|
|||||||
| Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Jevner du fårikålen?Nei jevner ikke og bruker heller ikke mye vann. Som påpekt er det viktig å knuse noen pepperkorn for smak, hel pepper gir knapt smak alene.
|
|
|
#22 |
|
Smugleser
|
Sv: Jevner du fårikålen?Ikke jevning, ikke vanskelig. Hel pepper med hele veien.
|
|
|
#23 |
|
Glad
|
Sv: Jevner du fårikålen?Nei nei, ikke vanskelig, lett! Jeg er en elendig kokk men fårikålen jeg lagde sist helg var ifølge femåringen bedre enn godteri, og hun vil ha det til middag for evig og alltid.
|
|
|
#25 |
|
Rockesøster
|
Sv: Jevner du fårikålen?
Glemte det aller, aller viktigste; Koke ute på kokeplate! |
|
|
|
|
|
#26 |
|
anglofil
Sv: Jevner du fårikålen?
|
|
|
#27 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Dec 2007
![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Jevner du fårikålen?Jevner ikke. |
|
|
|
|
|
#29 |
|
koko
|
Sv: Jevner du fårikålen?Ja, jeg jevner fårikålen.
|
|
|
#30 |
|
lettere utlada
|
Sv: Jevner du fårikålen?Her står fårikålgryta og putrer nå. Jeg skal ha middag til meg og minifrøene imorgen. Min kjære liker ikke fårikål (
|
|
|
#31 |
|
can-jur
|
Sv: Jevner du fårikålen?Jevner ikke, løsdrift på pepper og husk nok salt og det skal koke lenge.
|
|
|
|
#33 |
|
På (opp?)tur
|
Sv: Jevner du fårikålen?Jeg har pittelitt (tynt dryss) mel mellom lagene. Og kepaløk, pluss et par hele hvitløkfedd, i tillegg til salt, litt sukker og pepperkorn.
|
|
|
|
#34 |
|
Keep calm and trot on
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Sv: Jevner du fårikålen?jeg jevner ikke, og legger heller ikke kjøtt og kål lagvis. kjøttet og kålen har jo totalt forskjellig optimal koketid, og kålmos er ikke godt. Dessuten bruker jeg blanding av sauekjøtt og lammekjøtt, det gir best smak.
|
|
|
#35 |
|
Sviiisj!!
|
Sv: Jevner du fårikålen?Jeg er såklart motstander av mel i enhver sammenheng, så jeg stemmer for at det går helt fin uten å jevne. Greia er jo at det skal koke så lenge at kålen delvis går i oppløsning og dermed bidrar til å tykne kraften. Det er veldig enkelt, altså. Det er ikke så mye som kan gå galt. Hvis man har i for lite pepper, går det an å pepre på tallerknen også. Det er ikke verdens undergang.
|
|
|
#36 |
|
godtemonster
Medlem siden: Feb 2007
Sv: Jevner du fårikålen?Vi har i litt mel mellom lagene, men nok krydder er viktigere for god smak.
|
|
|
#37 |
|
Palliasjonsnurse
Hvor: Akershus
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Jevner du fårikålen?Jeg jevner, med glutenfritt mel pga cøliakibarn, litt mellom hvert lag. Godt med salt og pepper mellom hvert lag også - og minst to kammer med helpepper i kjelen. Ungene får fnatt om helpepper er løst oppi, så da er kammer tingen.
|
|
|
#38 |
|
By the Sea
|
Sv: Jevner du fårikålen?Åååå - nå gleder jeg meg til mammas får-i-kål senere i dag! Også lurer jeg på om jeg ikke bør lage min egen snart - jeg har tross alt blitt ordentlig voksen nå som jeg har rundet 40.
"I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel." - Maya Angelou - Sist redigert av Pebbles : 18-09-11 kl 13:16. |
|
|
|
|
|
#39 |
|
Gjør så godt som jeg kan.
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Jevner du fårikålen?Bruker ikke mel, aldri gjort og kommer aldri til å gjøre. |
|
|
|
|
|
#40 |
|
Carve canem
Hvor: Øvre Romerike
Sv: Jevner du fårikålen?Jeg gjevner ikke med mel, men jeg har maksimalt en liter med vann på når jeg koker det. Da får jeg også mindre kraft, men den får fyldigere smak. Nok pepper er ett must ja, men jeg har aldri tenkt på at jeg kan bruke te-klypene til å holde på pepperkornene. Får man de helt rene igjen etterpå? Tanken på te med fårikålsmak virker ikke veldig forlokkende.
|
|
![]() |
|
|