Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Store matbokser = store måltid?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Se resultatene: Hva tror du?
Større matboks - altfor mye mat 3 4,41%
Hvis all maten i matboksen ble spist var det vel det ungene/vi trengte da 16 23,53%
Hvis for mye mat regulerer ungene/vi oss selv og slutter å spise når vi er mett, uansett 34 50,00%
Jeg synes store matbokser er litt skumle ja, sett ift problemstillingen om for mye mat 2 2,94%
Jeg har ikke tenkt over problemstillingen. Kjøpte matboksen fordi den var kul 9 13,24%
Små, hyppige måltider er bedre enn store måltider uansett 1 1,47%
Små matbokser - jasj, ingen sulter vel ihjel. De får mat igjen om noen timer uansett 3 4,41%
Små matbokser - redd ungene/vi ikke skal få i oss nok mat til måltidet 0 0%
Deltakere: 68. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-09-11, 20:54   #61
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Store matbokser = store måltid?

Men mener dere at "vanlig sunn mat" aldri skal begrenses? Hvis et barn spiser fire kyllingfileter, for eksempel?

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-11, 21:14   #62
Appelsin
Søt og rar

Appelsin sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 266
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Men mener dere at "vanlig sunn mat" aldri skal begrenses? Hvis et barn spiser fire kyllingfileter, for eksempel?

Jeg begrenser kalorimessig. Gulrøtter, agurk og epler kan de få ubegrensede mengder av (ikke sånn helt absurde mengder, selvfølgelig), mens nøtter blir en annen sak.

Gammel 17-09-11, 21:44   #63
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Om jeg får et barn som spiser 4 kyllingfileter, så skal jeg nok tenke på det. Allerede ved tre, eller muligens to, som er mer enn jeg spiser...

Men Knerten er enda mer sånn på at han spiser kanskje 1/4 kyllingfilet. Så spiser han godt med ris, dersom det er det som er tilbehør, en god del mindre dersom det er pommes frites eller noe annet potetbasert. Også spiser han masse, masse, masse tomat, agurk og paprika, og liiiiit salatblader. (Og drikker litt mer enn jeg synes er fornuftig, så der begrenser vi ham heller litt ved å si han må spise litt før han får mer drikke. Det gjelder uansett om det er melk, vann, saft eller jus. Han drikker seg mett.)

Og matpakkene hans fylles utover "nødvendig mat" med grønnsaker og litt frukt, så jeg ser ikke noe problem med at han har "gode størrelser på gode matpakker".

Gammel 17-09-11, 22:59   #64
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Pluggen min spiser mye, og jeg ser at andre reagerer på at han spiser så mye, men det kunne ikke falle meg inn å begrense ham så lenge jeg vet at maten han spiser er sunn, han er i aktivitet og har det bra. Jeg tror ikke det kommer til å bli noe problem, men skulle det bli det i fremtiden, tar jeg tak i det da.

Gammel 17-09-11, 23:04   #65
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ramses, her.

Pluggen min spiser mye, og jeg ser at andre reagerer på at han spiser så mye, men det kunne ikke falle meg inn å begrense ham så lenge jeg vet at maten han spiser er sunn, han er i aktivitet og har det bra. Jeg tror ikke det kommer til å bli noe problem, men skulle det bli det i fremtiden, tar jeg tak i det da.

Vi fikk beskjed om å slanke toern. Eller ikke slanke, men se på hva han spiste. For vektkurven gikk til himmels. Riktignok var han matglad og ikke fullt så glad i aktivitet, men vi forsto det jo ikke helt. Før vi snakket med barnehagen. Der fikk vi vite at de ikke hadde faste måltider for de minste, de fikk følge sin egen rytme. Og hver gang noen spiste, spiste han. Det løste seg veldig fint med fastere måltidsrytme.

Gammel 17-09-11, 23:10   #66
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Jeg skulle ønske jeg kunne styre mengden hun spiste med stor matpakke.

Her virker det nesten motsatt.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-11, 23:13   #67
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Vi fikk beskjed om å slanke toern. Eller ikke slanke, men se på hva han spiste. For vektkurven gikk til himmels. Riktignok var han matglad og ikke fullt så glad i aktivitet, men vi forsto det jo ikke helt. Før vi snakket med barnehagen. Der fikk vi vite at de ikke hadde faste måltider for de minste, de fikk følge sin egen rytme. Og hver gang noen spiste, spiste han. Det løste seg veldig fint med fastere måltidsrytme.

Så rart at de ikke har faste måltider? Det har barnehagen til Pluggen, og han små-/storspiser ikke mellom måltidene. Selv om han snakker mye og ofte om mat.

Gammel 17-09-11, 23:20   #68
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Så rart at de ikke har faste måltider? Det har barnehagen til Pluggen, og han små-/storspiser ikke mellom måltidene. Selv om han snakker mye og ofte om mat.

Jeg kjenner typen. Min matglade måtte jeg ta med på jobb for å gi brekkmiddel etter at storebror hadde foret han med jerntabletter. Alt gikk i grisen for å si det sånn, og det fort. Og du kan jo se for deg hvis Pluggen fikk servert livrett x 5 i løpet av barnehagedagen. Det var en matpakkefri barnehage som hadde middag hver dag samt frokost og ettermiddagsmat. Og innimellommat åpenbart.

Da er det ganske komisk at han er noe av det mest kresne man kan finne nå.

Gammel 18-09-11, 09:03   #69
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

I en av barnehagene jeg jobbet i så var vi innom tanken på å la ungene få styre selv når de ville spise lunsj til en viss grad. Vi prøvde det ut, men kom vel fram til at det ble mer styrete enn koselig.

Gammel 18-09-11, 09:06   #70
Nip

Medlem siden: Oct 2010
Nip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av m^2, her.

Matbokstråden her inne, og forsåvidt tidligere tråder om samme tema og min egen erfaring med lillegutts laptop lunchbox har fått meg til å tenke på denne problemstillingen.

Er det lettere å pakke større matpakker enn vi ellers ville, når matboksene er store? Altså, fyller vi på fordi det virker så tomt uten? Og ville ungene (og vi selv for den sakens skyld) spist mindre hvis matpakken var mindre - og dermed mer fordi matpakken er stor?

Poll kommer

Vetle spiser sjelden opp HELE matpakken sin, noe ligger alltid igjen selvom det ikke trenger å være mye. Så jeg har stor tro på at han spiser til han ikke er sulten mer.

Om jeg hadde laget pizza, lasagne, pannekaker med sukker osv - kan det nok hende han spiste mer bare fordi det er så godt.

Nip er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-11, 09:38   #71
Hot Lips
kissable

Hot Lips sin avatar

Medlem siden: Feb 2010
Hot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nip, her.

Om jeg hadde laget pizza, lasagne, pannekaker med sukker osv - kan det nok hende han spiste mer bare fordi det er så godt.

Men det er det vel ingen fare for at du gjør.

Hot Lips er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-11, 10:04   #72
Nip

Medlem siden: Oct 2010
Nip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hot Lips, her.

Men det er det vel ingen fare for at du gjør.

hehe... ikke veldig :P

Klart han kan få det, kanskje ikke i matpakken men... eller joda...

Nip er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-11, 10:58   #73
Fakse
Nysgjerrig

Fakse sin avatar

Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
Fakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt likt
Standard

Jeg er veldig enig i at man skal la normalvektige barn spise de mengdene de ønsker av vanlig sunn hverdagsmat. Eller, jeg ser rett og slett ikke noen grunn til å begrense, bare fordi man som voksen synes mengdene er store. Derimot begrenser jeg gjerne sånn at de får variasjon i måltidet. Man får ikke spise så mye kylling man vil dersom man ikke også spiser grønnsaker og ris, eller motsatt for den del. Jeg tror det er viktig at de selv lærer å kjenne metthetsfølelsen sin, og det gjør de ikke dersom de voksne skal bestemme for dem hvor mye de skal spise.

Fakse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-11, 12:40   #74
Babe
Palliasjonsnurse

Babe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Babe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt likt
Standard

Jeg har flere store matbokser her - med mange rom. Sender ikke med mer mat av den grunn, synes jeg. Jeg har småspiste unger, så prøver å ha med litt forskjellig sunn mat som kan friste. 7-åringen med cøliaki liker ikke glutenfritt brød og får ofte middagsrester eller lignende. feks småpølser i ett rom, salat i ett annet, frukt i ett tredje...osv, ikke mye av hvert slag - men likevel veldig praktisk med stor boks slik at flere ting får plass.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:13.