Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Hva leser du for barnet ditt nå?

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Lukket tråd

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-09-11, 20:57   #841
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva leser du for barnet ditt nå?

Opprinnelig lagt inn av Gremli Skremli, her.

Mio min Mio for åtteåringen. Han liker den, selv om han irriterer seg grønn over alle gjentakelsene (som når Jum-Jum stadig sier "Hvis bare ikke skogen var så mørk" osv.) Vi må nok ta en prat om litterære virkemidler.

Det irriterte jeg meg også over da vi leste den i fjor. Den hadde tapt seg betraktelig ut fra sånn som jeg husket den, men jeg holder muligheten åpen for at det er oversettelsen som ikke helt holder mål, stilistisk/lyrisk sett.

Gammel 21-09-11, 20:59   #842
Tuddelu
I farta ...

Tuddelu sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Tuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Frøkna leser for øvrig selv Molly Moons bok om hypnose akkurat nå. For Lillemann har det i en tid nå gått mye i Svein og Rotta-bøkene. Nå mangler vi vel bare Svein og Rotta feirer jul på landet og den nye S&R boka som har kommet. Ingen av dem var å oppdrive på biblioteket, så vi har gått i gang med Ingvar Ambjørnsens bøker om Samoson og Roberto i mellomtiden.

For Lillemor går det mye i Ludde-bøkene og Muldvarpen som ville vite hvem som hadde bæsja...

Tuddelu er ikke aktiv  
Gammel 21-09-11, 22:59   #843
leaht
Fullverdig medlem

Medlem siden: Sep 2011
leaht er litt kulleaht er litt kul
Standard

Tonje Glimmerdalen av Maria Parr for 7 åringen. Veldig fin og morsom bok.

http://www.barnebokkritikk.no/module...content&id=671

leaht er ikke aktiv  
Gammel 21-09-11, 23:28   #844
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1277
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi er halvveis gjennom Charlie og sjokoladefabrikken, andre forsøk. Første gang ble vi avbrutt av... noe. Nå skal vi gjennom, jeg er knall god på Verucamasestemme og ungene er fengslet.

Maverick er ikke aktiv  
Gammel 22-09-11, 09:21   #845
scilla
Bør lage seg en tittel selv

scilla sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
scilla er virkelig godt liktscilla er virkelig godt liktscilla er virkelig godt liktscilla er virkelig godt liktscilla er virkelig godt liktscilla er virkelig godt liktscilla er virkelig godt liktscilla er virkelig godt likt
Standard

Mav: hvis de liker den er det fint å følge opp med Charlie og glassheisen. Det var stor suksess her i huset i alle fall.

Making the decision to have a child - it`s momentous. It is to decide forever to have your heart go walking around outside your body.
scilla er ikke aktiv  
Gammel 22-09-11, 14:17   #846
jolie
Kom ut av tellinga.

jolie sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

For minsten leser jeg ulike billedbøker. Nå er det vel mest M+M (tror jeg de heter) og Albert Åberg det går i. For snuppa leser jeg diverse Lindgren-historier. Lisabet med erten i nesa nå sist. Og jeg må si ... beskrivelser og språk tar meg på senga innimellom. Men det er kanskje bare jeg, med voksenperspektivet, som skjønner en del av beskrivelsene. Jeg måtte dog jobbe litt med meg selv i går før det var greit å viderefortelle at de faktisk sa "djevelunge" i teksten.

Fordi de er på ulike stadier både når det kommer til leggetidsbehov og lesebehov, så er det to separate legginger for tida. Veldig koselig, selv om det er dobbelt opp med lesing på meg.

Gammel 26-09-11, 13:47   #847
bjørkhaugtrollet
Aktiv

bjørkhaugtrollet sin avatar

Medlem siden: Feb 2011
bjørkhaugtrollet er litt kul
Standard

Eldstejenta leser selv og de to på 6 og 7 leser jeg for. Vi har akkurat begynt på Mio Min Mio og den ser ut til å intressere begge to. Jeg har også lest alle bøkene med Ole Aleksander Fillibombombom til dem, lesing er artgi og veldig hyggelig å gjøre for dem etter at de har lagt seg. Minstemann skal bare synges for.

Gammel 26-09-11, 22:18   #848
celebelen
Dragedytteren

celebelen sin avatar

Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Vi har vel vært gjennom Kardemomme by tre eller fire ganger siden vi kjøpte den i sommer. Akkurat nå er det Gubben og katten på fisketur og Emil fra Lønneberget som er det mest populære. Jeg er så glad for biblioteket, så kan jeg bytte bøkene når jeg er skikkelig lei.

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv  
Gammel 26-09-11, 22:26   #849
Mirasol
En Som Trener

Mirasol sin avatar

Blogginnlegg: 12
Mirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de fleste
Standard

Kaptein Super-Truse!

Gammel 28-09-11, 00:53   #850
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ringenes herre: Ringens brorskap.

Teofelia er ikke aktiv  
Gammel 28-09-11, 07:28   #851
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Oooh, Teo! (Vi har ikke kommet lenger enn til å lese Hobbiten, påpeke at det finnes «flere bøker om Bilbo og Gandalf» og vise dem scenen med Bilbo, Gandalf og ringen fra første film.)

Ad Mio min Mio vs. HP2: Skulle Mio min Mio liksom ikke være skummel? Ridder Kato! (For øvrig er jeg enig i at Lindgren er ganske irriterende når hun kommer i det poetiske hjørnet. Det er ikke helt fritt i Brødrene Løvehjerte heller.)

Vi har begynt på HP7. Det går ikke an å lese Halvblodsprinsen uten å fortsette.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv  
Gammel 28-09-11, 08:59   #852
Puslingen

Puslingen sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Vestlandets perle.
Blogginnlegg: 14
Puslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Eg og storesøster koser oss med Markus og Diana av Klaus Hagerup. Eg innrømmer at eg er veldig glad for at ho endeleg har avansert til lengre bøker. Lillesøster er absolutt ikkje der enda, så det varierer frå kveld til kveld kva me les.

Gammel 28-09-11, 11:39   #853
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Teo: jo, jeg er enig, men den har han allerede vært gjennom på skolen, så det går visst bra. Vi jobber oss videre i HP2 nå, med biiiiittelitt sensurering fra hønemor.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv  
Gammel 28-09-11, 12:02   #854
M@M
Erfaren

M@M sin avatar

Hvor: østlandet
M@M er populærM@M er populærM@M er populær
Standard

Vi leser "SVK" av Roald Dahl. Stor suksess hos 8-åringen. For en stund siden leste vi "August går i glemmeboka" av Erik Barfoed. Anbefales hvis man liker litt rare fantasi-bøker. Pappaen syntes den var litt rar, poden og jeg elsket den.

Gammel 28-09-11, 12:55   #855
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Mio, min Mio har vi vært gjennom med femåringen her også. Hun var inderlig fascinert, og visst var ridder Kato skummel! Vi har også sett filmen noen ganger, den er retromorsom. Vi lader opp til Mio-forestilling på trikkestallen.

Gammel 28-09-11, 13:01   #856
Sansa

Sansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg og 6-åringen leser nå 6. bok av Taynikma-serien. Spennende innhold og gode illustrasjoner som fort falt i smak hos oss begge.

Gammel 28-09-11, 17:19   #857
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Toffen: Teomannen og jeg har lest Hobbiten en gang hver for henne det siste året, og hun har bedt om å få høre Ringenes Herre siden hun hørte at det er en "fortsettelse".

Teomannen leser for henne nå, og jeg regner med at vi kommer til å lese den litt på skift (og sikkert over laang tid). Jeg er spent på hvordan det vil gå, for det er visst en del passasjer som hun synes er langdryge. Typisk de lengste utbroderingene av plantevekster og lignende ikke-historiedrivende innslag. Teomannen har innrømmet å forkorte de bredeste utmalingene noe. ( )

Teofelia er ikke aktiv  
Gammel 28-09-11, 18:44   #858
Simone

Medlem siden: Sep 2007
Simone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

For 7-åringen les eg bøkene til Laura Ingalls Wilder.
Det vesle huset i den store skogen.
Det vesle huset på prærien
Det vesle huset i indianernes land osv.

Elska dei bøkene då eg var liten!

Gammel 02-10-11, 21:16   #859
Tuddelu
I farta ...

Tuddelu sin avatar

Tuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Vi har akkurat lest ut Samson og Roberto 1 - Arven etter onkel Rin-Tin-Tei, for Lillemann og nå er vi igang med bok nr 2 Krakilske kamerater.

Snuppa er på Harry Potter-kjøret både på lydbok og lesing. Hun har hørt de fem første på lydbok og er igang med den sjette. Nå har hun begynt å lese de hun har hørt. Hun har akkurat lest ut Mysteriekammeret og leser nå Ildbegeret. Hun har virkelig fått opp tempoet på lesinga og i ettermiddag leste hun 80 sider :vips:

Tuddelu er ikke aktiv  
Gammel 02-10-11, 21:22   #860
Tuddelu
I farta ...

Tuddelu sin avatar

Standard

Hvordan er Harry Potter, sånn sammenlignet med Ringenes Herre? På en "skummelhetsskala", mener jeg? Jeg lurer på om Snuppa er klar for Ringenes Herre på lydbok når hun er gjennom Harry Potter. Jeg innbiller meg liksom at hun vil like Ringenes Herre også når hun digger Harry Potter så veldig. Men Ringenes Herre er kanskje myntet på et eldre publikum enn HP?

Tuddelu er ikke aktiv  
Lukket tråd

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:52.