Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Spørre folk om gratis servering

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-09-11, 11:20   #41
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Blogginnlegg: 612
tink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt av
Standard

Sv: Spørre folk om gratis servering

Er det ikke lov til å spørre heller nå?

Jeg tenker at det er lov til å spørre, og lov til å si nei. Vi spør ofte folk om ulike tjenester, og tilbyr oss gjerne å gjøre noe i gjen - både konkret og "du må bare si fra om du trenger hjelp".

Det er litt ugreit å vite at spørsmål blir analysert i det uendelige og at man blir stemplet som sær og krevende.

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-11, 11:26   #42
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

Jeg spør gjerne venner om de kan hjelpe til med servering i bryllup eller barnedåp. Jeg blir spurt selv. Vi har foreløpig ikke fakturert hverandre.

Kanskje de mente det godt og tenkte at det ville være hyggelig å servere litt først og feste litt etterpå?

Det HV sa!
Jeg synes ikke det høres rart ut i det heletatt, men det er mulig dette er et bygdefenomen?
Svigermor sin vennine ( og mor til en av forloverene) var på kjøkkenet da jeg og mannen giftet oss, hvem hun hadde med husker jeg ikke engang, men det kan godt ha vært noen perifere venner. Dog fikk de betalt, men det var ikke avtalt.

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-11, 11:26   #43
Maverick

Maverick sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jo, det er greit å spørre, men jeg synes ikke det skader at man kanskje tenker litt over hvem man spør også. Det er et faktum at det ikke alltid er så lett å si nei.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-11, 11:30   #44
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Jo, det er greit å spørre, men jeg synes ikke det skader at man kanskje tenker litt over hvem man spør også. Det er et faktum at det ikke alltid er så lett å si nei.

Det er jo egentlig et helt håpløst utgangspunkt, om man skal kjenne folk så godt at man vet at de greier å si nei om de mener nei, før man spør?
Å si nei er den enkeltes ansvar, ikke den som spør!
:erfaren valgkomitee sitter:

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-11, 11:35   #45
Dali
Glad

Dali sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 33
Dali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

:jamenneske:

Gammel 19-09-11, 11:35   #46
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Blogginnlegg: 612
tink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt av
Standard

Det er klart, jeg spør ikke svigerinna mi med ødelagt fot om å være barnevakt. Men det er ikke alltid opplagt for andre hva som passer, og hvordan man får løst ting.

Og for å fortsette eksempelet med meg i midten, så understreker jeg alltid at det er lov å si nei.

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-11, 11:37   #47
Maverick

Maverick sin avatar

Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeje. Det er bare å spørre meg, selvfølgelig. :fastpris pr. dag:

Gammel 19-09-11, 11:51   #48
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Jeg syns det er helt greit å bli spurt - jeg syns det faktisk er ganske hyggelig. Hvis naboen f.eks. trenger hjelp til en konfirmasjon så baker jeg gjerne ei kake eller passer maten når de er i kirka etc. Null problem - vil helst ikke ha penger for slike tjenester.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-11, 12:11   #49
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men kjære vene, om dere ikke greier å si nei til ting dere blir spurt om, så må jo dere jobbe med det, ikke hugge hodet av den som spør! Jeg er helt enig med Floksa, her må hver enkelt ta ansvar for sin egen respons.

De fleste jeg kjenner som er alene med barn er tidvis alene uten barn også, og jeg greier ikke å huske hvilke uker eller helger de enkelte har barnefri.

Jeg synes generelt at flere burde spørre mer om hjelp, ikke mindre.

Gammel 19-09-11, 12:13   #50
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Hugge hodet av?

Det er da virkelig ikke noe poeng i å overdramatisere noe her. Alt jeg sier er at det kan være kult å tenke litt over hvem man spør også, og jeg synes det er noe ugjennomtenkt å spørre et menneske man kjenner perifert om denslags. Rett og slett.

Gammel 19-09-11, 12:17   #51
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvis spørsmålet kom pr. sms så ville jeg lest sms'en høyt for meg selv med vennlig og entusiastisk tonefall, siden den nesten helt sikkert var godt og positivt og inkluderende ment.

Mange med små barn føler jo de blir ekskludert fra alt som handler om festivitas. :btdt:

Gammel 19-09-11, 12:26   #52
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Vennlig og entusiastisk tonefall. :noterer:

Leste du HI? Det var snakk om noen hun ikke hadde hatt kontakt med på "år og dag" og kun så hos andre felles bekjente. Det var ikke snakk om noen bytting av tjeneste, men et ut av det blå-spørsmål.

Jeg synes det er lov å tenke at det er ... sært.

Gammel 19-09-11, 13:12   #53
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Leste du HI? Det var snakk om noen hun ikke hadde hatt kontakt med på "år og dag" og kun så hos andre felles bekjente. Det var ikke snakk om noen bytting av tjeneste, men et ut av det blå-spørsmål.

Shempe-enig.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-11, 13:20   #54
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Har Floksa rett i at det å spørre andre litt mer perifere om hjelp er et bygdefenomen?

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-11, 13:24   #55
løve70
Enda en som trener

løve70 sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-11, 13:27   #56
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ble spurt om å servere i bryllupet hos noen jeg kan kalle nære bekjente - de var i samme omgangskrets, men jeg ville ikke invitert dem til bursdagen min, liksom. Da var jeg student, og det var så klart greit å gjøre dem en tjeneste. Sånn utpå kvelden kom brudeparet ut på kjøkkenet, takket og sa at vi enten kunne få betalt eller anse det som en gave til brudeparet.

Nå var det jo ikke viktig, så klart, og jeg gjorde det jo ikke for pengenes skyld heller. Men det føltes litt ... lurt.

Jeg er litt delt på det der om at man alltid kan spørre. Man overlater problemet til den andre personen, synes jeg. F.eks. husker jeg veldig godt da jeg var gravid, og gjerne holdt ut så lenge jeg orket på fester for å være sosial. Når man så prøvde å snike seg hjem, dødstrøtt, så kom det alltid en luring og spurte om jeg bare kunne svippe dem hjem. Det var aldri de som bodde i samme retning som meg, så klart. Det vil si at i stedet for å bruke 15 min hjem midt på natten, så brukte jeg kanskje 15 min i motsatt retning, for så å bruke nye 30 min hjem. Men man er jo ikke så kjip at man sier nei?

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-11, 13:29   #57
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå kommer jeg også fra bygda. Og for meg hadde det ikke vært så unaturlig, utover at det hadde vært unaturlig for meg å arrangere en 40-årsdag som var så høyttidelig at man måtte ha serveringshjelp. Familie og nære venner blir bedt i festen, man ber noen mer perifere om tjenester i form av servering eller tilsvarende og de får delta på lik linje med de andre på fest-biten av feiringen. Det er jo ikke snakk om flere dagers jobb, det er snakk om et par timer en kveld. Passer det ikke på grunn av barn, så passer det ikke, det er ikke verre enn det. Jeg hadde nok tenkt at de syntes jeg virket hyggelig hvis jeg bare hadde møtt dem noen ganger og fikk et sånt spørsmål.

Spør dere ikke andre om hjelp til andre ting heller? Flyttehjelp for eksempel? Kakebaking til dåp og konfirmasjon? Se etter katten i ferien? Jeg begynner å bli litt småredd for hva folk har tenkt om oss oppgjennom.

Gammel 19-09-11, 13:31   #58
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg gjør ikke det, Katta. Jeg betaler et flyttebyrå. Nå har jeg full jobb og tjener penger, og det har vennene mine også. Det er jeg som velger å flytte.

Det er annerledes når man er 20 og fattig student, synes jeg.

(Men ikke alle vennene våre er enige, dessverre. )

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-11, 13:36   #59
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Jeg kjenner at det stopper hos meg hvis mennesker som aldri har tatt initiativ til noe hyggelig/sosialt/denslags tenker at det er helt greit å be meg om å gjøre de tjenester. Det er ikke en ice breaker eller en inkluderingsmetode, det er fortsatt at noen gjør deg en tjeneste.

Gammel 19-09-11, 13:38   #60
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

... og jeg ber familie om hjelp ved flytting. Og så har jeg bedt Candy om hjelp for hundepass. Familien passer også barna, når det trengs. Ellers betaler jeg for hundepass, og jeg betaler for kaker.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:41.