Sv: Forventninger til politiske ledere
Jeg synes absolutt det er et veldig viktig poeng at EP alldeles ikke var alene i den båten. Jeg synes også det er et veldig viktig poeng at han som styrte båten hadde sett kona bli skutt og hadde sin mindreårige datter med seg. Jeg synes at det er er kjempepoeng at vi ikke kan forvente at alle er helter. Jeg synes det er slemt å fordømme dem som dro avgårde med båten. Jeg tror jeg kjenner meg selv godt nok til å vite at jeg ville gjort det samme som EP selv. Jeg synes ikke de reagerte feil i situasjonen, det finnes virkelig ingen "rett" måte å reagere på. Det er ikke det jeg diskuterer eller forsøker å få fram.
Jeg synes i grunnen det er kul umulig å få sagt det jeg mener. Det eneste jeg vet er at jeg ikke fordømmer noen for å ha handler menneskelig i en så dramatisk og jævlig situasjon. Samtidig som jeg synes at slike situasjoner får fram både det beste og det "verste" i folk. Noen blir helter, holder hodet kaldt og tar ansvar. Andre får panikk, andre igjen blir apatiske (politiet arresterte jo også en som de ikke syntes reagerte riktig, og som de derfor grodde var med på det!). Ingen reaksjon er feil, Gud bedre!
Jeg synes dette er vanskelig å diskutere.