Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Kan noen ta en titt på dette huset?

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-09-11, 22:36   #21
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Kan noen ta en titt på dette huset?

Det var for nærme for meg, i hvert fall - jeg dropper å se nærmere på hus som ligger tett på høyspentledninger, og disse går jo over halve hagen. Jeg vet ikke mer om de reelle helsefarene enn det man kan google seg fram til, men er skeptisk til å ta sjansen. Dessuten lager de en irriterende lyd. Jeg fant en lenke til en artikkel fra Statens Strålevern om mulig fare, og det ser ikke ut til at de har noen klare indikasjoner på økt kreftfare, men de avviser det så vidt jeg kan skjønne ikke heller: http://www.nrpa.no/eway/default.aspx...78:1:0:0:::0:0

Gammel 10-09-11, 22:37   #22
Sir Limpalot
Det kan alltid bli verre.

Sir Limpalot sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Hvor: Akershus
Sir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Den ene ledningen til huset er greit, de 3 doble på baksiden er ikke forsyning til noe hus, se på flyfoto, så ser du hvor store de er.
Har aldri hørt om noe annet enn høyspent som går i 3 doble i store master, sånn som de der gjør.

Gammel 10-09-11, 22:42   #23
Señora
Bør lage seg en tittel selv

Señora sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Señora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av lillemy01, her.

Men hva er grunnen til at dere ikke ville ha kjøpt i nærheten kjenner jeg må overbevises for vi har nå som dere vet lett etter hus lenge, og jeg kjenner jeg er møkk lei. Og ett spørsmål til er det forskjeller på høyspent ledning vs høyspent ledning?

Det finnes forskjellige størrelser på høyspentledning, og disse her ser veldig store ut. Slik som nevnt her så ser de ut som strømledningenes motorvei.

Señora er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-11, 22:44   #24
Señora
Bør lage seg en tittel selv

Señora sin avatar

Señora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de fleste
Standard

Btw. lavspent i luft i boligområder der strømnettet ikke er gravd ned er ikke forbundet med kreft o.l.

Señora er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-11, 23:20   #25
Schnuppa
Livsnyter

Schnuppa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 5
Schnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt likt
Standard

Stemmer, det er høyspentledninger du ser.
Jeg ville tatt en telefon og sjekket om disse er i drift eller om dette er endel av reservenettet som står igjen i området. Jeg har sjekket dette en gang i tiden, men husker ikke helt hva som var svaret på akkurat dette nettet.

Jeg personlig ville ha fortsatt letingen, dessverre.

Schnuppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-09-11, 00:35   #26
Amic@
Tobarnsmor :)

Amic@ sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bor på Østlandet
Amic@ er populærAmic@ er populærAmic@ er populærAmic@ er populær
Standard

Ja dette er høyspent, for jeg har bodd i nabolaget. Vi var også veldig usikre den gangen vi flyttet dit, og sjekket overalt og med diverse Hafslund etc. Det er faktisk ganske høy stråling, så hadde jeg vært dere hadde jeg tatt en kikk og prøvd å måle ganske nøyaktig hvor langt disse er fra huset. Tror strålingen ble målt i mikroTesla, og strålingen går betraktelig ned fra for eksempel 10 til 15 m. Det er noen grenseverdier på dette (sjekk Statens Strålevern, tror det skal finnes artikler der). Vi fant i alle fall ut at det ikke var skadelig (vi bodde i noen rekkehus like ved), og kjøpte og flyttet inn.

Tenkte jo innimellom på disse, men samtidig så hørte vi ikke om noen tilfeller der noen hadde blitt "skadet" av strålingen. I sameiet hvor vi bodde var det veldig mange som hadde bodd siden 60-tallet.

Når det er sagt så skjønner jeg veldig godt at dere er skeptiske, men tror jeg ville tatt en titt og som sagt, prøvd å måle avstand ganske nøyaktig.

Lykke til

Gammel 12-09-11, 13:51   #27
lillemy01
Erfaren

lillemy01 sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
lillemy01 er populærlillemy01 er populærlillemy01 er populærlillemy01 er populær
Standard

Nå har vi vert og sett på det og ja det er skikkelig høyspent det vil si motorveien til strømmen veldig tykke ledninger med sånne "blå ruller " rett under huset så det blir nok ikke aktuelt desverre og ennå ett hus i nei klubben. Begynner snart å gi opp jeg...

lillemy01 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-11, 13:57   #28
Sol
Skinner

Sol sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Sol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fløyel, her.

Se kablene bak huset:

Det som liger til venstre i bildet her er høystpentledningen som går på tvers gjennom Bærum. Jeg bor selv (litt for) nære denne, men hører den overraskende lite.

Gammel 12-09-11, 14:25   #29
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 842
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Et tips til en annen gang: slike høyspentledninger er markert på kartet som ligger i annonsen, som en strek med sånne ] på tvers. Lykke til med boligjakt!

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-11, 16:37   #30
Jessica
Pauset

Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

http://www.fritthelsevalg.org/htmlsi...&flag=1&id=203

Så et program fra Sverige for mange år siden der en barnehage lå ved en høyspentledning og det var midt i et blokkområde. Uvanlig mange barn fikk leukemi i barnehagen. Det endte med at barnehagen ble stengt og reglene for hvor nær høyspent skulle være i boligområder. Mener det ble 300 meter unna bebyggelse som ble resultatet.

Jeg vil ikke kjøpe et hus så nær en høyspent. Vi hadde en mindre høyspent der mine foreldre bodde. Under et tordenvær slo lynet ned i høyspenten og ledningen løsnet. Den lå på verandaen til naboen. Skummelt! Den andre naboen hadde basseng. Kunne vært skummelt det og, men sjansen for at høyspenten skulle ramle nedi der er jo liten da.

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:10.