Sv: Opel zafira
Dekk kan raskt bety veldig mye hvis det bare er snakk om en liten bakke. I tillegg må man ofte slå av antispinn, og rett og slett gi bilen mulighet til å spinne i stedet for at den begynner å bremse dekk og motor selv.
Der vi bodde tidligere var det en bakke på ca. 40 meter som svært mange hadde store problemer med om vinteren. Ved noen tilfeller kjørte jeg bilen opp for enkelte, så sjåfør betyr noe. I tillegg hadde jeg en sprayflaske med asfaltfjerner stående i garasjen som jeg brukte både på min bil og for de som hadde problemer - altså rense dekkene på en rask og effektiv måte, noe mange slurver skikkelig med. I tillegg er det en del som har dårlige dekk - gamle harde dekk, eller piggfrie dekk som er kjørt med til langt ut på sommeren - eller hele sommeren.
Det å be folk slå av antispinn var ofte noe av det mest effektive. Mange hadde ikke peiling hva det var og hvordan man gjorde det. Ikke så rart heller, for omtrent hvert bilmerke har jo en egen betegnelse på dette. Det som skjdde var rett og slett at bilen "stoppet seg selv" i toppen av bakken pga. den bremset ned motor og hjul for å prøve å få feste, mens det som var løsningen var å spinne seg opp de siste meterene.
Jeg har ikke hatt inntrykk av Zafira som noen dårlig vinterbil. Nå er det riktignok kanskje ganske stor forskjell på de første produksjonsårene og det som kom vel rundt 2004-2005. Kvalitetsmessig var det tidlig veldig mye problemer, men inntrykk av at det vel har blitt noe bedre etter hvert.