Sv: Ta ungene ut fra skolen pga. sydentur?
Jeg synes slike diskusjoner ofte blir veldig unyanserte.
Og igjen, FP er sikkert veldig lite representativt for foreldre flest, jeg har inntrykk av at de som frekventer dette forumet er gjennomtenkte og reflekterte, så de verste Sydenfarerene finner man neppe her, men de aller fleste har vel nok mellom øra til å forstå at skole er nødvendig og viktig for sitt barn?
Men som mange av oss sier, en gang i blant er greit, og ikke midt i eksamenstiden eller når det er mye på timeplanen. God planlegging er stikkordet her. Jeg er ikke redd for signaleffekten når vi snakker om en gang i blant-reising, heller. Og jeg tror ikke det skader barnets moral på noen måte at man tar seg fri fra skolen for å reise. Og nå snakker jeg fremdeles om de foreldrene som tar skolen seriøst, men som også liker utenlandsferier sammen hele familien. Jeg hadde ferie fra 11. juni og var tilbake tidlig juli, mannen fikk ferie i slutten av juli, mange uker etter at rumpa mi var tilbake i kontorstolen. På jobb bytter man gjerne helger og dager, søker seg fri, søker permisjon, men man tar igjen tapt arbeidstid, altså. Man jobber kanskje mye i forkant eller etterkant av ferien, på samme måte må eleven jobbe inn sine timer og gjøre sitt abeid. Og det er fin læring det, altså, spesielt mtp arbeidslivet som kommer.
Min jente hadde alle leksene med seg på tur, og det gikk ikke en dag i ferien uten at vi gjorde lekser. Vi gjorde faktisk mye mer enn det vi skulle, lærelysten hennes var helt på topp!