Sv: Ta ungene ut fra skolen pga. sydentur?
Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.
Jeg greier ikke helt å synes synd på skiftarbeidere som ikke kan ta seg fri hver eneste skoleferie, altså, de færreste kan da det. Vår SFO er fyllt opp av minst 70 % av elevene i alle småferiene. Jeg har aldri tatt høst- eller vinterferie med sønnen min, bare et par avspaseringsdager.
Det er vel ingen skiftarbeidere som ønsker at noen skal synes synd på de heller, er det det?
Det som skiller folk som jobber vanlig uke mandag til fredag innenfor normal arbeidstid 8-16, eller noe i den dur, er at de ofte har vanskelig for å forstå at det ikke er en selvfølge å ha fri julaften, 1.juledag, nyttårsaften, påske, pinse, 17.mai heller. Det er faktisk helt vanlig at man jobber slike røde dager også, og da kjenner jeg at jeg får litt vondt i velviljen min når slike alminnelige firkantede arbeidstakere skal komme og mene noe om at jeg tar ungen min ut av skolen noen dager eller en uke for å reise på ferie utenom skoleferiene. Jeg tror at pipa hadde fått en annen lyd dersom man hadde forsøkt alternativet en kort periode. Kanskje forståelsen hadde blitt større. Det er så lett å si at det er umoralsk og forkastelig og håpløst at andre tar ungene sine ut av skolen, når man ikke har behovet for å gjøre det selv, og har forutsigbar arbeidstid og fritid.