Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Finansdepartementet har eksplodert!

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Lukket tråd

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-07-11, 19:31   #1221
Slettet bruker
Passiv

Standard

Sv: Finansdepartementet har eksplodert!

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

At muslimbarn føler slik skyldfølelse er jo rett og slett helt forferdelig.

Jeg vil langt heller bo i det "eurabia" (som jeg i dag har lært at visstnok er det muslimifiserte europa som tas over av arabere) disse fælingene frykter, enn i et ultra-kristenfundamentalistisk hvitt europa, altså!

Er du sikker?
Jeg er ikke så sikker på akkurat det. Faktisk. Jeg vil helst bo i et land som er til forveksling likt det her. Jeg vil faktisk svært gjerne ikke bo i et veldig muslimsk styrt land med streng håndhevelse av disiplin overfor kvinner og forbud mot homofili heller.

Gammel 28-07-11, 19:33   #1222
Turban Smukk
sukk

Turban Smukk sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Turban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Er du sikker?
Jeg er ikke så sikker på akkurat det. Faktisk. Jeg vil helst bo i et land som er til forveksling likt det her. Jeg vil faktisk svært gjerne ikke bo i et veldig muslimsk styrt land med streng håndhevelse av disiplin overfor kvinner og forbud mot homofili heller.

Ikke jeg heller. Samtidig er det jo slående hvor likt de to fløyene (eller hva man skal kalle det - ytterkantene?) ser på kvinner og homofile. Ekstremisme og fundamentalisme er ikke noe for meg, gitt.

Turban Smukk er ikke aktiv  
Gammel 28-07-11, 19:36   #1223
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Nei, jeg vil jo ikke bo i sharia-land, det var ikke det jeg mente. Jeg vil ikke bo i et land hvor folk skytes, stenes eller whatever, fordi en eller annen mener det tenker galt.

Men det jeg mente var altså at det i alle fall ikke er noe bedre dersom "ABB-adferd" er normalisert, enn at vi islamifiseres.

Men jeg liker vårt land, med grunnverdier jeg er komfortabel med, hvor integrering aksepteres heller en at folk ekskluderes.

Men nei, ikke et skummelt eurabia som er shariastyrt. Bare et slikt europa som har... noen muslimer her likevel.

(Klarer ikke formulere meg rett, beklager.)

Gammel 28-07-11, 19:40   #1224
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Det siste der ville vel vært i samme gata, om vi skulle kjørt kristenfundamentalistgreia også.

Gammel 28-07-11, 19:41   #1225
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Det siste der ville vel vært i samme gata, om vi skulle kjørt kristenfundamentalistgreia også.

Høyreekstreme er vel litt for litt lakk&lær i det minste? Eller er det rendyrket sjåvinisme? Jeg må innrømme at jeg faktisk ikke vet hvordan kvinne- og likestillingsdebatten har rast på ytterste høyre.

Gammel 28-07-11, 19:44   #1226
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ser ikke på ytterste høyre som kristenfundamentalistisk. Men jeg vet ikke hva fasiten er. Hører stadig begrepet høyreekstremist om drapsmannen, et begrep som jeg ofte tolker som nazist. Drapsmannen er så vidt meg bekjent ikke nazist, tvert i mot - kristenfundamentalist og på jødenes side? Hva pokker han har gjort på nazistforum da, er jo et spørsmål? Eh. Tror ikke jeg skal begi meg inn på den forstå-greia. Jeg tror ikke man kommer i mål, rett og slett.

Det som har blitt klarere for meg de siste årene er at man har å gjøre med en ganske så brun gruppe som ikke er nazistisk. Blant oss vanlige.

Gammel 28-07-11, 19:49   #1227
Turban Smukk
sukk

Turban Smukk sin avatar

Turban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Det viser seg jo veldig vanskelig å kategorisere denne fyren, det blir brukt en rekke begreper som høyre-ekstremist, counterjihadist, nasjonalist, kristenkonservativ, kristenfundamentalist, pan-nasjonalist. Men ikke nazist. Ytterste høyre i Norge (altså FrP) er jo ikke spesielt kjennetegnet av kristenfundamentalisme slik som f.eks i USA og andre land.

Jeg tilstår at jeg ikke kjente til begreper som counterjihadist og pan-nasjonalist før de siste dagers hendelser, så hva det egentlig innebærer skal jeg ikke akkurat uttale meg om. Men kristenfundamentalister er generelt sett lite velvillig innstilt til både homofile og likestilling mellom kjønn.

Gammel 28-07-11, 19:51   #1228
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Standard

Ytterst til høyre i Norge er vel Demokratene? Men de er kanskje så små at de ikke teller?

Gammel 28-07-11, 19:51   #1229
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Ja, og det var et slikt samfunn, preget av hva nå enn abb og hans likemenn skal kalles sine holdninger, jeg tenkte på. Og det tror jeg ikke er nevneverdig trivligere enn "eurabia" altså. fundamentalister er egentlig på mange måter ganske like, uansett hva slags fundamentalist/ekstremist de er.

Gammel 28-07-11, 19:53   #1230
Turban Smukk
sukk

Turban Smukk sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Ytterst til høyre i Norge er vel Demokratene? Men de er kanskje så små at de ikke teller?

Gudene vet hva ytterste høyre i Norge er egentlig, jeg føler meg helt i villrede.

Gammel 28-07-11, 19:54   #1231
konsulenten
Passiv

Standard

Jeg synes avisene innimellom går litt langt. Det svære bildet på forsiden av VG i dag, av blodig dame med en pinne stikkende ut av hodet. Ikke kult å prøve å lose 3 barn gjennom kassaområdet i butikken, med avisstativer i barnefjeshøyde på alle bauger og kanter. Jeg prøver å skåne ungene mine, spesielt for sterke bilder, men man må jo i butikken i blant

Gammel 28-07-11, 19:55   #1232
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Standard

Min oppfatning er at vi har å gjøre med en veldig høyreradikal gruppe som antageligvis stemmer FrP, men som argumenterer like usmakelig som Anders Lange og Carl. I Hagen i yngre dager, og også verre. Altså solid til høyre for FrP av i dag. FrP har jo endret seg en del i forhold til klare rasistiske uttalelser de siste årene, det kommer gjerne et enkelt stygt drypp en stund før valgkampen, for å sikre seg typene a la drapsmannen. Da tenker jeg på ideologien, og ikke handlingene hans. Jeg har mang en gang ønsket å vite hva som foregår i hodene på de som har endret retorikk, f.eks Hagen. Er de fortsatt reinspikka rasister, og driver taktikkeri? Eller har de endret holdninger?

Gammel 28-07-11, 20:04   #1233
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Men hvorfor tror vi at et "eurabia" vil være styrt av sharia-lover? Er det ikke like sannsynlig av vi vil få et sekulært styresett basert på demokrati, selv om flertallet av befolkningen har muslimsk bakgrunn?

*evig optimist*

Gammel 28-07-11, 20:05   #1234
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Nazisme er jo egentlig ikke noe som tilhører noen høyreside i politikken. Det er jo nasjonalsosialisme ordet kommer av.

For meg er den sanne høyresiden libralister og den autoritære verden denne mannen forfekter har jo ingenting med libralisme å gjøre.

Nå tror jeg ikke det politiske spekteret er så enkelt som høyre og venstre.

Maz er ikke aktiv  
Gammel 28-07-11, 20:07   #1235
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Jeg kjenner at det er vanskelig å holde tunga rett i munnen nå, jeg.

Altså, kristenfundamentalister og høyreekstreme skilles bl.a. i Israel-spørsmålet. Hvilke andre sentrale punkter er de uenige om? Og er kristenfundamentalisme først og fremst knyttet til religion og livssyn, mens høyreekstremisme først og fremst er en politisk retning uavhengig av religion?

Men er høyreekstreme nynazister, er egentlig nynazister et utdatert begrep og høyreekstreme den "moderne varianten" (altså mer frigjort fra Hitlers teorier), eller er det to forskjellige retninger som eksisterer parallelt?

Gammel 28-07-11, 20:14   #1236
Maz
Pauset

Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zulu, her.

Jeg kjenner at det er vanskelig å holde tunga rett i munnen nå, jeg.

Altså, kristenfundamentalister og høyreekstreme skilles bl.a. i Israel-spørsmålet. Hvilke andre sentrale punkter er de uenige om? Og er kristenfundamentalisme først og fremst knyttet til religion og livssyn, mens høyreekstremisme først og fremst er en politisk retning uavhengig av religion?

Men er høyreekstreme nynazister, er egentlig nynazister et utdatert begrep og høyreekstreme den "moderne varianten" (altså mer frigjort fra Hitlers teorier), eller er det to forskjellige retninger som eksisterer parallelt?

Klart det er forskjell, og at begge eksisterer i paralell.

Hva betyr det å være ekstremist ?

Breivik er tilhenger av en autoriter kristen stat. Det har da ingenting med de liberale verdiene som er grunnholdningen for f,eks klassisk eller nyklassisk økonomisk tankegang.

Høyre og venstresiden er begreper som stammer fra tiden før den franske revolusjon. De er utdaterte begreper.

Autoritær og liberal er bedre skiller.

Maz er ikke aktiv  
Gammel 28-07-11, 20:45   #1237
Guava

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er veldig vanskelig å båssette en del av høyreekstremismen i Norge.

Nå kjenner jeg best "kristenfundamentalisme" og der er det vanskelig å bruke ett begrep.
Motivasjonen for synspunktene varierer også veldig.

Det som tradisjonelt har blitt kalt kristenfundamentalisme er mer tuftet på "Bokstavelig bibeltolkning som norm". Det har i noen tilfeller vært kombinert med kulturfundamentalisme og nasjonalisme, men der er det ingen automatikk.
Så har man dem som er nesten rene kultur-kristen-ekstremister. Disse bruker sjeldent teologi i begrunnelsene sine. Der er det kulturen, det nasjonalistiske osv. som er fokus. Der er ikke den personlige troen eller Bibelen særlig viktig. I ABBs tilfelle kan det virke som om det er kulturen som er fokus (uten at jeg har lest manifestet). Bibeltolkninger og endeløse bibelversbegrunnelser har jeg ikke hørt at finnes fra den kanten. Det er historie og kultur som er poenge hans (i likhet med en del andre fanatiske retninger). Dette finner man mange paralleller til i den "muslimske" verden. Kulturelle muslimske aktivister som ikke egentlig har noe særlig forhold til "troen", men som bruker islamsk tradisjon og kultur som motpol til trusselen utenfra.

En del troende bibelfundamentalister er sterkt tilhenger av Israel og begrunner dette teologisk.
Noen ikke-troende som er politisk til ytterste høyre er også sterkt tilhenger av Israel, ikke fordi det har noen teologisk betydning, men fordi man anser Israel som en viktig buffer mot den arabiske verden.

Nazister hater jøder. En del høyreekstreme som har antisemittiske ideer hater også jøder. De som har middelalderforbilder/vikingforbilder havner ofte i den kategorien. De liker verken jøder eller arabere. Hos noen blir også den "kristne" kulturen i Norge vanskelig og det norrøne fremheves.

Jeg tror man skal være veldig varsom med båssetting. Det finnes en del svært skremmende ideer i "høyreekstrem"-landskapet. Dette må angripes fra mange kanter.

Guava er ikke aktiv  
Gammel 28-07-11, 21:56   #1238
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg tror ikke det er noen bås som passer. Dette er ikke folk som har en filosofi som de lever etter. De har noen følelser som de liker å dyrke oppunder, også shopper de standpunkter herfra og derfra slik at det passer med det emosjonelle retthaverske bildet de har. Dermed kan man ha folk innen slike grupper med et greit syn på Ulvebestanden i Norge og du kan ha de som intenst hater ulv samt de som elsker rovdyr i alle slag. Samme med en rekke andre holdninger som ville vært fastlagte i større grad dersom de hadde én filosofi med litt tankegang rundt og orden på.

Jeg har trukket sammenligningen før også til dengangen da SatanismenTM var så stor i Norge. Det var en og annen bok som ble sitert her og der og skummelt og skremmende og veldig fremmed. Men sånn for de fleste av tilhengerne dreide det seg om at det var tøffe klær, litt vampyrfetish, navngitt med satanisme fordi det ser så barskt ut liksom og føkkåff til resten av verden. Grishnak, Gollum, Dracula og Ozzy Osbourne i uskjønn blanding med masse stilige klær.

Sånn er dette her også. Det er tempelridder fordi de var så tøffe til å sloss og sloss mot Saladin, det er nazi fordi de var så flinke til å lage medaljer, det er kristent fordi de andre er muslimer og det er nødvendig med hvit hudfarge fordi ... eh - det var det vi hadde selv i farta.

Ergo - de kan ikke båssettes som annet enn mistilpassede særinger med ulike grader av utslag på de forskjellige måleskalaene. Det eneste som samler dem er redsel for islam og utvikling.

Gammel 28-07-11, 22:53   #1239
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

"What turned Anders Breivik into Norway's worst nightmare?" (The Independent)

Gammel 28-07-11, 23:03   #1240
Maz
Pauset

Standard

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

"What turned Anders Breivik into Norway's worst nightmare?" (The Independent)

Overaskende unøyaktig for å komme fra The Independent.

Maz er ikke aktiv  
Lukket tråd

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:36.