeviktig, med de porsjonsstørrelsene. Det er veldig vanskelig å legge fra seg kniven og gaffelen når det faktisk ikke syns at man har rørt maten, omtrent.
|
|
|
#50 |
|
maler
|
Sv: Å ikke spise opp maten sin - er det uhøflig?Det er jo flere steder man bør legge igjen en liten bit for å signalisere at det var nok mat så man ble mett.
|
|
|
#51 |
|
Shake it out!
|
Sv: Å ikke spise opp maten sin - er det uhøflig?USA er livsfarlig, Polly! Det er en grunn til at jeg trener som en gal nå...
|
|
|
#52 |
|
ctrl+z
|
Sv: Å ikke spise opp maten sin - er det uhøflig?Jeg synes ikke det er uhøflig og legger forøvrig aldri merke til hva mine gjester eller andre eventuelt har igjen på tallerken. Jeg spiser sjelden opp maten min, forøvrig, og tvinger aldri barn til å spise mer når de er mette. (en av de aller største kildene til krangel med generasjonen over).
|
|
|
#53 |
|
~~~~~~~
|
Sv: Å ikke spise opp maten sin - er det uhøflig?Signerer røkla. Ungene blir dog oppfordret til å forsyne seg flere ganger. Jeg glefser til svigers når de bruker hele j..... måltidet til å gnåle på ungene at de MÅ spise opp maten sin, og gjerne etter at de har lesset på en porsjon stor nok til en voksen. Det skjer ikke her for å si det sånn.
|
|
|
#54 |
|
Fullverdig medlem
Medlem siden: Sep 2011
![]() ![]() |
Sv: Å ikke spise opp maten sin - er det uhøflig?Nei, det er ikke uhøflig å ikke spise opp. Så mange mennsker lever med et vanskelig forhold til mat, og det å tvinge i seg selv bare for å være grei synes jeg er uaktuelt.
|
|
|
#55 |
|
Usedvanlig begavet
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Sv: Å ikke spise opp maten sin - er det uhøflig?Å ikke spise opp alt som andre har servert, er OK. Å være så grådig at man ikke evner å spise det man selv har forsynt seg med, vitner om lite dannelse eller etikette.
|
|
|
#56 |
|
Men først, kaffe!
Medlem siden: Sep 2006
Enig, buffeter, særlig under familieferier, unngår jeg. Det er helt utrolig hva mange foreldre synes er helt greit at barna driver med når de forsyner seg selv. Det er forøvrig noen voksne som holder på slik også. "Nå har vi betalt, så nå skal det fråtses og grises!" |
|
|
|
|
|
#57 |
|
Har ikke tittel
Medlem siden: Nov 2006
Sv: Å ikke spise opp maten sin - er det uhøflig?Nei. |
|
|
|
|
|
#58 |
|
maler
|
Sv: Å ikke spise opp maten sin - er det uhøflig?Jeg husker ennå mamma stegla fullstendig en gang i jordbæråkeren over en annen mamma som sa til sine barn at "nå må dere spise mye før vi kommer så langt at vi må betale for det". Vi hadde fått beskjed om at vi ikke fikk spise fine bær før de var betalt.
|
|
|
#59 |
|
Borte
|
Sv: Å ikke spise opp maten sin - er det uhøflig?Jeg praktiserer en streng regel om at ingen skal tvinges til noe som har med mat og spising å gjøre. Vet at enkelte irriterer seg grusomt over at mine barn ikke tvinges til å spise opp mat de har forsynt seg med selv, men det må de altså ikke hvis de er mette.
|
|
|
#60 |
|
Bedreviter
|
|
|
|
|
![]() |
|
|