Sv: Harry Potter og aldersgrenser
Jeg har to unger på seks og ti år, som er ekstremt opptatt av HP. Jeg innså etter første bok at disse orker jeg ikke lese høyt, så hun har alle sju på lydbok, og default Storesøster er ipod med HP-lydbok på øret mens hun tegner, maler, rydder, slapper av osv. Selvfølgelig har dette smittet over på Plutten på seks, som har hørt alle lydbøkene. Han har forlengst sett de tre første filmene, men på liten skjerm, i fullt dagslys, og sammen med oss eller Storesøster, som alle praktiserer streng sensur på enkelte scener, prater med ham om det han ser osv. Nå i sommer har han også sett den fjerde, og det gikk helt fint - men han kjenner historien godt. Vårens selvinitierte formingsprosjekt var å tegne på tomme doruller så de ble samtlige figurer i HP. Når vi er på biltur så lekes det bare HP-gjettelek, hvor man skal gjette på et menneske, dyr eller magisk vesen fra HP. (Ja, vi brukte en stund da Storesøster hadde tenkt på melkemannen som leverer melka til tante Petunia gjennom vinduet fordi onkelen har spikret igjen døra. )
Jeg synes de de tre siste filmene var ganske skumle, og del 1 av Dødstalismanene synes jeg burde hatt høyere aldersgrense enn 11. Del 2 var mindre skummel. Jeg lar ikke Storesøster på ti og et halvt år, som kan historien inn og ut, se dem.