Sv: Forventninger til politiske ledere
Opprinnelig lagt inn av Meissa, her.
Jeg har da fulgt med i avisene som alle andre tenker jeg. Jeg hadde bare ikke lyst å diskutere det akkurat her fordi det ikke hadde så mye med denne diskusjonen å gjøre. Jeg bare påpekte at det etter min oppfatning ville vært mer naturlig å diskutere hva Politiet kunne gjort annerledes før og under terroren framfor maktesløse mennesker i dyp krise.
Men det er jo en annen diskusjon. Jeg skjønner at det er vanskelig å holde denne diskusjonen på et generelt nivå når man bruker eksempler som det jeg har gjort, men jeg synes likevel at det ble riktig å gjøre det. Jeg kritiserer ikke EP som person, hva han eller noen andre på øya gjorde for å redde seg selv, men han var voksen, han var leder og han viste oss sine lederegenskaper i en sånn situasjon. Og igjen, dette handler ikke om å spille helt eller alt det vi vet i ettertid, omfanget av grusomhetene. Men hva man gjør/er villig til å gjøre der og da. De som nektet å forlate øya, som ble igjen og hjalp andre handlet også instinktivt, og jeg sier ikke at de er bedre mennesker enn andre, men at de er annerledes skrudd sammen. De innehar andre kvaliteter. De tenker og handler på en annen måte. Får oversikt, tar ledelse, hjelper andre, roer ned redde og forskremte tenåringer osv. Og da er det greit å diskutere, på generelt grunnlag, hvilke kvaliteter ønsker vi i våre ledere. Jeg hadde ikke kunne gitt min stemme til Stoltenberg hvis jeg ikke hadde tro på personen så vel som politikken han representerer.