|
|||||||
| Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#101 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: VanskeligDet virker slitsomt å være så opptatt av dette som du er. Jeg har vokst opp med en mamma med spiseforstyrrelser, og selv om hun ikke slanket seg foran meg så har dette ødelagt mitt forhold til mat. Det er stressende og ikke bra å ha en mamma som er så opptatt av mat/ikke mat som mamma var. |
|
|
|
|
|
#102 |
|
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Sv: VanskeligTror ikke du skal føle deg så alene om å måtte jobbe en del for å sette grenser og begrense søtinntak, sånn har vel de fleste bevisste foreldre det.
|
|
|
#103 |
|
Ringskrømt
|
Sv: Vanskelig
Men det betyr ikke at det er enkelt, alltid. Jeg for min del synes det kan være interessant og kjenne til andres grenser ved å få et innblikk i hva andre gjør og sier i bestemte situasjoner.
|
|
|
#104 |
|
Glamorøs
|
Nei, absolutt ikke, og ja, absolutt.
|
|
|
#105 |
|
Licence to thrill
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Sv: VanskeligJeg syns det gårganske greit å si nei og ta godteri til lørdag og i selskap. Vi tar ikke med godt på kino, vi ser film. Vi spiser rundstykke eller annen mat på kafe, og samme ved klasseting. Vi skeier ut i hverdagen med belgiske jordbær, bringebær osv., og de andre i klassen er kjempemisunnelige etter det jeg hører. Også saft og nugattibarna. |
|
|
|
|
|
#106 |
|
maler
|
Sv: VanskeligDet slår meg forresten at jeg er litt streng på andres vegne. I kveld har vi ventet med kake til en kompis var gått hjem her fordi jeg tenker at man ikke nødvendigvis ønsker at barna skal få kake en søndagskveld før man skal på skolen dagen etter. Hos oss er det bursdag, men det er det jo ikke der.
|
|
|
#107 |
|
Off the map.
|
Sv: VanskeligJeg er i FAU, og vi planlegger et ettermiddags-/kveldsarrangement. Vi kommer til å legge opp til at man har med seg frukt eller noe påsmurt. Tidspunktet tidlig kveld er ikke optimalt å bare spise sjokoladekake og kjeks. Mange har ikke rukket å spise middag, mange voksne kommer rett fra jobb. Da blir det hakket noe mer fornuftig -(selv om jeg stiller meg tvilende til at det kommer opp mot Nip sine standarder)
|
|
|
#108 |
|
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Sv: VanskeligJeg skjønner hva HI mener, uten å ha lest alle svarene. I løpet av ei uke er det helt utrolig hva mine unger får i seg, og det er sånn at vi ofte dropper lørsdagsgodt fordi det er så mye annet. Nå har jeg ingen eksempeluke, men følgende ting KAN skje flere ganger i løpet av ei uke: Besøk hos besteforeldre. Kanskje is, kake, saft. Hos enkelte av dem mer enn andre. Besøk hos venner. Vafler, pannekaker, is, saft, nugattiskive etc. Bursdag med alt det innebærer. Skolearrangement. Kaker og diverse annet. (Og ikke alltid noe man kjøper, men noe alle får.) SFO. Vafler eller boller eller whatever. På tur med venner. Venner har kjeks og sjokolade i sekken og deler ut. |
|
|
|
|
|
#109 |
|
Hekta
Hvor: Indre Østlandet
Sv: VanskeligJeg syns jo også det kan bli mye usunne saker i hverdagen, og skjønner jo HI godt på et vis. På den annen side så tenker jeg at man må gjøre noe med det man kan gjøre noe med, og ikke bruke en masse energi på det man ikke kan endre. Besteforeldre kan vel snakkes til. Maten man lager selv kan være så sunn som mulig. Man kan nekte usunne ting i de tilfeller hvor man har kontroll. Men at i de tilfellene hvor barna er hos venner så får man nesten prøve å ha senkede skuldre på hva som tilbys der. Dersom det blir flerfoldige dager i uken får man heller gi beskjed til barna om at de skal hjem for å spise, slik at det ikke blir for ofte at de spiser borte. Når man skreller bort alt man får gjort noe med så er det en liten del igjen som er vanskelig å gjøre noe med uten at barnet vil føle seg utenfor i en del sammenhenger.
|
|
|
#110 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Vanskelig(har bare lest første side)
|
|
|
#111 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: VanskeligNår jeg tenker meg om så tenker jeg ikke på vafler som så voldsomt kosete, selv om de både inneholder sukker og er med sultetøy på. Og vafler blir det jo rett som det er, både hjemme og borte.
|
|
|
#113 |
|
Medlem siden: Mar 2008
Sv: VanskeligPolyanna: Jeg laget vafler til kvelds i dag, jeg, og ser heller ikke på det som det verste egentlig. Brukte litt havregryn oppi og tok oppi to teskjeer sukker (noe jeg ellers aldri har i) fordi jeg ønsket dem litt søtere i dag. Frøkna hadde besøk av venninne rett før middag og spurte om de kunne få is og fikk nei av meg til det, både fordi jeg ville hun skulle spise middag og fordi venninnen skulle på skolearrangement rett etterpå.
|
|
|
#114 |
|
Medlem siden: Oct 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: VanskeligVetle og en kamerat spilte fotball i hagen i dag, og plutselig kom han inn med en uåpnet is som naboen hadde kommet over med til dem. Det er liksom ikke måte på - ikke i egen hage engang får vi være i fred. |
|
|
|
|
|
#115 |
|
Sv: VanskeligJeg skjønner at dere må drive med mye i hverdagen. Mine gutter får ikke tilgang på så mye rundt om som din sønn gjør. |
|
|
|
|
|
#116 |
|
anglofil
Det er kanskje ikke så rart gutten din leverer fra seg snop når han får det mtp hvordan forholdet ditt er til søtsaker. Jeg håper bare at dette svært antrengte forholdet du har til søtsaker ikke overføres på ungen din og at du er obs på akkurat dette. Jeg mener ikke noe vondt men jeg må si jeg ikke synes det er "normalt" å la et barn sitte på kafe og få smake litt av bestemors gulerotkake eller måtte kaste et drops man måtte få i en leketøysbutikk. (Hvis bestemor ikke spiste kake eller man sa nei takk til drops så ville det ha vært annerledes).
|
|
|
#117 |
|
Sv: VanskeligJeg tenker som deg Lisa. |
|
|
|
|
|
#118 |
|
Medlem siden: Oct 2010
Sv: VanskeligSå da burde han heller få godteri, kaker og søtsaker nesten hver dag, som faktisk er alternativet om jeg ikke er streng... |
|
|
|
|
|
#120 |
|
Like blid
Medlem siden: Jun 2011
Sv: VanskeligJeg ser ikke på det som at jeg er streng når jeg sier nei til at ungene får is, kake, sjokolade e.l når andre får. Vi er en meget aktiv familie, og er på mange arrangement og arenaer hver uke. Klart det er fristelser overalt, men det vet vi jo om på forhånd. Dersom vi skal i en klassesammenkomst og det har vært mye godis hele uka, så lager jeg f.eks et fruktpinnsvin som alle kan forsyne seg av. Skal vi på fotballbanen/handballhallen så kan jeg si på forhånd at i dag blir det ikke noe, og ha med noe lite selv. |
|
|
|
![]() |
|
|