|
|||||||
| Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#82 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: I disse lavkarbotider ...
Det der er så rart altså, jeg hører folk sier dette men har yterst sjelden opplevd noen diskusjon rundt at jeg ikke liker kake. Kan hende jeg smaker av rene høflighetshensyn hvis det er sånn overtydelig at verten blir lei seg hvis jeg ikke smaker. F.eks farmor på gamlehjem har fått stavret seg til å få kjøpt inn kanelboller til vi kommer elns. Eller hvis verten åpenbart legger merke til at jeg ikke spiser sier jeg rett og slett at kakene så kjempegode ut men jeg er mett, eller ikke hadde lyst på, eller finner på noe annet pent å si.
Hm... jeg har helt motsatt innstilling. Hvis jeg ber folk i bursdag eller middag ønsker jeg å lage noe de som kommer liker, noe de virkelig bvil sette pris på. Derfor er jeg opptatt av å få vite på forhånd både hva de liker og er glad i å spise, men også hvordan jeg skal tilrettelegge så alle kan spise det jeg lager. Men jeg maser ikke med det om noen ikke gjør det - nettopp fordi jeg jo ikke spiser kaker selv. Men jeg vil hvertfall vite inni meg at olga med ketosekuren hadde et tilbud på kakefatet om hun nå ønsket å spise det eller ikke. (men jeg er jo ikke synsk, så man må jo formidle det til meg)
Tja, skulle man synes at det er uhøflig at en vegetarianer ikke vil smake bare litt på steken, eller en veganer ikke bare ville spise litt ost? Eller hva med de som av religiøse grunner ikke spiser svin - hvor uhøflig er ikke det? Hva med allergi/intoleranser, det må da være greit med litt diaré i etterkant, det er vel ikke så mye å kreve - det er jo uhøflig å ikke smake av bløtkaka? Eller at man bare rett og slett ikke liker slik mat, eller er mett? Skal man trøkke den i seg selv om det fremstiller brekningsfornemmelser? M.a.o, jeg er uenig med deg i det |
|
|
|
|
|
#83 |
|
audio, video, disco
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: I disse lavkarbotider ...Jeg lager kun ostekake og pavlova til selskaper her, er det lavkarbo?
|
|
|
#84 |
|
Shake it out!
|
Der er alt det jeg har lest om forbrenning og kroppen som gjør at jeg ikke forstår at folk velger (ekstrem) lavkarbo som livsstil, uten å gjøre det i samarbeid med, og oppfølging fra lege. Altså ekstremutgaven med ketose, ikke holde seg unna boller og kaker og kutte ned på pasta og polert ris, som forsåvidt er en bra ting.
|
|
|
#85 |
|
Einsam
|
Sukker = Høykarbo. Pavlova kan lages lavkarbo, men smaker høgg med kunstig søtning. |
|
|
|
|
|
#86 |
|
Medlem siden: Sep 2006
Lær meg gjerne hva som er så farlig med å være i ketose, og jeg har oppfølging av lege, han er forbløffet over resultatene både utvendig og innvendig. At han ikke støtter måten jeg gjør det på 100 % personlig får være hans sak. Hans sak er å tolke prøvesvarene. |
|
|
|
|
|
#87 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Sv: I disse lavkarbotider ...Jeg vet hva ketose er, og skjønner at det er meningsløst å spise hveteboller i en sådan stund. Det ville ikke jeg heller ha gjort. Jeg trodde vi snakket om mennesker som prøver ut lavkarbo (HI skrev "halve byen er på lavkarbo") og synes fremdeles det er sært (blir det bedre om jeg tar bort uhøflig?) å ikke kunne spise et halvt rundstykke i selskap. Jeg leser hva dere skriver, jeg forstår greia, men jeg mener det er sært. Det er ikke det samme som at det nødvendigvis er sært. Uhøflig blir det vel først hvis man klager over at det ikke er noe man kan spise i selskapet. |
|
|
|
|
|
#88 |
|
Keep calm and trot on
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Jeg er fullstendig klar over hva du mente, og mener fortsatt at du er på bærtur. Det er opp til enhver hva man putter i kroppen sin, og helt tullete å blir fornærmet for noe sånt.
|
|
|
#89 |
|
Passiv
|
Jepp. En halv by skal ikke gå på ketogen diett etter min mening. Det er en ekstremløsning for spesielle tilfeller. |
|
|
|
#90 |
|
Halloen!
Sv: I disse lavkarbotider ...Du må lære deg å lese, Lille Bulla: Jeg synes det er sært å ikke spise f.eks et rundstykke fordi man er på lavkarbo, det er ikke det samme som at jeg blir fornærmet. Jeg har moderert meg med tanke på uhøflig, som du kan lese om i mitt forrige innlegg, hvis det er interesse for det. Jeg har ikke skrevet et eneste ord om at folk ikke kan få putte hva de vil i munnen, bare ytret min mening valget de tar. Ser du forskjellen? |
|
|
|
|
|
#91 |
|
Passiv
|
Sv: I disse lavkarbotider ...På moderat lavkarbo kan man spise et halvt rundstykke. Om de ikke er ferdigsmurt så kan man ta litt mer pålegg og bare litt av rundstykket så blir det jo faktisk det kan skal ha til og med. |
|
|
|
#92 |
|
Keep calm and trot on
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Mhm, du modererte deg ca 4 minutter før jeg postet mitt innlegg. Det jeg reagerte på var at du sa det var uhøflig, det klarte jeg å lese.
|
|
|
#94 |
|
Erfaren nok
|
Hvis jeg hadde bedt noen venninner på mat, og viste at ei av de var lavkarbo og i ketose, ville jeg nok ha lagt til rette for det og tenkt på det.
|
|
|
#95 |
|
|
Jeg er nok litt farget av en sønn som har cøliaki og er melkeallergiker (samt endel andre kostholdsinnskrenkende greier), samt har flere i nær omkrets med allergier - blant annet nøtteallergi. |
|
|
|
|
|
#96 |
|
By the Sea
|
Now we're talking!
|
|
|
#97 |
|
Halloen!
Så du leser med andre ord litt seint? |
|
|
|
|
|
#98 |
|
ihuga feminist
Medlem siden: Jan 2010
Det kan også være at ditt innlegg ble postet mens LilleBulla skrev sitt innlegg? Følgelig er det vel mer naturlig at hun eventuelt skriver seint?
|
|
|
#99 |
|
Halloen!
Sv: I disse lavkarbotider ...Var dette en spøk, eller var du alvorlig? |
|
|
|