Sv: Egne klasser for de flinkeste?
Toffskij sier ALT jeg mener her, tror jeg, og hun sier det så BRA!
Jeg syns Norge har en helt absurd liten respekt og anerkjennelse for det å være ualminnelig talentfull til noe (bortsett fra sport), og vi ender opp med å nærmest straffe unger som er det. Gjerne med tåpelige fordommer som at "skoleflink = sosialt svak", noe som er det reneste sludder (kanskje med unntak av virkelige genier, som nok kan føle at de er omringet av idioter i blant, og dermed kanskje bli litt snodige).
Noe av det aller tristeste jeg hører er om alle de hordene av flinke, smarte og ivrige førsteklassinger som kaster seg over første skoledag, og så gradvis og systematisk fratas lærelyst og nysgjerrighet gjennom de første årene på skolen, mens de bruker uke etter uke på å høre andre stave seg gjennom tekster og streve seg gjennom enkel matematikk. Det er egentlig helt hjerteskjærende.
Og så kan jeg ikke FATTE og begripe at det ikke er EN kritisk røst til idrettsgymnas, men at "mattegymnas" skal være fælt og ille.