Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Spørre folk om gratis servering

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-09-11, 22:45   #21
Tuneland
grand multipara

Tuneland sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Tuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt likt
Standard

Sv: Spørre folk om gratis servering

Hvorfor er det bedre å spørre ungdommer om de kan hjelpe til enn perifere venner som det ikke er naturlig å invitere til festen?

Gammel 18-09-11, 22:47   #22
Kreps-77
Like blid

Kreps-77 sin avatar

Medlem siden: Jun 2011
Kreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg synes det er litt merkelig, ja.

I konfirmasjonen til eldstemor serverte noen av mine venninner, og jeg regner med å bidra når de skal ha konfirmasjon.
Men jeg hadde aldri spurt perifere venner, da hadde jeg heller leid inn servitører.

Kreps-77 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-11, 22:50   #23
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tuneland, her.

Hvorfor er det bedre å spørre ungdommer om de kan hjelpe til enn perifere venner som det ikke er naturlig å invitere til festen?

for eksempel fordi ungdommene gjerne ikke har barn som må ha barnevakt mens de serverer. og også gjerne er mer keene på å tjene noen kroner på en enkel jobb. (forutsatt at det er betalt, da)

Gammel 18-09-11, 22:55   #24
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er vant med at man spør venner om slike tjenester til bryllup og konfirmasjoner. Da er typisk opplegget at man hjelper til under middagen og er gjest under kaffen/festen. Så hjelper man hverandre på omgang. Jeg er ikke vant til sånt i bursdagsselskap, men jeg tror ikke jeg hadde syntes det var helt merkelig om jeg fikk en slik forespørsel hvis det var et større familiegilde eller noe sånt. Var det en vennefest vet jeg ikke helt, det er i hvertfall skummelt farvann da det ikke er sikkert man er enig om hvor nære venner man egentlig er. At man ikke har mulighet er en annen sak. Men hadde jeg blitt bedt om noe sånt mot betaling, ville jeg nok vurdert å bli litt fornærmet eller noe sånt tror jeg. Vennetjeneste er vennetjeneste, innleid hjelp blir noe annet.

Er det slik at man ikke skal spørre folk om tjenester fordi det kan være gode grunner til at det er vanskelig for dem?

Gammel 18-09-11, 23:36   #25
Acsa
Audacious

Acsa sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The immoral high ground
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Re: Spørre folk om gratis servering

Jeg har fått hjelp fra venner i ungenes barneselskaper, men jeg regner jo med at de husker det godt når de har unger i barneselskapalderen sjøl. Perifere bekjente hadde det ikke ramlet meg inn å spørre, det finnes blakke ungdommer der ute.

Gammel 18-09-11, 23:46   #26
Nyx
Kan tituleres

Nyx sin avatar

Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Østenfor sol og vestenfor måne
Nyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Hørtes i utgangspunktet merkelig ut.

Men på den andre siden: Samboerens bestemor skal ha bursdag snart, og da ble L, hennes ene av fire barnebarn spurt om hun kunne hjelpe til å servere i selskapet. Høres ikke så spesielt ut tenker dere kanskje nå, å hjelpe til når man er i selskap til en gammel dame som er dårlig til beins...
L: Det har jeg dessverre ikke mulighet til, jeg må jobbe den dagen. Men du kan jo kanskje høre med T (ett av oldebarna til bestemoren, hun er 14).
Bestemor: Nei, det går ikke. T skal nemlig være gjest i selskapet mitt, hun.

Nå har jeg blitt advart av svigermor om at jeg er neste på lista, at hun snart kommer til ringe og spørre om jeg kan servere i selskapet.

Gammel 19-09-11, 00:27   #27
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tuneland, her.

Ungdommer har vel mer 'fri' i helgene og det kan ses på som en kombinert vennetjeneste/ betalt oppdrag.

Jeg kunne glatt ha stilt opp på noen sånt for noen mot noen kroner for 15 år siden. I dag - nei, ellers takk.

Gammel 19-09-11, 00:40   #28
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Blogginnlegg: 30
Fløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har servert i bursdagsselskaper, gjerne mødre av mine venninner 60 årslag, konfirmasjon o.l. som vennetjeneste. Og da har jeg fått betalt i form av en flaske rødvin og deltakelse på festen etter at jobben er gjort (litt til og fra på en måte). Men om jeg hadde fått forespørsel fra type "kjenner en som kjenner en", da hadde jeg nok takket nei.

Gammel 19-09-11, 01:58   #29
Høns
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Mar 2009
Høns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Weird. Jeg ville absolutt reagert og stusset over en slik henvendelse. Som barnløs blakk student kunne det gått an, men nå... ;nope:

Høns er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-11, 08:57   #30
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvis hun er klar over situasjonen din, er det litt underlig. Hvis ikke er det helt legitimt å spørre, synes jeg.

Gammel 19-09-11, 09:48   #31
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nyx, her.

Hørtes i utgangspunktet merkelig ut.

Men på den andre siden: Samboerens bestemor skal ha bursdag snart, og da ble L, hennes ene av fire barnebarn spurt om hun kunne hjelpe til å servere i selskapet. Høres ikke så spesielt ut tenker dere kanskje nå, å hjelpe til når man er i selskap til en gammel dame som er dårlig til beins...
L: Det har jeg dessverre ikke mulighet til, jeg må jobbe den dagen. Men du kan jo kanskje høre med T (ett av oldebarna til bestemoren, hun er 14).
Bestemor: Nei, det går ikke. T skal nemlig være gjest i selskapet mitt, hun.

Nå har jeg blitt advart av svigermor om at jeg er neste på lista, at hun snart kommer til ringe og spørre om jeg kan servere i selskapet.

Sjarmerende bestemor.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-11, 09:55   #32
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg spør gjerne venner om de kan hjelpe til med servering i bryllup eller barnedåp. Jeg blir spurt selv. Vi har foreløpig ikke fakturert hverandre.

Kanskje de mente det godt og tenkte at det ville være hyggelig å servere litt først og feste litt etterpå?

Gammel 19-09-11, 10:16   #33
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Veldig merkelig. Jeg har sikkert trodd at de har sendt SMS'en feil (og nok vært fristet til å svart som om meldingen er sendt: Hei, jeg ser dere har sendt melding til meg når jeg vil anta ut fra spørsmålet at det skal til en av vennene til [insert barns navn]

Jeg har servert i mange bursdager/bryllup - da som venner av barn eller perifere venner av brudeparet. Likevel har situasjonen vært helt annerledes enn din. (det har forøvrig vært slik at vi da har vært gjester til kaffen/festen etc)

Gammel 19-09-11, 10:18   #34
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns ikke det er så rart å spørre om slikt. Man sier jo nei om det ikke passer/ikke vil.
Man kan spørre hvem som helst om hjelp. Har man spurt de nærmeste og de sier nei, så er det vel greit å spørre i den ytterste sirkelen.

Gammel 19-09-11, 10:23   #35
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ytterst merkelig synes jeg. Ville aldri falt meg inn å spørre en fjern bekjent om et ulønnet oppdrag på den måten. I den ene konfirmasjonen hadde jeg en god venninne (som ikke ville vært gjest i konfirmasjonen), og en venninne av en av sønnene mine som kjøkkenhjelp. 17-åringen fikk penger, og venninnen min fikk en gave + løfte om å hjelpe til når hun skulle ha konfirmasjon to år senere. Det løftet har jeg innfridd. Veldig greit når man kan hjelpe hverandre og det går begge veier.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-11, 10:26   #36
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kirsebær, her.

Jeg syns ikke det er så rart å spørre om slikt. Man sier jo nei om det ikke passer/ikke vil.
Man kan spørre hvem som helst om hjelp. Har man spurt de nærmeste og de sier nei, så er det vel greit å spørre i den ytterste sirkelen.

Det er jo sant det altså - det er jo bare et spørsmål. Likevel litt rart å spørre en som er alene med to små barn, tenke jeg.

Om du kjenner noen som evt kan servere, så kan du jo tilby at du kan spørre en niese etc? (det er nemlig min strategi)

Gammel 19-09-11, 10:39   #37
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes overhode ikke det er rart å spørre andre om hjelp.
Den situasjonen du beskriver høres jo derimot snål ut, men det skyldes jo mer omstendighetene (du trenger barnevakt for å hjelpe dem, du kjenner de for dårlig til at det oppleves som naturlig) enn at det generelt sett er merkelig å spørre folk om hjelp.

Gammel 19-09-11, 10:48   #38
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

Kanskje de mente det godt og tenkte at det ville være hyggelig å servere litt først og feste litt etterpå?

Men kanskje det er så enkelt? Du er ikke nær nok venn (enda) til å være med i selskapet, men de synes du er hyggelig og spør derfor deg om å hjelpe til og på den måten delta?

Det er ikke alle som er så gjennomtenkt i hva de sier og hva de spør om, nå sitter jo vi her på fp og analyserer inn og ut hva hensikten med forespørselen var.

Kanskje vi bare skal ta det i beste mening, at de ønsker å inkludere deg og bli bedre kjent med deg og tenkte at dette kunne være en anledning?

Og så husker jeg at det er noe som heter at man forspør seg aldri, og den regelen prøver jeg i grunnen å leve etter.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-11, 10:50   #39
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

Dette er vanlig hjemme. Mange synes det er hyggelig fordi de da kan være med på en fest som de ellers ikke ville ha blitt bedt i.

Opprinnelig lagt inn av Bauche, her.

Jeg har sikkert trodd at de har sendt SMS'en feil (og nok vært fristet til å svart som om meldingen er sendt: Hei, jeg ser dere har sendt melding til meg når jeg vil anta ut fra spørsmålet at det skal til en av vennene til [insert barns navn]

Det kan jo også hende. (Jeg har sjefen min og eldste datteren min ved siden av hverandre på telefonen. Irriterer meg noe grusomt, regner med at det bare er et tidsspørsmål før jeg sender han en sms med "Natta vennen, savner deg!" )

Gammel 19-09-11, 11:12   #40
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Jeg har sjefen min og eldste datteren min ved siden av hverandre på telefonen. Irriterer meg noe grusomt, regner med at det bare er et tidsspørsmål før jeg sender han en sms med "Natta vennen, savner deg!"

Du kan jo rename ham til Zjef sånn at han havner langt bak i alfabetet. :btdt:

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:33.