Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Fadder

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-08-11, 12:33   #21
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fadder

Opprinnelig lagt inn av Daisy, her.

Da jeg var det i 2004 (ops bare syv år ikke åtte) var jeg ung og sa jeg gjorde det for å være en rollemodell for barnet og en ekstra voksenperson. Det folk vanligvis legger i fadderskapet om man kan si det. De som døpte er ikke kristne og gjorde det av den vanlige grunnen, tradisjon. Nå tenker jeg som så at jeg ikke vil støtte opp om den bruken av kirken, jeg synes de kristne ritualer bør være forbeholdt de som er kristne og ikke de som gjør ting av tradisjon.

Spennende tanker og jeg kjenner det rykker i diskusjonsfingeren. vi bør lage en egen tråd.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-08-11, 12:41   #22
iBam
Erfaren

iBam sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Østlandet
iBam er populæriBam er populæriBam er populær
Standard

Tror det kommer an på presten. LIllegås har to faddere som ikke er medlem av statskirken og det var ikke noe problem, men har hørt om andre som har fått nei

Gammel 05-08-11, 12:47   #23
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Spennende tanker og jeg kjenner det rykker i diskusjonsfingeren. vi bør lage en egen tråd.

Eller hente opp den forrige ...

Dersom man har 2 "godkjente" faddere, kan man slippe unna med mye rart på evt. flere faddere.
Både Knotten og Knøttliten har en fadder hver som ikke er medl. av statskirken (eller andre greier for den saks skyld), men resten er.

Gammel 05-08-11, 12:49   #24
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er egentlig litt rart i et land hvor tro og religion er så til de grader definert som en privatsak, at medlemsstatus spiller større rolle enn hva aktuell fadder står for.

Gammel 05-08-11, 12:49   #25
Tuneland
grand multipara

Tuneland sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Tuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

"Problemet" er at prester i DNK kan gjøre mer eller mindre som de vil når det gjelder dette temaet. Det finnes faddere oppført der som er medlem av HEF, og de må vel sies å i aller høyeste grad være anti-spebarnsdåp.

Problemet er heller av prestene må bare stole på faddernes påstand om at de ikke fornekter barnedåpen. De tar ikke lange inkvisisjoner med faddere.

Opprinnelig lagt inn av M&M, her.

Jeg fikk beskjed av prest om at en kan være fadder men ikke gudmor/far dersom en ikke er medlem av statskirka.

Selv er jeg gudmor for mitt søskenbarn, og jeg var bare 14 da han ble døpt. Foreldrene fikk nei fra prest, fordi jeg var for ung, men ga da bekjed om at da ventet de et år med dåp. Da fikk de ha meg likevel...

Det er ikke forskjell på gudmor/-far og fadder, det er det samme. Man kan bære barnet til dåpen uten å være fadder. Eldstesønnen vår bar sin lillebror da han var 11 år, men han var ikke fadder.

Gammel 05-08-11, 12:53   #26
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av M&M, her.

Jeg fikk beskjed av prest om at en kan være fadder men ikke gudmor/far dersom en ikke er medlem av statskirka.

Jeg har båret fadderbarn til dåp, og jeg er ikke statskirkemedlem. Det visste presten som døpte.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-08-11, 14:26   #27
Embriksmamma
Bokglad

Embriksmamma sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Agder
Embriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tuneland, her.

Det er ikke forskjell på gudmor/-far og fadder, det er det samme. Man kan bære barnet til dåpen uten å være fadder. Eldstesønnen vår bar sin lillebror da han var 11 år, men han var ikke fadder.

Datteren vår bar minstebroren sin til dåpen, da var hun såvidt fylt ti år. ( )
Hun var ikke fadder.

When tomorrow comes
Embriksmamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-08-11, 14:27   #28
krystallklart
Lett rørt

krystallklart sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Gardskjærring igjen
Blogginnlegg: 16
krystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt likt
Standard

Har lyst og være fadder siden jeg ble spurt, enkelt og greit.

Gammel 05-08-11, 14:43   #29
Elisabet
Står på egne ben

Elisabet sin avatar

Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av krystallklart, her.

Man står der og svarer for at en vil være med å oppdra barnet i den kristne tro når en er fadder i dåp i statskirken. Jeg synes en bør ha litt mere tanker om det enn å bare ha lyst. Det er forpliktelser også, men det er det ikke så mange som tenker over.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-08-11, 14:45   #30
Embriksmamma
Bokglad

Embriksmamma sin avatar

Embriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de fleste
Standard

Det er nok ikke så enkelt - man skal jo svare ja på at man vil oppdra barnet i den kristne tro, og vil du det da?

When tomorrow comes
Gammel 05-08-11, 14:48   #31
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Man påtar seg en ganske spesifikk oppgave ved å være fadder, og den oppgaven kan jeg ærlig talt ikke forstå at tiltaler så mange ikke-troende!

Gammel 05-08-11, 14:51   #32
mina
Strikker

mina sin avatar

Hvor: Sunnmøre
mina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Man påtar seg en ganske spesifikk oppgave ved å være fadder, og den oppgaven kan jeg ærlig talt ikke forstå at tiltaler så mange ikke-troende!

Godt sagt! Jeg er enig.

Gammel 05-08-11, 14:52   #33
Embriksmamma
Bokglad

Embriksmamma sin avatar

Standard

Nettopp!

When tomorrow comes
Gammel 05-08-11, 14:53   #34
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg så tråden i går og lurte på det samme som 007, men måtte sitte på hendene. Jeg synes det er spesielt å ville stå i en kirke å avgi løfter og helt bevisst lyve, fordi man synes det er hyggelig å få spørsmål om å være fadder. Men dette passer sikkert bedre inn i en annen diskusjon.

Jeg synes det er rart at prester godtar ikke-kristne som fadder i kirkelig regi.

Gammel 05-08-11, 14:54   #35
krystallklart
Lett rørt

krystallklart sin avatar

krystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt likt
Standard

Jeg er da ikke ikke-troende, er bare ikke medlem i statskirken.

Gammel 05-08-11, 14:55   #36
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg snakket generelt. Det er veldig mange ikke-troende som sier ja til å være fadder.

Gammel 05-08-11, 14:56   #37
krystallklart
Lett rørt

krystallklart sin avatar

Standard

Jeg snakket generelt. Det er veldig mange ikke-troende som sier ja til å være fadder.

Ja, det er det sikkert, men jeg er ikke en av dem.

Gammel 05-08-11, 14:56   #38
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvis du er troende og ønsker å stå for det løftet du gir i kirken, så stiller selvsagt saken seg annerledes.

Gammel 05-08-11, 14:57   #39
krystallklart
Lett rørt

krystallklart sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Hvis du er troende og ønsker å stå for det løftet du gir i kirken, så stiller selvsagt saken seg annerledes.

Da er vi enige.

Gammel 05-08-11, 14:58   #40
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Standard

Ja, det er det sikkert, men jeg er ikke en av dem.

Det har jeg da heller aldri hevdet.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:30.