Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Interiørhjørnet

Ikeakjøkken, tips fra dere som har erfaring

Interiørhjørnet Alt som har med interiør å gjøre. Spørsmål, tips, deling av egne lure eller fine løsninger mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-07-11, 21:07   #21
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 36
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ikeakjøkken, tips fra dere som har erfaring

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Dere hadde rørlegger til å bytte røropplegget da eller?

Vi har en tam rørlegger, ja.

Gammel 30-07-11, 21:28   #22
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Matilda, her.

Vi har en tam rørlegger, ja.

Ja, jeg har hørt at de ville kan være litt skumle, så jeg anbefaler de tamme.

Jeg tror nesten vi må gjøre det selv om det er litt fordyrende. Jeg har lyst på sånn skuff. Og rørene går nok litt for mye midt i skapet nå tror jeg. Det er kobberrør.

Gammel 30-07-11, 21:41   #23
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Blandebatteriene er ikke så verst, visstnok, men styr unna kummene. De er så tynne, at man raskt bulker og skader dem. Kilde= rørleggerkompis.
Benkeplatene til Ikea er visstnok også veldig tynne, så du kan få trøbbel med platetopper og smelting. Gjelder kun laminatplatene, om jeg husker riktig. Kilde=Erfaren storebror og snekkernaboen.

Vi har Ikea skap. Benkeplaten er laminat fra Fibo-Trespo/Byggma, alle hvitevarene er Siemens, bortsett fra oppvaskmaskin som er Asko (og koster mer enn kjøkkeninnredningen tilsammen :gulp: ) og vask og blandebatteri har vi visst fortsatt ikke bestemt oss for.

Gammel 30-07-11, 21:53   #24
Katta
maler

Katta sin avatar

Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har heltre eikeplater fra ikea forresten. Den fungerer helt greit, men den er litt upolert i overflaten og trenger endel olje når man får den i hus. Ikke helt samme finishen som benkeplata vi hadde før fra norema, men den fungerer helt greit.

Gammel 31-07-11, 00:00   #25
Fadese
Originala

Fadese sin avatar

Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Dere hadde rørlegger til å bytte røropplegget da eller?

Vi buet ut litt av den ene plata bak, så fikk vi plass til det likevel.
Må bare støtte rådet om å gå for 80-skuffer. Det er så mye greier å holde noenlunde orden i disse sammenlignet med skap.

Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-11, 00:13   #26
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skal ikke ha et eneste skap, bortsett fra de to vitrineskapene som skal stå oppå hverandre. Bare skuffer, for det meste 80.
Det kommer til å bli så bra!

Gammel 31-07-11, 00:16   #27
Katta
maler

Katta sin avatar

Standard

Skuffer er utrolig mye bedre enn skap. Og skap bør ha karuseller og uttrekkbare greier inni seg. Det er jo kul umulig å finne noe innerst i et 50 cm dypt skap.

Gammel 31-07-11, 22:17   #28
mamaria
Grisejente

mamaria sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
mamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Har notert meg ei liste nå, kjempeflott med så mange gode råd.
I morgen bærer det til Ikea for å få hjelp til å tegne opp. Vi har grovskissert litt her hjemme for hånd, takket være pc som ikke likte Ikeas program. Vi ser i grunnen for oss det meste nå, men håper å få god hjelp til resten der inne. Blir vel sikkert en del venting og tid for å få det klart der inne i morgen.

Gammel 01-08-11, 02:39   #29
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nabojenta, her.

Styr unna viftene. Min bråker like mye på 1 som min fars (husker ikke merke) bråker på full guffe.

Jeg kjøpte den billigste ventilatoren fra ikea, og den bruker ganske mye ja. :underdrivelse:
Var forresten ingen problemer å montere den under/inni et "vanlig" overskap.

Opprinnelig lagt inn av Skjevo, her.

Vi har Ikea-kjøkken med innebygget stekeovn, induksjonsplate og kjøleskap. Sistnevnte er et irritasjonsmoment fordi kjøleskapet ikke er dypt nok til å romme 1,5 l flasker.

Men dette gjelder alle innbyggingskjøleskap, de er grunnere enn vanlige frittstående kjøleskap. Har ingenting spesielt med Ikea å gjøre.

Det Ru sa om benkeplater er jeg ikke sikker på... Mine laminatplater fra Ikea har ikke vist noen tendenser til smelting eller hva det nå var.

Jeg kjøpte forresten oppvaskkum fra en lokal kjøkkenbutikk, siden Ikea ikke hadde en slik som jeg ønsket meg. Brukte kranen som jeg hadde fra før, no problem.

Lykke til i morgen!

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-11, 14:14   #30
Torstein
Nybegynner

Medlem siden: Jun 2011
Torstein har et hav av muligheter foran seg
Standard

Bygde kjøkken i fjor høst med lidingø fronter og ellers alt av hvitevarer utenom mikro fra ikea ( ovn, induksjonstopp og kjøleskap)

1. Tre er et levende materiale, så det kan hende du får sprekker osv. Vi hadde sprekke på enden av benken, men forsvant nå i sommer når det er mer fuktighet i lufta.
2. Stålet i IKEA vaskene er et helvete å holde fine. Du kan vaske fra morgen til kveld, men det blir skjolder, flekker og annet uansett. Vi har aldri hatt stålbørste i hus, men det ser ut som vi har brukt stålull noen steder der vi har skrubba litt hardt med en vanlig oppvasksvamp
3. Hovedskapene ( rammene en setter opp) tåler ikke fuktighet i det hele tatt. Vi hadde en søppelpose som det kom litt vann ut av midt på den hvite folien og det ble boblete og hakk med en gang.
4. Overflaten på lidingø har ikke imponert meg noe særlig. En slik silikonpute en putter på skuffene for at de ikke skal smelle mot skapene bevega seg litt og reiv av så nå ar skuffen et lite sår der.
5. Ovnen steker litt ujevnt allerede.

I det hele tatt føles det ut som en må være litt ekstra forsiktig når en skal bruke kjøkkenet og jeg liker det ikke, men har ikke penger til heltre og skikkelig kvalitet.

Ellers funker det like greit å stikke innom varehuset og hente ut litt etter litt av ordren og bare krysse av på listen etter hvert. så slipper du 400 esker i leiligheten/huset.

Et lite tips er å sette inn hyllene i skapa før du monterer de helt fast på veggen og i hverandre for med oss måtte jeg slipe litt i kantene da veggen ikke var helt i vater og når de ble skrudd sammen bøyde karmene seg litt og noen hyller var vanskelig å få inn.

Torstein er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:13.