Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Modding av skrivefeil

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-10-06, 10:24   #201
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Modding av skrivefeil

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

Jeg synes dårlig argumentasjon er tusen ganger verre enn dårlig rettskrivning.

Vil det også bli moddet?

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-06, 10:24   #202
Jessica
Pauset

Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Jo, det har relativt nylig blitt lov i bokmålsnormen, etter å ha vært forbudt i mange år.

En gang til: Det er ingen som planlegger å rette systematisk på andre her på dette forumet. Derimot er det rimelig sikkert at det kommer til å være mange språktråder her, og at veldig mange her inne kommer til å skrive veldig mye bra. Og til slutt: Jeg synes dårlig argumentasjon er tusen ganger verre enn dårlig rettskrivning.

Hvem skal bestemme hva som er dårlig argumentasjon???

Opprinnelig lagt inn av LilleTaylor, her.

Aftenposten har brukt hverken inntil ganske nylig. Mulig de gjør det ennå? Men så skal de jo være konservative også, da, liksom.

he he......

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-06, 10:25   #203
LilleT
Rastløs dagdrømmer

LilleT sin avatar

Blogginnlegg: 350
LilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Vil det også bli moddet?

Gammel 03-10-06, 10:25   #204
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jo, det er faktisk gjeninnført i den senere tiden. Men pent er det ikke …

Å jo, jeg synes "hverken" er mye bedre enn "verken".

(Jeg hørte en "regel" en gang om at ord som har "kv-" i visse dialekter skal skrives med "hv-" i bokmål, og at dermed er det riktigere, historisk sett, med "hverken" ("korkje"), "hvalp" ("kvalp") og "hveps" ("kvaks"). Noen av de ordentlige språkfolkene vet kanskje om dette på noen måte stemmer, mulig det bare er sludder.)

Gammel 03-10-06, 10:26   #205
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nope. Det er "verken" som er hovedform av ordet, men hverken har altså blitt tillatt (på nytt) ganske nylig.

Det har jeg rett og slett ikke fått med meg. Men siden det har blitt lov igjen, så kan jeg jo bare fortsette å skrive hverken.

Verken høres helt feil ut for meg.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-06, 10:26   #206
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Jessica, her.

Finner ikke hverken i ordboka. Det er gammeldags ;-)

Nei, det er faktisk ordboka di som er for gammel. Bruk heller http://www.dokpro.uio.no/ordboksoek.html – den er helt oppdatert på den offisielle normen.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-06, 10:27   #207
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det gjør da den som leser. Det vil si hver og en av oss.

Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-06, 10:28   #208
Jessica
Pauset

Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Nei, det er faktisk ordboka di som er for gammel. Bruk heller http://www.dokpro.uio.no/ordboksoek.html – den er helt oppdatert på den offisielle normen.

TAKK !

Ordboka er fra 1998.

Ja, ja språket er stadig i endring. Ingen tvil om det

Gammel 03-10-06, 10:28   #209
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er det ikke lov til å skrive hverken, da?

Jo det er det. Hverken og verken er sidestilt så vidt jeg vet, men verken ser helt feil ut for meg.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-06, 10:28   #210
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg bestemmer hva jeg synes er dårlig argumentasjon. Jeg vil selvsagt aldri modde det, men gjerne forfatte innlegg hvor jeg påpeker det.

Gammel 03-10-06, 10:28   #211
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Å herregud.

Det er selvsagt ingen som skal/kan "bestemme" hva som er dårlig argumentasjon. Det er selvsagt subjektivt hva man synes er dårlig argumentasjon. Det må da for pokker være lov til å komme med en meningsytring uten at den skal tolkes til at man går inn for full sensur og utslettelse av det man ikke liker?

Gammel 03-10-06, 10:29   #212
LilleT
Rastløs dagdrømmer

LilleT sin avatar

LilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Jo det er det. Hverken og verken er sidestilt så vidt jeg vet, men verken ser helt feil ut for meg.

For meg er det hverken som ser feil ut.

Gammel 03-10-06, 10:30   #213
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Vil det også bli moddet?

You wish.

Gammel 03-10-06, 10:31   #214
Jessica
Pauset

Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Det må da for pokker være lov til å komme med en meningsytring uten at den skal tolkes til at man går inn for full sensur og utslettelse av det man ikke liker?

Det har jeg heller aldri sagt.

Gammel 03-10-06, 10:32   #215
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

For meg er det hverken som ser feil ut.

Ja ja. Jeg var uansett alt for seint ute med å komme med svaret her. Det burde jeg jo ha skjønt.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-06, 10:32   #216
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skal IKKE pirke, pelle eller plukke i andres innlegg. Jeg leser ikke andres brev og roter ikke i andres skuffer.

Jeg sier alltid i fra til hun som er intranettansvarlig på jobben dersom noe (en sjelden gang, heldigvis) er skrevet galt, eller har orddelingsfeil. Hun blir glad for det (virker det som) og jeg setter også pris på å jobbe et sted der man praktiserer annenhåndslesning. Det sikrer kvalitet. Man overlever ikke en akademisk karriere uten å akseptere å bli rettet på (fra pirk til store strukturelle eller analytiske endringer) og jeg blir glad for at noen (les:skilpadda) gidder å lese gjennom mye av det jeg skriver.

Det er en grense, kanskje en veldig personlig grense, i fht å rette på folks personlige uttrykk, slik Lille Rosin skiver. Men jeg blir altså veldig happy med å få beskjed om at setningene mine er upresise, at jeg ikke lærte å skrive dessverre før Kristin lærte meg det i forfjor og at jeg må må må bli flinkere med kommabruken min. Jeg ønsker å bli flinkere til å skrive, og blir litt sånn "Å, ja, nemlig... Det skal jeg prøve å bli flinkere til." når mine språklige og tegnsettingsmessige blundere kommer for en dag. Jeg blir IKKE sint, ferser eller spytter ol.

Jeg respekterer innsigelsene, og kommer til å holde meg til å rette gaffler og vaffler (og kanskje noen sykkler), samt å fjerne fluesopp og giftslørsopp fra oppskriftene.

Gammel 03-10-06, 10:32   #217
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Så utrolig morsom denne tråden ble!

Hverken er feil!
Hva! Er det feil!?
Nei, det er lov igjen!
Hva skal man skrive da?
Det er hovedform!
Det ser feil ut!
Nei, det ser feil ut!
Kaller du meg en dårlig argumentør?! (kan man si det?)

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-06, 10:33   #218
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Kaller du meg en dårlig argumentør?! (kan man si det?

Argumentøse, kanskje? Eller argumentesse, det høres litt mer nåbelt ut.

Gammel 03-10-06, 10:34   #219
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Å jo, jeg synes "hverken" er mye bedre enn "verken".

(Jeg hørte en "regel" en gang om at ord som har "kv-" i visse dialekter skal skrives med "hv-" i bokmål, og at dermed er det riktigere, historisk sett, med "hverken" ("korkje"), "hvalp" ("kvalp") og "hveps" ("kvaks"). Noen av de ordentlige språkfolkene vet kanskje om dette på noen måte stemmer, mulig det bare er sludder.)

Du har en viss hang til riksmål, du? "Regelen" din stemmer, for øvrig. Hv-ordene svarer til kv-ord i mange dialekter, og hadde hv- på norrønt. På et punkt bestemte språkmyndighetene at det skulle skrives valp, veps og verken både i bokmål og nynorsk, mens de andre hv-ordene ble stående (spørreord, for det meste, hva, hvorfor, hvordan, hvem osv.). Dermed er jo verken i og for seg en ganske inkonsekvent form (selv om den er lydrett). Hverken, hvalp og hveps er typiske riksmålsfaneformer, og siden jeg ikke kan fordra riksmålsprosjektet, passer jeg meg nøye for å bruke dem. (Hvalp og hveps er fortsatt ikke lov.)

Gammel 03-10-06, 10:34   #220
LilleT
Rastløs dagdrømmer

LilleT sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Ja ja. Jeg var uansett alt for seint ute med å komme med svaret her. Det burde jeg jo ha skjønt.

Godt vi fikk oppklart at begge deler er lovlig, slik at moderatorene (Bokmålsordboka sier følgende: Ordet 'modde' finnes ikke i Bokmålsordboka) ikke kunne finne på å rette den ene eller den andre formen, da.

Emneord
klassiker, panda, skrivefeil, unevnelig forum

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:44.