Sv: Superlæreren?
Min erfaring med lærere er at noen er gode på alt, de fleste er gjennomsnitlige med enkelte områder de er bedre enn snittet på og enkelte lærere er håpløse. Noen er fordomsfulle, noen er ute av stand til å kommunisere med barn som ikke er A4, enten fordi de ikke har kunnskaper, evner eller interresse. Men jeg synes det skorter på kunnskaper oftere enn kommunikasjonsevner i grunnen.
Men dette blir egentlig ganske håpløst, for det er jo ingen tvil om at det ikke finnes noen voksne mennesker som er inne i et klasserom spesielt ofte, med mindre man er lærer selv. Og da er det gjerne ikke så mange andre lærere der. Men som forelder ser man jo noe av det læreren står for og gjør. Og det er ingen tvil om at det er kvalitetsforskjeller.
Men si meg tror dere virkelig at det er så lite forskjeller på lærere? All fornuft strider jo imot akkurat det, i alle yrkesgrupper er det forskjeller. Det skal forundre meg om dette ikke gjelder lærere også. Og hvis Rine er like god som Tjora virker i de programmene sine, synes jeg Rines elever er heldige. Og det kan godt være hun er det. Det blir bare litt småkomisk når alle liksom er like gode og kan lære like mye av hverandre, for sånn er det bare. Akkurat det tror jeg nemlig ikke noe på.