Sv: Overføre fra videokamera til pc?
Opprinnelig lagt inn av mrc, her.
Regner med det er Firewire på kameraet, så du trenger en pc med Firewire eller som kan oppgraderes med Firewire-kort. Firewire-kort koster et par hundrelapper. Hvis det er bærbar pc og det ikke er integrert Firewire, kan man få det via Expresscard eller PC Card om pc-en støtter det. Er et lite kort man setter inn i en slot på siden av pc-en. I den senere tid er det en del konsument-pc-er som ikke har dette.
Selve Firewire-kabelen koster heller ikke mange kronene. Kabelen man må ha må være i samsvar med Firewire-kontakten på kameraet og på pc-en. Du må enten ha en 4-til-6-pinners-kabel eller 4-til-4-pinners kabel.
Selve operasjonen videre er ganske grei. F.eks. Windows Movie Maker kan være en helt kurant løsning. En litt mer funksjonsrik hvis man skal gjøre mye redigering er Adobe Premiere Elements, men for de fleste vil Movie Maker har god nok funksjonalitet.
Siste versjon av Movie Maker får man ved å installere Microsoft Messenger Live-pakken (http://underholdning.no.msn.com/messenger/)
Kabel koster ca. hundrelappen. Trenger man kontrollerkort er vel det rundt 200 kr. Kanskje bittelitt dyrere til en bærbar pc.
Hver 60 minutters-tape man legger inn tar vel rundt 13 GB lagringsplass.
Tusen takk for svar.
Hvordan vet jeg at jeg har integrert firewire på maskina?
Det er et uttak bak som det står 1394 ved, og etterhva jeg har forstått er det der firewire skal inn. Stemmer det? Tyder det da på at jeg har dette i maskina?