Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Sportshjørnet

Hva hjelper mot beinhinnebetennelse?

Sportshjørnet Alt som har med sport å gjøre passer inn her.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-05-11, 16:48   #1
Lhi-My
Bør lage seg en tittel selv
 
Lhi-My sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 4.909
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Hva hjelper mot beinhinnebetennelse?

Etter en relativt hard treningsperiode fikk jeg beinhinnebetennelse i begge leggene. Dette er nå snart 4 uker siden. I disse fire ukene har jeg trent alternativt etter råd fra min personlige trener og fra fastlegen min, men jeg blir absolutt ikke bedre. Betennelsen sitter foran og på utsiden av begge beina. Begge beina er fryktelig ømme midt foran og på siden og begge beina er også rødflammede i de vonde områdene. I følge fastlegen er det ingen tvil om at dette er beinhinnebetennelse, en kraftig sådan.

Det er vondt å gå og å trene er utelukket.Det gjør til og med vondt å ligge i senga fordi beina er så ømme. Jeg har prøvd å sykle (inne og ute), tredemølle (løping og gåing) og ellipsemaskin. Alt dette fungerer veldig dårlig. Eneste treningen jeg får til for tiden, er styrketrening i overkroppen, samt balanse- og tøyeøvelser.

Jeg har kjøpt meg nye joggesko og fikk god veiledning når jeg valgte de ut. Disse har jeg prøvd på to treningsøkter, men det er like forbanna vondt. Jeg tror skoene er gode, men de i seg selv er nok ikke nok til å få vekk betennelsen.

Er det noen som har gode tips? Er det i hele tatt noe å gjøre eller må jeg bare ta tida til hjelp? Hva kan jeg gjøre av trening mens jeg venter? Svømming utgår dessverre da jeg er veldig allergisk mot klor.

Fra fastlegen har jeg fått beskjed om at det er dårlig med medisiner som hjelper på beinhinnebetennelse. Hun anbefalte først alternativ trening, men når jeg var der igjen når for et par dager siden og det bare har blitt verre, mente hun at jeg burde forsøke et par tre uker med minst mulig bevegelse. Hvis det er det som skal til for å bli kvitt dette, skal jeg høre på henne, men det er ikke lett å kutte treningen helt når jeg endelig har kommet så godt i gang!

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-11, 16:49   #2
Palmen
Trøtt
 
Palmen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.256
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hva hjelper mot beinhinnebetennelse?

Ising av leggene hver kveld. Smøre med Ibux gele før hver alternative treningsøkt. Ellers er det vel bare tålmodighet som virker?

God bedring! Beinhinnebetennelse er skikkelig vondt!

__________________
2006 - 2012 - 2012
Palmen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-11, 16:58   #3
Minerva
guru advisor
 
Minerva sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: I de dype skoger
Innlegg: 5.793
Blogginnlegg: 157
Minerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva hjelper mot beinhinnebetennelse?

For meg hjalp det å kjøpe en sånn Vulkan leggstøtte/varmer, en slik en: http://www.forstehjelper.no/shop/idr...eggstotte.html

Brukte den under all fysisk aktivitet.

Jeg fikk sjekket løpestillingen min på løplabbet, og fikset en ny såle i skoene siden jeg belaster feil.

Og ellers treningspause, desverre.

Minerva er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-11, 18:09   #4
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Hva hjelper mot beinhinnebetennelse?

Jeg har ikke personlig erfaring med dette, men ser at andre med samme har fått råd om å bruke helt annen løpeteknikk en periode. Det var noe med å løpe med å sette ned tåa først. (Jeg kan ikke løpe godt så jeg greier ikke beskrive bedre. )

  Svar med sitat
Gammel 15-05-11, 18:24   #5
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.901
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva hjelper mot beinhinnebetennelse?

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Jeg har ikke personlig erfaring med dette, men ser at andre med samme har fått råd om å bruke helt annen løpeteknikk en periode. Det var noe med å løpe med å sette ned tåa først. (Jeg kan ikke løpe godt så jeg greier ikke beskrive bedre. )

Pelen har en del innlegg her inne om forfotløping, hvis du søker på det - også inkl. en demonstrasjonsvideo.

Ellers har jeg hatt god effekt av å trene med støttestrømper - som blir noe á la det Cille er inne på. Det er sikkert veldig behagelig å ha dem på seg når man ikke trener også. De kan kjøpes på apotek, men Nille har også en langt rimeligere variant kalt reisestrømper. Det kan også være verd å prøve. Her har fysioterapeuten min et treningsråd som han mener er veldig effektivt. God bedring!

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-11, 18:58   #6
Misteri
Opp og ned
 
Misteri sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 8.767
Blogginnlegg: 407
Misteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva hjelper mot beinhinnebetennelse?

Ikke noe turgåin og jogging før du er helt smertefri. Vist du klarer å sykle, så kan du gjøre det. Ellers er ro til det er bra igjen som funker.

__________________
Misteri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-11, 19:10   #7
Snippa
Jo flere jo bedre...
 
Snippa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 6.083
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva hjelper mot beinhinnebetennelse?

Synd du sa det om klor, for jeg ville anbefalt svømming.
Har du prøvd romaskin?
Hvile er vel ellers det eneste som funker, ja.
Jeg har relativt god erfaring med å bruke voltaren-gel direkte på beinet. Jeg vet ikke om man får det uten resept i Norge, men man får det i hvert fall i Sverige.

Når du er bra igjen, bør du prøve å holde deg unna asfaltløping. Hvis det er noen barkløyper i nærheten av der du bor, er det veldig bra for bein som får lett beinhinnebetennelse.

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-07-11, 08:56   #8
Barba
Nybegynner
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 2
Barba har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Hva hjelper mot beinhinnebetennelse?

Hei, håper du er på bedringens vei nå, men usansett vil disse øvelsene kunne hjelpe både når du har beinhinnebetennelse og forebyggende.

Repeter øvelsene 10 x 3:
1. Stå oppreist, krøll tærne under foten og dra tærne etter gulvet som om du skulle plukke opp en blyant fra gulvet. Ta litt i - dette er styrketrening for muskulaturen på fremsiden av leggen!
2. Stå oppreist, hev deg opp på tå så høyt du kan, finn balansen og senk hælen rolig ned på gulvet igjen.
3. Sitt på et bord/benk eller annet som har litt avstand fra gulvet. Heng en bag/veske/bøtte, gjerne med litt vekt oppi (f.eks. vannflaske), over fotbladet. Hev og senk baggen opp og ned ved å løfte tærne opp mot taket og ned igjen. Denne øvelsen kan også gjøres uten bag, men ta godt i!
Tøy godt ut - både på fremside og bakside av leggen! Baksiden kan tøyes ved å stå på tærne på et trappetrin og senke helen så dypt ned som du klarer. Stramme muskler på baksiden av leggen kan gi smerter foran på leggen.

Gjør styrke- og tøyeøvelsene hver dag når du har beinhinnebetennelse!

God bedring

Barba er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:46.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no