Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Superlæreren?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-09-11, 19:41   #101
Propella
superbruker

Propella sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 3
Propella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt av
Standard

Sv: Superlæreren?

Det betyr det, Katta.

Gammel 16-09-11, 19:56   #102
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av oslo78, her.

Yes! Men barn med diagnoser utløser heller ikke ekstra ressurser. De må få fra potten til spesialundervisning - som forblir uendret uansett hvor mange diagnosebarn man har.

Det kommer an på kommunen. Mange kommuner deler ut penger flatt. Noen øremerker.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-11, 20:06   #103
Frøydis
stoffavhengig

Frøydis sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Frøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de fleste
Standard

På vår skole har de laget en gruppe på 4 elever i en klasse, og de timene de har fått er tatt fra ungsdomstrinnet. Vi får ikke noe ekstra uansett behov hvis det ikke er tildelt spes.ped-timer.

Gammel 16-09-11, 20:25   #104
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bloppy, her.

Bra sagt Kie. Også er jeg enig med Tally, men gidder ikke quote de samme svarene.
Jeg mener fortsatt det jeg har sagt hele tiden. Selvfølgelig har han andre forhold. Ingen som har nektet for det. Men han jobber også som "vanlig" lærer, og er vel i hovedsak det han er. Så jeg tror nok han skulle klart å overføre det han driver med og sine tips til en vanlig skolehverdag også. Men om det ikke er gratis mat, så er det kanskje ikke mye å hente for enkelte?

Men hadde det ikke vært mye mer interessant å filme han i den vanlige jobben hans, for å se hvordan han løser de utfordringene? Det er det som er mitt poeng.

Og du kan godt slutte å kalle meg enkelte. Eller bør jeg skifte nick snart?

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-11, 20:27   #105
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Men hadde det ikke vært mye mer interessant å filme han i den vanlige jobben hans, for å se hvordan han løser de utfordringene? Det er det som er mitt poeng.

Og du kan godt slutte å kalle meg enkelte. Eller bør jeg skifte nick snart?

Vi har jo noen, så hvorfor ikke enkelte?

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-11, 20:28   #106
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, jeg synes ikke det. For det som er interressant her er hva man kan greie med en engasjert lærer, et bra pedagogisk opplegg OG nok ressurser. Poenget er vel ikke å måle han opp mot andre lærere som en slags lærerkonkurranse. Jeg er sikker på det er mange lærere som kunne gjort det like bra som han under like forutsetninger, men nå er det han som har den rollen i en tv-serie.

Gammel 16-09-11, 20:28   #107
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har ikke sett programmet - men jeg synes også at det hadde vært kjempespennende å se han (eller andre flinke pedagoger) jobbe i en vanlig klasse. Men det ville kanskje vært mest interessant for lærere? Konseptet som det foreligger nå har kanskje en bredere appell?

Jeg glemte dessverre å se på denne uken. Hvordan var det første programmet? Jeg MÅ huske det neste uke.

Gammel 16-09-11, 20:34   #108
Lenam
awesom

Lenam sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 20
Lenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Nei, jeg synes ikke det. For det som er interressant her er hva man kan greie med en engasjert lærer, et bra pedagogisk opplegg OG nok ressurser. Poenget er vel ikke å måle han opp mot andre lærere som en slags lærerkonkurranse. Jeg er sikker på det er mange lærere som kunne gjort det like bra som han under like forutsetninger, men nå er det han som har den rollen i en tv-serie.

En annen ting jeg syns Tjora er utrolig dyktig på er kommunikasjonen han har med ungdommene. Han har en utrolig flott måte å snakke med dem på. Her tror jeg mange lærere har mye å hente.

Lenam er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-11, 20:42   #109
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Man kan ikke komme bort fra at engasjerte lærere gjør en bedre jobb med alle elever en en lærer som er middels engasjert. Uansett størrelse på gruppa.
At han har optimale forhold er det vel heller ingen som tviler på, for det sier seg selv at når man har bedre tid pr elev så får man tid til å forklare bedre.

Men det å få innspill om hvordan man kan også engasjere eleven mere i egen læring må jo være bra, i allefall i mine øyne.
De fleste lærere gjør en veldig bra jobb med de forutsettninger de har, men det finnes de som ikke gjør det også. Desverre tror jeg ikke man når inn til de lærerne med kurs.

Jeg har hatt barn i skolen siden høsten 2000, og jeg har sett store forskjeller.
Jeg har et barn med en diagnose (ADHD), læreren som henviste han til PPT mente at han kun var faglig svak og ikke gadd å gjøre noe. Da var gutten min nesten 10 år og jeg reagerte jo på at læreren mente han bare ikke gadd å gjøre noe.
Når høsten kom så fikk de ny lærer og denne læreren fanget opp at han hadde konsentrasjonsproblemer fort.
Hvorfor så stor forskjell?
En lærer sier han har konsentrasjonsproblemer og en annen sier at en gutt på nesten 10 år bare ikke gidder å gjøre noe?

Gammel 16-09-11, 20:46   #110
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lenam, her.

En annen ting jeg syns Tjora er utrolig dyktig på er kommunikasjonen han har med ungdommene. Han har en utrolig flott måte å snakke med dem på. Her tror jeg mange lærere har mye å hente.

Det er helt avgjørende for en god relasjon til elever og et godt læringsmiljø i klassen å snakke til elever med respekt og varme.

Jeg har flere ganger sett lærere gå i vranglås med elever når de med veldig enkle grep heller kunne ha oppnådd en god relasjon og med det samarbeidsvilje fra eleven.

Problemet med lærere av denne sorten er at de gjerne ikke ser det selv.

Gammel 16-09-11, 20:49   #111
Puslingen

Puslingen sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Vestlandets perle.
Blogginnlegg: 14
Puslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Enig der. Han har engasjement og entusiasme, samt kan kommunisera med dei. Og han viser temmelig tydeleg at han ikkje er villig til å gje opp. Det har mykje å sei for desse elevane, som nok allerede har opplevd det motsatte. Han klarer å gje dei tilbake trua på seg sjølv, og det er jo alfa og omega.
Det finnes dessverre alt for mange lærarar i skulen som burde vært kasta på hovudet ut, og samtidig finnes det så mange dyktige lærarar som arbeider i all stillhet. Han setter fokus på læraryrket, og det er viktig. Så kanskje alle dei som gjer ein fabelaktig jobb endeleg kan få den rosen dei fortener.

Gammel 16-09-11, 22:22   #112
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvorfor tror du det?

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-11, 22:37   #113
kie
weird

kie sin avatar

kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

En annen ting: Jeg synes lærere til tider kan bli undervurdert. Og kanskje spesielt læreryrket. Serien fokuserer nok ikke på problemene i skolevesenet per i dag, men er det ikke litt godt å se at lærergjerningen og hvilket potensiale som ligger i de fleste lærere får et lite løft? Er ikke noe av det man ser i "Blanke ark" en del av det som inspirerer folk til å velge dette yrket?

Ja, det er trist at så få lærere får anledning til å gjøre det som kanskje var drømmen bak yrkesvalget. Og det må absolutt adresseres. Men er det ikke også godt å se hvilket potensiale lærergjerningen har dersom samfunnet legger opp til det? Det får i alle fall meg til å reflektere litt over hvor fordømt viktig læreren kan være og hvordan vi i samfunnet ikke legger godt nok til å utnytte den ressursen vi har.

You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-11, 22:57   #114
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Betyr det at hvis en skole får 1-2 elever som krever veldig mye ressurser som i en person på seg hele tiden, gjør det at 20 andre som burde fått ekstra lærerstøtte i enkelte fag for å henge med må nedprioriteres?

Yes. I hvert fall i de kommunene jeg har jobbet.

Gammel 16-09-11, 23:00   #115
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvorfor tror du det?

Ja, det samme lurte jeg på.

Er det litt sånn Åh, han snakker så flott med disse ungdommene, det er nok få som får til å snakke med ungdommer på den måten eller er det mer Jeg tror nok at mange lærere ikke kan kommunisere med ungdommer, det opplevde jeg i hvert fall da jeg gikk på skolen, eller hva er det egentlig? Har en slik uttalelse grunnlag i synsing, i få egne negative opplevelser eller hva?

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-11, 00:14   #116
kie
weird

kie sin avatar

kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå spammer jeg vel tråden, men jeg diskuterte temaet litt med min spesped-søster også. Hun kom med et poeng som jeg tror også kan være verdt å ta med seg. Og det er at selv om det riktignok er en klasse med bare 8 elever, så er det også 8 elever som sliter veldig med skolearbeid. De færreste klasser med f.eks. 30 elever har vel så mange som 8 elever med såpass stort behov for ekstra oppfølging? Så det å sette opp 30 vs 8 elever blir vel også litt feil sammenligningsgrunnlag? 8 gjennomsnittlige elever ville ha blitt noe helt annet. Men hele 8 som hver trenger mye hjelp blir jo straks mye mer krevende.

You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-11, 00:17   #117
Anne C

Anne C sin avatar

Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I den ene klassen min har jeg 27 elever. Tre av de har IOP, to har dysleksi med div problemer, og tre er så svake at de burde hatt ett eller annet. Resten er knallflinke.

Gammel 17-09-11, 00:25   #118
Blånn

Blånn sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 17
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

I den forrige klassen min hadde jeg 4 elever med iop, en på grensen og en som fikk iop etter at jeg ga fra meg klassen. I tillegg hadde jeg 4 eller 5 som hadde særskilt norskopplæring. Jeg hadde 21 elever i klassen. Så helt uvanlig er det faktisk ikke. Jeg glemte forresten at jeg også hadde flere barnevernssaker.

Det er ikke uvanlig at klasser har flere barn med iop og enda flere som strever, men ikke har krav på undervisning etter § 5.1. I tillegg har du de med atferdsproblemer. i en klasse på skolen hvor jeg jobber var det tidligere i uka 5 forskjellige elever som løste konflikter ved vold.

Allikevel trives jeg og er fornøyd med yrket mitt (selv om jeg pusler med tanken på å gjøre noe annet).

Behind every great man is a woman rolling her eyes.
-Jim Carrey-
Blånn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-11, 00:27   #119
Anne C

Anne C sin avatar

Standard

Men jeg digger jobben min altså!

Gammel 17-09-11, 00:33   #120
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av kie, her.

Nå spammer jeg vel tråden, men jeg diskuterte temaet litt med min spesped-søster også. Hun kom med et poeng som jeg tror også kan være verdt å ta med seg. Og det er at selv om det riktignok er en klasse med bare 8 elever, så er det også 8 elever som sliter veldig med skolearbeid. De færreste klasser med f.eks. 30 elever har vel så mange som 8 elever med såpass stort behov for ekstra oppfølging? Så det å sette opp 30 vs 8 elever blir vel også litt feil sammenligningsgrunnlag? 8 gjennomsnittlige elever ville ha blitt noe helt annet. Men hele 8 som hver trenger mye hjelp blir jo straks mye mer krevende.

I YF-klasser på vgs er det veldig vanlig at minst så mange sliter veldig i en sammensatt gruppe på 30. Og da blir det en evig avveining om hva man skal legge fokus på - oppfølging av de svakeste, utfordringer og oppbacking av de flinkeste - og ikke å forglemme de som presterer på det jevne.

I fjor hadde jeg en sammensatt YF-klasse (bygg og tip) hvor fem elever lå an til å stryke, sju lå på en stødig 2'er, ti presterte til 3, fem til 4, to fikk 5 og en elev gikk ut med 6.

Jeg synes det var en ekstremsituasjon å undervise i. To timer sammen i uka - også skulle alle disse kommes i møte på en god måte? Etter jul ble det satt inn en ekstra lærer for å jobbe med de som lå an til å stryke samt de som lå på 2. Skal si jeg fikk en annen dynamikk i klasserommet! Midtgruppen blomstret og jeg fikk til og med tid til å gi han som til slutt endte opp med 6 nye utfordringer!

Jeg synes vi svikter YF-elevene i allmennfagene ved å plassere de i sammenslåtte grupper i de fagene de sliter aller mest med. Om de skulle stryke i f.eks engelsk, så får de faktisk ikke fullstendig vitnemål og i sin tur fagbrev. Slik kan man spenne bein på en dyktig håndtverker og ødelegge framtidsmulighetene i yrkeslivet.

Nå snakker jeg meg sikkert bort her. Men det finnes absolutt grenser for hva en eneste person kan utrette for hver enkelt sjel i et klasserom med 30 elever med sprikende og inividuelle behov i løpet av en stakkars dobbeltime i uka.

Det er så åpenbart når man står godt oppi det med begge beina, men jeg kan godt skjønne at det ikke er så godt å se sett utenfra.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:19.