Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Spikerhjørnet

Valg 2011 - En meningsmåling

Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm.

Se resultatene: Partier
Arbeiderpartiet 110 34,92%
Fremskrittspartiet 2 0,63%
Høyre 69 21,90%
Kristelig Folkeparti 7 2,22%
Kystpartiet 0 0%
Norges Kommunistiske Parti 0 0%
Det Liberale Folkepartiet 0 0%
Byluftlisten 1 0,32%
Senterpartiet 7 2,22%
Sosialistisk Venstreparti 40 12,70%
Venstre 59 18,73%
Demokratene 0 0%
Miljøpartiet De Grønne 6 1,90%
Pensjonsitpartiet 0 0%
Rødt 8 2,54%
Radikale Sosialister 0 0%
Samefolkets Parti 0 0%
Solidaritetslista 0 0%
Stemmer ikke 1 0,32%
Vet ikke 5 1,59%
Deltakere: 315. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-09-11, 13:14   #101
Charlie
Licence to thrill

Charlie sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Valg 2011 - En meningsmåling

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Kan noen forklare meg hvordan stemmene vektes når man gir personstemmer utenom det partiet man gir sin stemme til? I veilederen for valget sto det et eller annet om at man da gir en del av sin avgitte stemme til det partiet man gir sin personstemme til. Jeg har alltid trodd at personstemmer kun gir en fordel til personen man stemmer på, ikke partiet som helhet.

Det er riktig at du SVEKKER lista ved å gi såkalt "slenger" (altså at du fører opp på lista di en kandidat fra et annet parti).

Står det f.eks. 35 på lista og du fører på en slenger, mister lista 1/35-del eller hva det er (vet ikke helt konkret hvordan de gjør regnestykket).

Dette kan i enkelte tilfeller få stor betydning, det var bla. visstnok et parti på Elverum som mistet et mandat i 2007 pga. at deres velgere hadde ført opp slengere.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-11, 13:35   #102
carmenzita
Bør lage seg en tittel selv

carmenzita sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Vestfold
carmenzita imponerer mange og er sikkert smartcarmenzita imponerer mange og er sikkert smartcarmenzita imponerer mange og er sikkert smartcarmenzita imponerer mange og er sikkert smartcarmenzita imponerer mange og er sikkert smartcarmenzita imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Høyre.

carmenzita er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-11, 15:21   #103
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har ført på slengere, tror det første gang. Jeg valgte den lista som gjorde minst vondt, og førte på alle damer født etter 1980 fra de andre listene som var med i "loddtrekningen" min. Pluss noen damer jeg kjenner til sånn ellers.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-11, 15:36   #104
Wix
Skal rømme

Wix sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Blogginnlegg: 40
Wix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg har også stemt!

Men hva skjer egentlig hvis man tar en liste, feks SV sin, stryker alle, og så setter opp en kandidat fra FrP lista på toppen, og alle gjør det samme?

Blir da Frp-eren ordfører som må føre SVs politikk?

Gammel 12-09-11, 15:37   #105
Wix
Skal rømme

Wix sin avatar

Wix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner til
Standard

Går det an å stryke fra listene nå forresten? :hm:

Gammel 12-09-11, 15:58   #106
Callisto

Callisto sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bergen
Callisto er populærCallisto er populærCallisto er populærCallisto er populærCallisto er populærCallisto er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Wix, her.

Går det an å stryke fra listene nå forresten? :hm:

Nei du kan ikke lenger stryke noen på listen.

Gammel 12-09-11, 16:06   #107
Slettet bruker
Passiv

Standard

Nei, du kan ikke stryke, Wix.

Svar med sitat
Gammel 12-09-11, 17:35   #108
Bayone
snur

Bayone sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 4
Bayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Charlie, her.

En løsning er å ta lista og krysse alle bortsett fra ham.. Sånt blir det lagt merke til

Det er dit jeg haller nå ja

Gammel 12-09-11, 17:37   #109
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

det er så kjeeedelig å stemme når man ikke kan stryke lenger.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-11, 18:27   #110
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Jeg stemmer Høyre denne gangen.

Sist redigert av Chablis : 12-09-11 kl 18:45.
Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-11, 18:54   #111
Wix
Skal rømme

Wix sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av FarOutFishing, her.

Nei, du kan ikke stryke, Wix.

Nei ok, men jeg og alle andre kunne vel ha endret rekkefølgen og satt FrPeren opp som nr 1 på SV-lista - og ville da vedkommende blitt ordfører som skulle ført SV-politikk?

Gammel 12-09-11, 19:41   #112
Callisto

Callisto sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bergen
Callisto er populærCallisto er populærCallisto er populærCallisto er populærCallisto er populærCallisto er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Wix, her.

Nei ok, men jeg og alle andre kunne vel ha endret rekkefølgen og satt FrPeren opp som nr 1 på SV-lista - og ville da vedkommende blitt ordfører som skulle ført SV-politikk?

Du kan vel ikke sette noen fra et annet parti som nr 1 på listen. Du kan føre opp slengere i en egen kollonne. De som allerede står først har vel dobbeltstemmer? Navnene er jo markert (uthevet) for at de skal være sikret.

Gammel 12-09-11, 20:27   #113
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Borgerplinkten er utført. En liste med en salig blanding fra andre partier i kolonnen til høyre. Så det ble vel mitt drømmeparti som ikke eksisterer.

Gammel 12-09-11, 20:30   #114
Bloppy
Det kommer seg

Bloppy sin avatar

Hvor: På en gård
Bloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de fleste
Standard

Iflg valgomaten skulle jeg stemt på Venstre.
Men nå er vi bønder da, og velger å stemme på de som jobber mer for vår "sak" enn andre.

Gammel 12-09-11, 20:43   #115
Frances
Lykkelig naiv

Frances sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Frances er populærFrances er populærFrances er populærFrances er populærFrances er populær
Standard

Vestre

Frances er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-11, 20:47   #116
Benzo
Teller ned

Benzo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Stemte Venstre i år også.

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-11, 20:51   #117
Barbarella

Barbarella sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 1
Barbarella er virkelig godt liktBarbarella er virkelig godt liktBarbarella er virkelig godt liktBarbarella er virkelig godt liktBarbarella er virkelig godt liktBarbarella er virkelig godt liktBarbarella er virkelig godt liktBarbarella er virkelig godt liktBarbarella er virkelig godt likt
Standard

Det ble SV denne gangen også. Jeg var så vidt innom tanken på å stemme Rødt denne gangen, men ønsker å støtte SV nå som det tilsynelatende går nedover med dem.

Gammel 12-09-11, 20:52   #118
Stellebord

Stellebord sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Stellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg har stemt Venstre.

Gammel 12-09-11, 20:58   #119
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Barbarella, her.

Det ble SV denne gangen også. Jeg var så vidt innom tanken på å stemme Rødt denne gangen, men ønsker å støtte SV nå som det tilsynelatende går nedover med dem.

Det samme tenkte jeg. Kommunen jeg bor i trenger både Rødt og SV, og stort sett stemmer jeg Rødt i lokalvalgene i håp om at de skal få noe de skulle ha sagt. :evig optimist: Men i år valgte jeg SV nettopp for å støtte dem i en dårlig tid.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-11, 21:02   #120
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er svært stabil på kommunevalget og stemte på samme parti i år som årene før.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:52.