Sv: Det multikulturelle velfungerende samfunnet - en utopi?
Opprinnelig lagt inn av Darth, her.
Det tar i gjennomsnitt 2 år fra man begynner på norskopplæring til man går over i grunnskolen for voksne (altså ungdomsskole). Inntil i fjor høst jobbet jeg i grunnskolen for voksne, og nå jobber jeg i videregående med samme gruppe elever så disse tallene som jeg brukte er jeg helt sikker på.
Selvsagt bruker noen 5-7 år før de lærer språket godt nok til å begynne på grunnskolen - men for dem er skoleløpet i utgangspunktet ikke den lureste veien. Å skaffe seg grunnutdanning vil ta så lang tid at det blir problematisk både i forhold til økonomi, familie og motivasjon.
Vi sender dem igjennom på noen få år, men de som forsker på andrespråklæring sier at det tar 5-7 år før gjennomsnittseleven kan følge normal undervisning på det nye språket. Så det vi gjør er å skape en stor haug med tapere. Selv de flinke jentene som pugger seg til toppkarakterer har jo store hull i språkforståelsen. Men så snart de kan språket "godt nok", så skal de gjennom den samme mølla som alle andre.
Noe av det verste er at ungdomsskoleelever kun får ETT år på å lære språket før de skal ha karakterer i alle fag. Utrolig motiverende å få 1 i naturfag, samfunnsfag, osv fordi du ikke er i stand til å følge læreboka eller forstår hva læreren sier. Og skolene som nekter å følge reglene, og heller satser på norskopplæring i flere år får påpakk.