Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Når begynte dere å lese Harry Potter for ungene?

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-07-11, 19:50   #1
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on
 
Mrs. Longbottom sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.212
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Når begynte dere å lese Harry Potter for ungene?

Snupsen er straks 6, og har lest Narnia og elsket det. Vi gleder oss til å lese Hobbiten, Ringenes Herre og Harry Potter for henne, men jeg er usikker på når det er passende. Er det noen som har noen konkrete erfaringer? Hun er ikke lettskremt, kvikk i oppfattelsen og "moden" for alderen.

__________________
Snupsen -05 og Rusket -10
Some people are like a Slinky... not really good for anything, but you still can't help but smile when you shove them down the stairs
Mrs. Longbottom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-07-11, 19:52   #2
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 15.035
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Når begynte dere å lese Harry Potter for ungene?

Jeg mener jeg begynte tidlig i 1. klasse, så dere kan sikkert prøve dere nå.

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-07-11, 19:53   #3
D'Arcy
Snikende Ullteppe
 
D'Arcy sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 3.798
D'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Når begynte dere å lese Harry Potter for ungene?

Kjør på. Vi begynte før han begynte på skolen

__________________
Gutt 03
D'Arcy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-07-11, 19:54   #4
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når begynte dere å lese Harry Potter for ungene?

Vi holder på med bok nr 4 etter å ha lest 1, 2 og 3. Begynte å lese i fjor høst. Ble 6 år i mars. Har sett film 1-3.

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-07-11, 19:57   #5
Storm
En som trener
 
Storm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.661
Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når begynte dere å lese Harry Potter for ungene?

Vi begynte også ved skolestart i første klasse, da var han 5 1/2. Er ferdig med de to første, og har nå en runde med Doktor Proktor før vi begynner med nr 3.

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-07-11, 20:11   #6
Flubby
Crazy Cat Lady
 
Flubby sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 4.719
Blogginnlegg: 349
Flubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Når begynte dere å lese Harry Potter for ungene?

Eldstejenta fikk de to første bøkene i julegave da hun var 6 år og gikk i 1. klasse. Vi begynte å lese dem rundt påsketider. Det gikk sakte, for det var mange ord som måtte forklares underveis, og mange hendelser hun ikke forsto som også måtte forklares.

__________________
Draco Dormiens Nunquam Titillandus
Tenåringen-95 og Trassungen-09
Flubby er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-07-11, 20:17   #7
Plutti
Superaktiv
 
Plutti sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Stavanger
Innlegg: 341
Plutti er litt kulPlutti er litt kul
Standard

Sv: Når begynte dere å lese Harry Potter for ungene?

Eldsten er 8 1/2 og her e det ikke snakk om å verken lese boka eller se filmen. Han er ganske lettskremt, og tør heller ikke se Narnia, Brødrene Løvehjerte, Mio min Mio e.l.
Skulle ønske han var klar for dette, for jeg gleder meg til å lese litt mer "voksen" litteratur sammen med ham

__________________
Gutt 2003 & jente 2006
Plutti er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-07-11, 20:24   #8
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on
 
Mrs. Longbottom sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.212
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Når begynte dere å lese Harry Potter for ungene?

Opprinnelig lagt inn av Plutti, her.

Eldsten er 8 1/2 og her e det ikke snakk om å verken lese boka eller se filmen. Han er ganske lettskremt, og tør heller ikke se Narnia, Brødrene Løvehjerte, Mio min Mio e.l.
Skulle ønske han var klar for dette, for jeg gleder meg til å lese litt mer "voksen" litteratur sammen med ham

Snupsen her er ikke lettskremt i det hele tatt, hun har lest narnia (alle tre som det er lagd film av), Mio min mio, brødrene løvehjerte og Ronja røverdatter. Ikke skummelt i det hele tatt, bare moro, syns hun. Men hun trenger å ha lest boka for å takle filmene, filmene blir mye mer skremmende når hun ikke vet hva som skjer.

__________________
Snupsen -05 og Rusket -10
Some people are like a Slinky... not really good for anything, but you still can't help but smile when you shove them down the stairs
Mrs. Longbottom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-07-11, 20:24   #9
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.520
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Når begynte dere å lese Harry Potter for ungene?

Eldste har lest de selv. Hun begynte sommeren etter første, og nå har hun lest alle. Hun skal begynne i 4 klasse til høsten.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-07-11, 23:01   #10
Turte
Latsabb
 
Turte sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.132
Turte er litt kulTurte er litt kulTurte er litt kul
Standard

Sv: Når begynte dere å lese Harry Potter for ungene?

Jeg mener å huske min eldste begynte på bok nummer 1 da hun gikk i andre klasse.

Turte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-07-11, 23:09   #11
Nuppa
Superduperaktiv
 
Nuppa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 683
Nuppa er populærNuppa er populærNuppa er populærNuppa er populær
Standard

Sv: Når begynte dere å lese Harry Potter for ungene?

Jeg begynte å lese Harry Potter for ham når han begynte i første klasse.

Nuppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-07-11, 23:10   #12
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.226
Blogginnlegg: 674
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når begynte dere å lese Harry Potter for ungene?

Vi begynte i 2. klasse, noen måneder før han fylte 7, og det passet veldig fint for ham. Han ville neppe syntes det var skummelt tidligere, jeg synes heller det er et modenhetsspørsmål i forhold til å forstå handlingen og ikke ramle av lasset og synes det er kjedelig. (Det er også hovedgrunnen til at vi tok et mindre opphold etter bok 2 og et ganske langt ett etter bok 3, og at vi nå tar en rimelig lang pause etter bok 4 også.) Nå har han lest de fire første Narnia-bøkene selv og er entusiastisk overfor dem.

Jeg leste selv Ringenes Herre som 9-åring, og den eneste motforestillingen jeg har i forhold til Tolkien-, Rowling- og Lewis-bøkene og forholdsvis små barn er at det kan hende de ikke forstår dem og derfor mister interessen - og det ville jeg synes var synd. Spesielt skumle vil jeg ikke si de er. (Filmene er en litt annen sak, men der også hjelper det jo å ha lest bøkene og vite hva som skjer.)

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-07-11, 23:21   #13
Pebbles
By the Sea
 
Pebbles sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 12.571
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når begynte dere å lese Harry Potter for ungene?

Eldstemann maste, men jeg drøyde lesingen fram til han ble 7 år - mellom 7 og 8 leste vi bok 1-4. Planen var å drøye 4'ern også, men jeg ga etter. Nå har vi hatt ett opphold, men jeg har lovt at vi skal begynne på 5'ern når han fyller 9. Vi har lest bøkene for så å se filmene etterpå. For meg har det vært viktig å ikke begynne for tidlig (jeg er sikker på at jeg kunne ha drøyd lenger også) fordi jeg vil at han skal ha modenhet nok til å henge med på handlingen og alle lagene i bøkene. Han har sett filmene mange, mange ganger og vi har snakket om dilemmaer, symboler og indre og ytre handling. For meg er HP mye mer enn overflateactionen, og jeg har hatt lyst til at han skal få mye ut av bøkene på flere plan og ikke bare henge med på den ytre handlingen. Jeg håper han vil lese bøkene på nytt på egenhånd i tidlige tenår - jeg synes bøkene først kommer til sin fulle rett i den alderen.

Mye blablabla fra meg her - bottom line er vel at man må se an eget barns modenhet, og om de faller av eller mister interessen underveis, er det sikkert lurt å legge vekk boka for så å begynne på nytt senere.

Jeg synes HP bøkene er fantastiske bøker og en rik kilde til menneskekunnskap og innsikt i eget og andres sinn.

__________________
"I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel." - Maya Angelou -
Pebbles er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-07-11, 23:29   #14
Effie
wizzzard
 
Effie sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 958
Blogginnlegg: 1
Effie er populærEffie er populærEffie er populærEffie er populærEffie er populærEffie er populær
Standard

Sv: Når begynte dere å lese Harry Potter for ungene?

Eg byrja med Harry Potter då gutungen var 6-7 år. Las dei to første, seinare har me høyrt dei fleste andre på lydbok i lag.

Sjølv vart eg lest Hobbiten for då eg var 7-8 år i lag med yngre søsken, det var skikkelig stas. Ringenes Herre las eg då eg var rundt 10-11 trur eg, men kunne nok ha venta litt lenger for å få med meg alt.

__________________
Det är ni som är dom konstiga, det är jag som är normal.
Effie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-07-11, 23:36   #15
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 41.158
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når begynte dere å lese Harry Potter for ungene?

Vi har ikke lest HP for Snuppa. Hun nekter fullstendig, og det er greit for oss.

For tiden går det i Doktor Proktor hos oss, for begge ungene. Etter at de sluttet å sloss 24/7 (for noen måneder siden) så er de som siamesiske tvillinger å regne. Så hvis noe leses for den ene henger den andre med.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-07-11, 00:47   #16
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.822
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når begynte dere å lese Harry Potter for ungene?

Guttungen er 8, og vi har begynt på første boka nå i sommer. Han har rett og slett ikke vært moden nok til å få med seg en såpass komplisert historie ennå.

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:47.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no