Sv: En god grunn til å avskaffe dødsstraff (Dagbladet)
Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.
Jeg er ikke mot dødsstraff fordi det alltid finnes formildende omstendigheter for grusomme forbrytelser, men fordi jeg er motstander av at staten skal ha lov til å ta livet av folk.
(De fleste demokratiske land - blant annet alle europeiske land, tror jeg? - har jo også allerede avskaffet dødsstraffen, og i praksis er det ingen debatt om hvorvidt den skal gjeninnføres i Norge, i alle fall.)
Stort sett enig med deg her, jeg, og jeg sier jo derfor at når jeg hører om slike saker som denne som er såpass klar og hvor det ikke er tvil, så kjenner jeg allikevel at jeg faktisk ikke synes det er noen grunn til at han skal ha livets rett fremfor hun han drepte. At jeg tenker slik, skremmer meg kanskje litt, men samtidig vet jeg at jeg ikke kan se en eneste grunn til at istedenfor bør sitte resten av sitt liv i fengsel, hva godt gjør det? For det er det i alle fall med USA, at denne mannen slipper ALDRI ut igjen dersom han mot formodning ikke får dødsstraff. Han blir værende i fengsel på livstid, dvs. til han dør.
Nei, i Norge får vi nok aldri gjeninnført dødsstraff. I hvert fall ikke i vår tid... men med den økningen i alvorlige forbrytelser vi ser også i Norge, bør det snarest gjøres noe med lovene våre slik at straffeutmålingene ikke fortsetter å være så latterlige lave som i dag.
Jeg lurer på hvor mange år denne mannen, John Evander Couey, hadde fått for slags straff om denne fobrytelsen hadde skjedd i Norge jeg? Og hvor mange år i praksis han hadde kommet til å sitte inne...