Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Sunne og "morsomme" matpakker?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-09-11, 01:13   #301
m^2
Bør lage seg en tittel selv

m^2 sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sunne og "morsomme" matpakker?

Ramses - tips til den ikke-grillmatglade: pakk inn dobbelt ostesmørbrød i aluminiumsfolie, så kan det legges ved kullene og grillesmvarmt og godt (hvis hun liker ostesmørbrød da)

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-11, 09:06   #302
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det var lurt! Ostesmørbrød er en favoritt!

Gammel 22-09-11, 09:50   #303
Betty
Superaktiv

Betty sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Trøndelag
Betty er populærBetty er populærBetty er populærBetty er populær
Standard

Går det ikke veldig mye penger på sånne fancy matpakker? Jeg ser for meg at hvis jeg skulle lagd slike hver dag, hadde det vistes på matbudsjettet mitt...

Er forøvrig veldig imponert over hvor flinke og kreative dere er.

Gammel 22-09-11, 09:57   #304
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Om han hadde vært hjemme så hadde han jo også fått mat, så jeg tror ikke budsjettet blir så mye høyere pga. matpakken.

I dag fikk han innbakt pølse (kyllingpølse i grov gjærdeig), agurkstaver, hardkokt egg, kiwi og bringebær.

Gammel 22-09-11, 10:05   #305
Betty
Superaktiv

Betty sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Om han hadde vært hjemme så hadde han jo også fått mat, så jeg tror ikke budsjettet blir så mye høyere pga. matpakken.

Åh, jeg pleier ikke å gi barna mat når de er hjemme jeg skjønner du.

Det er jo så mye forskjellig i de matpakkene og hadde jeg skulle ordnet slike hadde nok mye blitt gammelt og blitt kasta. Det må jo koste en del mer enn vanlige, enkle matpakker. Jeg ser helt klart at jeg har et stort forbedringspotensiale i å planlegge ift matinnkjøp og hva man kan lage av det. :mangler kreativitet:

Jeg har prøvd meg et par ganger på litt mer fancy matpakker, men da har de blitt sure og lurt på hvorfor jeg ikke sendte med brødskive.

Gammel 22-09-11, 10:08   #306
GinaK
Tja...

GinaK sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Jeg har for en gangs skyld vært på REMA og handlet og der fant jeg sånne fine små bokser fra Bendit så lillebror har fått egen fruktboks.

De har fruktstund litt uti den første timen. Var visst veldig stas.
Og så fant jeg en type lunchkake som han spiser kald pluss brødskiven sin. Andre dager får han en kjøttpølse uten skinn. Han elsker kalde pølser.

Gammel 22-09-11, 10:08   #307
Chablis
Drømmer

Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Jeg synes ikke det koster noe mer nei.

I dag har poden med polarbrød som er trykt ut med hammerform + gulrot. Han skulle egentlig få med bringebær også men rakk det ikke.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-11, 10:16   #308
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Betty, her.

Jeg har prøvd meg et par ganger på litt mer fancy matpakker, men da har de blitt sure og lurt på hvorfor jeg ikke sendte med brødskive.

Jeg sender med brødskive i tillegg. Det som forundrer meg er hvor småspiste andre barn er. Storesøster har i dag med seg 5 brødskiver, fullkornpasta og frukt. Stort sett snakker vi 7 skiver + frukt, og hun spiser alt.

Når det gjelder matbudsjett koster det en del med friske bær og nye ting hver dag, men det hadde de fått uansett, matpakke eller ei. Vel verdt det, synes jeg.

Gammel 22-09-11, 10:25   #309
Betty
Superaktiv

Betty sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Ramses, her.

Jeg sender med brødskive i tillegg. Det som forundrer meg er hvor småspiste andre barn er. Storesøster har i dag med seg 5 brødskiver, fullkornpasta og frukt. Stort sett snakker vi 7 skiver + frukt, og hun spiser alt.

Når det gjelder matbudsjett koster det en del med friske bær og nye ting hver dag, men det hadde de fått uansett, matpakke eller ei. Vel verdt det, synes jeg.

7 skiver? Jeg trodde barna mine spiste godt før jeg hørte om dine.

Jeg er student og alenemor til to, så derfor må jeg ha et stramt matbudsjett. Jeg prøver å bli flinkere på å være kreativ til en ikke alt for dyr penge.

Gammel 22-09-11, 10:29   #310
Chablis
Drømmer

Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

7 skiver?
Det tor jeg aldri poden har spist.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-11, 10:33   #311
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror ikke vi bruker mer penger fordi matpakkene er varierte. Det er stort sett mat og frukt vi ville kjøpt inn uansett, og det brukes jo opp.

Gammel 22-09-11, 10:34   #312
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Standard

Hun spiser frokost hjemme, men kornblanding, så det varer ikke så lenge. 2 skiver i første friminutt, gjerne, 3 til lunsj, og så 2 igjen rundt klokka to. Er egentlig ikke så mye det spredd utover en dag?

Gammel 22-09-11, 10:38   #313
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Standard

Det høres mye ut for meg!

Gammel 22-09-11, 10:41   #314
Salt
Salt in the rainbow

Salt sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 112
Salt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt av
Standard

Oi! 7 skiver! Jeg sender med poden 1 skive jeg, og den blir som regel ikke spist helt opp heller. Men så spiser de jo ferske rundstykker til det første måltidet da, og da tror jeg han spiser en del.

I dag ble det ikke veldig spennende, det manglet litt i kjøleskapet. Så det ble brødskive med kaviar, og en boks med druer.

Gammel 22-09-11, 10:44   #315
apan
I mål

apan sin avatar

Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes ikke det blir spesielt dyrt, men jeg sender bare med brødskiver (av og til polarbrød) grønnsaker og frukt, samt middagsrester. Og det er ikke de mengdene at det blir veldig dyrt. Det dyreste vi kjøper er blåbær i ny og ne, men jeg hadde aldri kjøpt masse friske bær hele tiden, det blir for dyrt. Hardkokt egg er jo billig, jeg sender også med fiskepudding som jeg kjøper på sånn rull, den er nesten gratis.

Jeg synes også mange her sender med veldig mye søtt og relativt usunt. Pasta særlig ofte hadde ikke vært aktuelt her, kjeks skal ikke med, heller ikke småsnacks, ikke rosiner heller. For å være ærlig synes jeg det er lett å lage fine matpakker når man putter oppi sånt.

Og jeg synes 7 brødskiver er veldig mye. Kornblanding er kalorimessig et helt fullgodt måltid, på lik linje med et par brødskiver.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-11, 10:49   #316
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Salt, her.

Oi! 7 skiver! Jeg sender med poden 1 skive jeg, og den blir som regel ikke spist helt opp heller. Men så spiser de jo ferske rundstykker til det første måltidet da, og da tror jeg han spiser en del.

Pluggen har med 3 skiver i tillegg til det andre han spiser, og det er sjelden annet enn litt skorperester igjen i matboksen. Storesøster er ikke spesielt glad i middag, hun liker 3-4 ting, bare, men brødmat og frukt simpelthen elsker hun. Lørdags morgen får de gjerne nugatti på skiva, og da spiser de opp et helt brød til frokost. Jeg tuller ikke.

Gammel 22-09-11, 10:50   #317
Salt
Salt in the rainbow

Salt sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Blogginnlegg: 112
Salt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt av
Standard

Og allikevel har jeg en kjempe av en toåring. Hvordan går det an?

Gammel 22-09-11, 10:51   #318
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Jeg synes også mange her sender med veldig mye søtt og relativt usunt. Pasta særlig ofte hadde ikke vært aktuelt her, kjeks skal ikke med, heller ikke småsnacks, ikke rosiner heller. For å være ærlig synes jeg det er lett å lage fine matpakker når man putter oppi sånt.

Pasta er noe hun har med en gang i måneden, kanskje, så jeg er ikke bekymret. Matboksene mine barn får er sunne, så jeg har ikke noen problemer med å sende med litt rosiner eller en fullkornkjeks en gang i blant.

Gammel 22-09-11, 11:08   #319
Meissa
stressmonster

Meissa sin avatar

Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Jeg synes ikke det blir spesielt dyrt, men jeg sender bare med brødskiver (av og til polarbrød) grønnsaker og frukt, samt middagsrester. Og det er ikke de mengdene at det blir veldig dyrt. Det dyreste vi kjøper er blåbær i ny og ne, men jeg hadde aldri kjøpt masse friske bær hele tiden, det blir for dyrt. Hardkokt egg er jo billig, jeg sender også med fiskepudding som jeg kjøper på sånn rull, den er nesten gratis.

Og jeg synes 7 brødskiver er veldig mye. Kornblanding er kalorimessig et helt fullgodt måltid, på lik linje med et par brødskiver.

Veldig mye søtt og usunt? Hvor i tråden ser du det? Mitt inntrykk er at de fleste har fokus på sunn mat. Hvis man velger fullkornspasta trenger ikke den å være så ille. Antagelig blir den vel på lik linje med mye av kjøpbrødet der ute. Sånn fiskepudding bruker vi også endel, men den er ikke særlig sunn altså. Minimalt med fisk, men mest mel og melk tror jeg.

Hos oss utgjør ikke den "fancy" matpakken noe på budsjettet. Matpakke må hun ha og frukt og grønnskaker kjøper vi uansett. Matpakkene settes enkelt å greit sammen av det vi har i skapene. Ikke krever det noe særlig ekstra tid heller. Jeg lager matpakken når jeg ordner meg kveldsmat. Om morgenen har jeg ikke energi til å tenke kreativt så da blir matpakkene med engang litt mer basic.

Jeg kjøpte forresten fullkornstortillalefser på tilbud og har dem i fryseren og tar opp en og en så får hun det med enten spekeskinke og laks. Det er stas og enkelt.

Jeg sender med rosiner innimellom og bortsett fra at ungene ikke skal ha for mye av dette pga en eller annen bakterie er de ikke usunne i seg selv i moderate mengder. Det hender også at hun får med nøtter, bananchips eller annen tørka frukt. Jeg ser ikke på dette som usunt, men søtt er det kanskje.

Det med at friske bær blir dyrt er jeg enig i. Jeg leste her ett sted at det gikk an å bruke fryste bær. At de tiner fram mot lunsj. Det tror jeg at jeg skal prøve. Her får ungene frukt på skolen så jeg har heller prioritert å sende med grønnsaker. Gulrøtter, cherrytomater, paprika, agurk og sukkererter er populært og ikke særlig dyrt.

Sist redigert av Meissa : 22-09-11 kl 11:16.
Meissa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-11, 11:16   #320
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Standard

Jeg blir litt sånn når noen får inntrykk av at matpakkene i tråden bærer preg av å være usunne, men så tenker jeg at vi har muligens forskjellig forståelse av hva det vil si å være sunn? Mine barn spiser sunt, vi har frukt og grønt hver dag, så da blir det ikke så dumt med litt ekstra innimellom. Og det tillater jeg ungene også. Akkurat fullkornpasta er ikke supersunt, men vi snakker små mengder her. Enkelte måneder bruker jeg andre ting, mens denne måneden har de fått det flere ganger (i små mengder, som sagt). Men det er litt trist hvis folk har inntrykk av at jeg stapper hva som helst oppi boksen for å få det til å se spennende ut.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:15.