Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Å ikke spise opp maten sin - er det uhøflig?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-10-11, 13:51   #41
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å ikke spise opp maten sin - er det uhøflig?

Minsten må presses litt noen ganger, men han er bare lat og gidder ikke spise. Får han god nok tid så spiser han mer. Jeg må øve meg på at det er lov til å la ting ligge igjen. Jeg har blitt oppdratt til å spise fort og alt. Det sliter jeg enda med å komme ut av i en alder av nesten 40 år.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-11, 13:52   #42
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er opplagt mer udannet å spy i matfatet enn å la det ligge igjen mat på tallerkenen.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-11, 14:25   #43
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Minsten her må "presses" i gang med å spise. Han diller, danderer maten, syns det ser rart ut og er skeptisk til å smake, etc.etc. Når han er i gang så er de andre ferdige å spise, de syns det er urettferdig å måtte vente på ham som har somlet, men om de får gå fra så vil han også. Så han må pushes i gang, men da kan han plutselig lange innpå hele matfatet.

Gammel 03-10-11, 15:14   #44
Sure Eplet
tradisjonell figur

Sure Eplet sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Blogginnlegg: 65
Sure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg spiste alltid opp maten. Alt sammen alltid. "God oppdragelse". God måte å bli tjukk på

Etter at jeg begynte på (moderat) lavkarbo orker jeg ikke så mye mat, så nå pleier jeg å skippe ris og poteter når jeg spiser ute. Hadde jeg kunnet velge det bort når jeg bestilte uten å risikere masse HÆ!? og HVA-VIL-DU-HA-I-STEDEN?! ville jeg gjort det, men det blir mer pes enn å bare la det ligge igjen.

Ungene må aldri spise opp, men om de har insistert på en kjempestor porsjon nummer to og ikke spiser mer enn en liten bit ... så blir det ikke dessert. De får gå fra bordet når de er mette uansett. Som regel spiser de opp det som er på tallerkenen, så lenge de liker maten.

Gammel 03-10-11, 15:29   #45
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sure Eplet, her.

Jeg spiste alltid opp maten. Alt sammen alltid. "God oppdragelse". God måte å bli tjukk på

Det er utrolig hvor mye mindre god mat jeg har spist opp gjennom årene fordi jeg skulle være høflig. Det tar eksepsjonelt lang tid å avlære seg også.

Gammel 03-10-11, 15:45   #46
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

For å svare på spørsmålet - det kommer an på hvem hvor man er og hvem man er sammen med. Jeg vet at mine besteforeldre ser på det som uhøflig å ikke spise opp. Mamma kan tenke det samme i noen tilfeller også. Så man er nok uhøflig i enkelte settinger verken man vil det eller ikke.

Jeg personlig synes ikke det er uhøflig i noen settinger. Pirking i maten og overlessing av mat på tallerken mot bedre viten, derimot. "Bedre å forsyne seg flere ganger" er mitt motto.

Gammel 03-10-11, 16:07   #47
Nip
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Oct 2010
Nip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sure Eplet, her.

Etter at jeg begynte på (moderat) lavkarbo orker jeg ikke så mye mat, så nå pleier jeg å skippe ris og poteter når jeg spiser ute. Hadde jeg kunnet velge det bort når jeg bestilte uten å risikere masse HÆ!? og HVA-VIL-DU-HA-I-STEDEN?! ville jeg gjort det, men det blir mer pes enn å bare la det ligge igjen.

Ungene må aldri spise opp, men om de har insistert på en kjempestor porsjon nummer to og ikke spiser mer enn en liten bit ... så blir det ikke dessert. De får gå fra bordet når de er mette uansett. Som regel spiser de opp det som er på tallerkenen, så lenge de liker maten.

Jeg pleier å bestille maten uten ris eller poteter, spørre om jeg bare kan få litt ekstra grønnsaker eller salat istedet - synes det stort sett fungerer kjempe fint jeg.

Jeg pleier nok å måtte mase litt på vetle med at han må spise litt mer når vi er ute, fordi han ikke er så god på å spise når vi er på farten, og da spiser masse hjemme istedet :P Men prøver heller også å være flink til ikke å bestille mye til han, la han heller få dele mat med meg

Nip er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-11, 16:15   #48
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi bor i USA. Her er den viktigste leveregelen at man for alt i verden ikke må spise opp.

Ellers lærer jeg mine unger til å stoppe når magen er nesten full. De får lov til å stoppe når de ikke ønsker å spise mer, og jeg bryr meg ikke om hva besteforeldre måtte mene om saken. De aller fleste er født med evnen til å ikke spise mer når de er Mette, den evnen kan man lett ødelegge om man tvinger dem til å "bare spise en bit til!" eller "spis opp det du har tatt på tallerkenen din". Det blir lett overvekt av sånn.

Gammel 03-10-11, 16:24   #49
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I USA så er jo det der kjempeviktig, med de porsjonsstørrelsene. Det er veldig vanskelig å legge fra seg kniven og gaffelen når det faktisk ikke syns at man har rørt maten, omtrent. Jeg endte i hvert fall med å spise akkurat litt for mye til hvert måltid, og det tok ikke mange ukene før magemålet var økt betydelig, og størrelsene slett ikke virket så ille.

Gammel 03-10-11, 16:42   #50
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er jo flere steder man bør legge igjen en liten bit for å signalisere at det var nok mat så man ble mett.

Jeg måtte ikke spise opp da jeg var liten, hvertfall ikke hvis voksne hadde forsynt meg. Vi ble oppmuntret til å spise godt, men ikke krise om vi var bråmette. Det var imidlertid fokus på å forsyne seg flere ganger så det ikke ble liggende mye igjen. Det synes jeg er en god regel, og er slik jeg gjør det med mine barn. De må derimot smake på alle "delene" av maten og jeg fokuserer på at de ikke skal si noe negativt om noe av maten selv om de ikke syntes den var så god. Da er det bedre å erklære seg forsynt.

Gammel 03-10-11, 16:48   #51
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

USA er livsfarlig, Polly! Det er en grunn til at jeg trener som en gal nå...

Katta, jeg kjenner ei som var på besøk hos noen som praktiserer at det å spise opp er at man enda er sulten. Det krasjet bo helt med hennes "må spise opp alt for å være høflig". det var et jobbrelatert besøk og hun tømte tallerkenen to ganger før en for armer seg over henne og fortalte henne og vertskapet om kulturforskjellen.

Gammel 03-10-11, 17:46   #52
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 228
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes ikke det er uhøflig og legger forøvrig aldri merke til hva mine gjester eller andre eventuelt har igjen på tallerken. Jeg spiser sjelden opp maten min, forøvrig, og tvinger aldri barn til å spise mer når de er mette. (en av de aller største kildene til krangel med generasjonen over).

Gammel 03-10-11, 18:03   #53
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Blogginnlegg: 30
Fløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Signerer røkla. Ungene blir dog oppfordret til å forsyne seg flere ganger. Jeg glefser til svigers når de bruker hele j..... måltidet til å gnåle på ungene at de MÅ spise opp maten sin, og gjerne etter at de har lesset på en porsjon stor nok til en voksen. Det skjer ikke her for å si det sånn.

Minis første møte med amerikansk barnemeny kommer jeg aldri til å glemme, den kunne ha mettet to norske håndverkere.

Gammel 03-10-11, 18:11   #54
leaht
Fullverdig medlem

Medlem siden: Sep 2011
leaht er litt kulleaht er litt kul
Standard

Nei, det er ikke uhøflig å ikke spise opp. Så mange mennsker lever med et vanskelig forhold til mat, og det å tvinge i seg selv bare for å være grei synes jeg er uaktuelt.

Hvis jeg ikke klarer/vil spise opp gjør jeg ikke noe vesen av det. Takker bare og sier jeg er mett. Som barn måtte jeg alltid spise opp alt på tallerkenen, og mange ganger opplevdes det som helt fryktelig.

Med det sagt- jeg spiser som regel opp maten min, men jeg får forsyne meg selv.

Gammel 03-10-11, 22:28   #55
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Å ikke spise opp alt som andre har servert, er OK. Å være så grådig at man ikke evner å spise det man selv har forsynt seg med, vitner om lite dannelse eller etikette.

Jeg grøsser over de mengdene med mat som står igjen etter hotellgjester på bordene etter frokost. Barn og voksne lesser på med brød og pålegg, varmt og kaldt, og det virker ikke som om foreldre synes det er viktig å vise vei i forhold til det å plukke med seg mer enn man akter å spise. Våre unger får ikke fritt forsyne seg av buffeter, og det skal være tomt på tallerken før de får hente seg en ny runde. Fråtsing gjør meg uvel.

Gammel 04-10-11, 14:53   #56
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Billa, her.

Jeg grøsser over de mengdene med mat som står igjen etter hotellgjester på bordene etter frokost. Barn og voksne lesser på med brød og pålegg, varmt og kaldt, og det virker ikke som om foreldre synes det er viktig å vise vei i forhold til det å plukke med seg mer enn man akter å spise. Våre unger får ikke fritt forsyne seg av buffeter, og det skal være tomt på tallerken før de får hente seg en ny runde. Fråtsing gjør meg uvel.

Enig, buffeter, særlig under familieferier, unngår jeg. Det er helt utrolig hva mange foreldre synes er helt greit at barna driver med når de forsyner seg selv. Det er forøvrig noen voksne som holder på slik også. "Nå har vi betalt, så nå skal det fråtses og grises!"

I jobbsammenheng er det buffet hver dag, takk og lov har jeg enda til gode å se slik opptrden der.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-11, 14:58   #57
jane
Har ikke tittel

jane sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
jane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de fleste
Standard

Nei.

jane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-11, 15:01   #58
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg husker ennå mamma stegla fullstendig en gang i jordbæråkeren over en annen mamma som sa til sine barn at "nå må dere spise mye før vi kommer så langt at vi må betale for det". Vi hadde fått beskjed om at vi ikke fikk spise fine bær før de var betalt. Og likedan i buffeter, det er veldig forskjellig hvordan folk reagerer der. Mine barn har forsåvidt julaften, det er jo alltid noe sjokoladebefengt frokostblanding og da er de i himmelen.

Gammel 04-10-11, 15:06   #59
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg praktiserer en streng regel om at ingen skal tvinges til noe som har med mat og spising å gjøre. Vet at enkelte irriterer seg grusomt over at mine barn ikke tvinges til å spise opp mat de har forsynt seg med selv, men det må de altså ikke hvis de er mette.

Når det er sagt så får ungene heller ikke lov til å hauge opp digre matmengder uansett hvilken setting vi er i.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-11, 15:56   #60
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Jeg husker ennå mamma stegla fullstendig en gang i jordbæråkeren over en annen mamma som sa til sine barn at "nå må dere spise mye før vi kommer så langt at vi må betale for det". Vi hadde fått beskjed om at vi ikke fikk spise fine bær før de var betalt.

Hva er det for slags holdninger folk synes det er greit å videreformidle til ungene sine, egentlig!?

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:50.