Sv: Terrorhandlingene i Oslo og på Utøya, hvordan forandrer dette Norge? Og deg?
Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.
Jeg skjønner hva du mener, Appelsin, og jeg lurer på om det var sånn en del som opplevde krigen kjente det. Og så har følelsen forvitret i bortskjemthet, matleihet og overflod i "verdens rikeste land", der alle bare skal ha, skal ha og bare snakker om hva de har krav på, ikke hva de kan gjøre for andre.
Plutselig er alle diktene vi leste på skolen brennaktuelle, vi har vært utsatt for angrep. Våre verdier, det Norge som er bygd på åpenhet, toleranse, frihet og tillit har vært under angrep.
Det Norge som i hvertfall jeg er stolt av, det Norge der Kongen står i kø for å få tenne lys i domkirken, det Norge der man kan sykle forbi huset til statsministeren eller ta en kaffe på kafé med stortingsrepresentanter uten å ha sikkerhetsfolk rundt bordet - det Norge koster. Det koster bevissthet, kunnskap og ydmykhet.
Jeg synes feil krefter har fått hevd på å elske Norge. Vi som dyrker de ekte norske grunnfjellsverdiene om frihet, åpenhet, toleranse og tillit må ta tilbake fedrelandskjærligheten.
hadde du skrevet dette uten den tragedien vi har opplevd de senere døgna?