Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

I disse lavkarbotider ...

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-10-11, 12:33   #21
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: I disse lavkarbotider ...

Men snakker vi om slanking her? På Grete Roede er det vel ein greie at man skal kunne spise litt, dvs, en halv bolle, ikke hele fatet. Er det sånn at hele greia rakner hvis man spiser den halve bollen, eller hva handler det om.

Busy: Et halvt år.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-11, 12:37   #22
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Men snakker vi om slanking her? På Grete Roede er det vel ein greie at man skal kunne spise litt, dvs, en halv bolle, ikke hele fatet. Er det sånn at hele greia rakner hvis man spiser den halve bollen, eller hva handler det om.

Jeg spiser ikke tung-lavkarbo, men har siden i sommer latt være å spise potet/ris/pasta og kornmat (brød, frøblandinger osv), og tenker generelt at jeg velger alternativet med færrest karber hvis jeg har et valg. Den siste mnd har jeg to ganger spist litt "høykarbomat (ei brødskive en gang, litt pasta den andre gangen), og begge gangene har jeg reagert med å bli utrolig oppblåst og få vondt i magen i flere timer. Det virker som om magen/kroppen har vendt seg av med denne typen mat, og da er det ikke verdt å ta en halv bolle el.l. Det handler ikke om at "alt rakner"; jeg har ikke hatt noe problem med å hente meg inn igjen, og vektnedgangen har fortsatt - men jeg orker ikke å gi meg selv magetrøbbel med viten og vilje.

Gammel 02-10-11, 12:39   #23
Señora
Bør lage seg en tittel selv

Señora sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Señora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de fleste
Standard

Rine: Flott, da er jeg reddet .

Dersom man er i det som heter ketose, altså ligger under 20 karbohydrater i dagen, kan man gå ut av ketosen dersom man spiser en hvetebolle/kakestykke. Det igjen gjør at man kan bli dårlig med diare eller sterke magesmerter. I tillegg er det noen bivirkninger med å gå inn og ut av ketose, som f.eks. hodepine, slapphet osv. Dette går over etter to uker, men det er ikke ønskelig å gå ut og inn av ketose pga. disse bivirkningene.

(kort fortalt)

Señora er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-11, 12:39   #24
United
På (opp?)tur

United sin avatar

Medlem siden: May 2009
Blogginnlegg: 66
United er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt likt
Standard

Handler om viljestyrke og metode for å nå målet sitt, tenker jeg. Ganske individuelt altså. Hadde det vært greit om en på 200 kg sa nei? 150? 90? Man må nesten respektere de man har på besøk sine valg. Ellers skjønner jeg ikke hvorfor man har dem på besøk.

Gammel 02-10-11, 12:39   #25
Erica
Hekta

Erica sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Jeg er enig med Rine her, men syns kanskje at det må være greit å ikke forsyne seg av det man ikke skal spise. Men diskret uten en masse styr, for det kan bli leit for verten.

Også syns jeg Lille Meg sin "selv for deg" Rine var MYE mer lavmål enn Rines kommentar i utgangspunktet.

Gammel 02-10-11, 12:41   #26
Erica
Hekta

Erica sin avatar

Hvor: Indre Østlandet
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Hvis HI gjerne VIL tilrettelegge så er det jo relativt enkelt å ha en salat til mat og feks bringebær med creme fraiche eller fløte til dessert.

Gammel 02-10-11, 12:46   #27
Señora

Señora sin avatar

Señora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Erica, her.

Hvis HI gjerne VIL tilrettelegge så er det jo relativt enkelt å ha en salat til mat og feks bringebær med creme fraiche eller fløte til dessert.

eller jordbær med fløte/vaniljekesam.

Señora er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-11, 12:50   #28
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Om jeg vet at det kommer noen som er i ketose så ville jeg spurt om hva jeg kunne laget. Om jeg ikke vet det så er det greit for meg om folk lar være å spise. Selv om man kommer på besøk så er det vel ikke spisetvang vel?

Gammel 02-10-11, 12:53   #29
Mani
Helt vanlig

Blogginnlegg: 1
Mani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille meg, her.

Oioi! Uhøflig, faktisk, å ikke spise noe. Det får'n si.

Det er ikke ofte vi har gjester, men jeg anstrenger meg da virkelig for at det skal være hyggelig for alle parter. Også de som går på ymse kurer og dietter. Som vertinne er det jeg som er uhøflig om jeg driter i mine gjester.

Makan. Dette var virkelig lavmål, Rine. Selv fra deg.

Hva slags forhold har du egentlig til Rine siden du synes det er greit å ordlegge deg slik? Det klinger dårlig i mine ører ihvertfall.

Gammel 02-10-11, 12:53   #30
Sundae

Sundae sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Sundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt likt
Standard

Jeg har vært sukkerslave i mange år. Har vært på lavkarbo siden midten av august og hatt tre "sprekker", alle i sambånd med bursdag/middag hos andre. Jeg har smakt et lite stykke kake for å være høflig og det det gjør med meg er at jeg må ha stålviilje for å ikke ha lyst på mer kake, godteri, søtt når jeg kommer hjem. Hvis jeg avstår helt fra søtt, dvs holder lavkarbolinjen min, har jeg ingen problemer å ikke spise sukker/karbohydrater.

Jeg mår psykisk mye bedre når jeg ikke føler at jeg MÅ ha godteri eller sjokolade hver dag. For det er et herk jeg virkelig ikke liker. At magen min ikke er oppblåst lenger og at vekten viser 5,2 kilo mindre enn i ferien er også et pluss.

Tilbake til poenget: Når jeg er i bursdag har jeg ikke sagt ifra om at jeg er på lavkarbo, for å ikke lage styr. Jeg spiser kake, mår dårlig av det, men er en pliktoppfyllende gjest. Nå, som jeg vet mer om hvordan jeg får det, tror jeg at jeg fremover bare diskré lar være å spise av kaken.

Det finnes som nevnt mange lavkarbokaker (bland annet gode sjokoladekaker, cookies osv) som passer, så det er bare å google. Jeg hadde aldri krevd at noen skulle lage noe ekstra til meg når jeg besøker noen, men jeg håper jo at de ikke tar ille opp eller blir irriterte hvis jeg ikke forsyner meg av alt. Jeg blir jo heller ikke irritert om noen ikke spiser av alt jeg byr på når jeg har gjester, "normalkost" gjester eller ikke (og jeg har ikke kommet så langt at jeg serverer lavkarbo når vi har gjester, da er det helt vanlig mat/kaker). Tenker aldri over hvem som spiser hva når vi har gjester.

Sundae er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-11, 13:01   #31
Magica
søt

Magica sin avatar

Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Jeg mener at man ikke trenger eller kan forvente spesialmat, men skulle ønske at det virkelig var greit å si nei takk til kaker og snacks uten at det ses på som uhøflig.

Gammel 02-10-11, 13:03   #32
vimjer
Tante Sofie

vimjer sin avatar

Blogginnlegg: 6
vimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Lavkarbo.no, faktisk. Jeg burde skjønt at det var noe sånt der ute. Takk for mange gode forslag til alternativ servering i alle fall. Jeg tror ikke mine gjester forventer tilpasset mat når jeg arrangerer noe, men når det er såpass mange som går på diett/har intoleranse så kan jeg like godt droppe tre kaker til fordel for annen servering. Jeg synes jo det er hyggelig at alle finner noe de vil spise på bordet. Kaffe og baconkrisp så litt spesielt ut.

vimjer er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-11, 13:03   #33
Nooria
Stadig underveis

Nooria sin avatar

Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Jeg pleier å si høflig fra til vertinnen om at jeg ikke kan spise kake men at jeg nyter kaffekoppen og ber om forståelse for at det er viktig for meg å holde meg til det jeg kan spise. Alle mine venner viser stor forståelse.

Om man skal spise for å være høflig kan man ende opp med å måtte gjøre det annenhver dag ettersom man gjerne deltar i en hel del feiringer, møter, markeringer o.l i løpet av en uke.

Gammel 02-10-11, 13:24   #34
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Uhøflig å kreve særtilpasning av menyen. Ikke uhøflig å ikke forsyne seg synes jeg,

Helt enig i dette.

Rine: Om man går på en veldig streng lavkarbodiett som har som mål å komme i ketose for dermed å gå mer effektivt ned i vekt, vil en halv bolle ødelegge hele greia. Jeg ville aldri sabotert meg selv på den måten da jeg var i ketose i flere måneder.

Jeg tok selvfølgelig med meg egen mat i selskaper /forsynte meg av det jeg kunne.

Å skulle bli fornærmet over at gjester ikke spiser kaka man har bakt er fremmed for meg - det synes jeg er noe som tilhører martyrhusmødrene fra 50-tallet? For meg er selskapet viktigst og jeg henger meg ikke opp i hvor mye og hva gjestene spiser, ei heller om de har med egen mat tilpasset en "sær" diett. Jeg har halalvennlig mat i barnebursdager og allergivennlige alternativer til allergisk svigerinne (hun har forøvrig alltid med seg egen kake/dessert) - men jeg ville ikke stresset med alternativer for ulike dietter som folk bytter og skifter til og fra.

Om du har mange lavkarbere i kretsen, så lag en salat?
Jeg ville ikke bakt en egen lavkarbokake - men heler satt fram litt frukt/mørk sjokolade/skål med nøtter.

Gammel 02-10-11, 13:26   #35
OlleVia
Erfaren

OlleVia sin avatar

OlleVia er litt kulOlleVia er litt kul
Standard

Om jeg hadde gått på diett, om det så er det ene eller det andre så hadde jeg forventet at folk hadde respektert at jeg hadde takket nei til kakene som ble servert. Men når det er sagt, så hadde jeg heller IKKE forventet at vertskapet skulle laget noe ekstra opplegg for meg, da hadde jeg heller tatt med meg noe selv.

OlleVia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-11, 13:27   #36
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg hadde ikke brydd meg, virkelig ikke. Så lenge de faktisk ikke er allergisk mot hvetemel- hva er problemet? Rett og slett uhøflig å ikke spise noe, synes jeg.

Det er mange som spiser lavkarbo av helsemessige årsaker og blir sjuke av høykarbo uten å ha cøliaki eller noe annet.

Men jeg synes ikke man har noen plikt til å tilrettelegge for alle og enhver. Ikke i det hele tatt. Enig med safran.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-11, 13:59   #37
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

For noen sukkerjunkies er det ofte veldig mye lettere å ikke ta det første kakestykket enn ikke å ta det andre. Eller tredje. Har jeg hørt.

Men jeg skjønner veldig godt at det blir slitsomt for vertinner. Jeg vet ikke hva jeg ville gjort selv hvis det var en ren kaffe-og-kaker-tilstelning og jeg var hardt på LC-kjøret. Antagelig ringt og sagt: døh, jeg vet jeg er vanskelig, men jeg må holde meg til denne greia nå, så jeg tar med meg en LC-kake selv. IKKE tenk på meg!

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-11, 14:10   #38
Fluke

Fluke sin avatar

Hvor: Rogaland
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg hadde ikke brydd meg, virkelig ikke. Så lenge de faktisk ikke er allergisk mot hvetemel- hva er problemet? Rett og slett uhøflig å ikke spise noe, synes jeg.

Uhøflig å ikke spise?

Men jeg hadde ikke brydd meg videre.
Når jeg har vært på lavkarbo selv har jeg aldri forventet at det skal lages noe spesielt til meg, men jeg ville syntes det var mildt sagt pussig om vertinnen syns jeg var uhøflig som ikke spiste av kakene hennes.

Gammel 02-10-11, 14:15   #39
pippo
Sangfugl

pippo sin avatar

pippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg sitter og lurer på om det er uhøflig av vegetarianere å ikke spise kjøtt?

pippo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-11, 14:49   #40
Salt
Salt in the rainbow

Salt sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 112
Salt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt av
Standard

Jeg blir syk i lang tid etter å ha spist en bolle / en muffins / et kakestykke, så jeg står heller over.

Mamma lager ofte lavkarboalternativ (kake, ja) til meg når de har gjester, og alle spiser av denne kaka. Det smaker jo ikke mindre godt selv om det er lavkarbo, og bruker man sukrin er det jo ikke kunstig søtning i den heller. Ser ikke problemet.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:46.